Gå til innhold

[Løst] VPN med ASUS og Mac

Anbefalte innlegg

Hei

Min router er en ASUS RT-AC66U

Laptopen min er en Mac med nyeste OSX.

Jeg prøver å sette opp VPN.

Jeg har fulgt noen guider, men i visse tilfeller skiller brukergrensesnittet i routeren fra det som står i guiden.

Jeg har likevel gjort mitt beste.

Likevel fungerer det ikke.

Jeg følger denne guiden:

https://originaldougal.com/rt-n16-mac-how-to/

Tror jeg har gjort det riktig, inntil jeg skal krysse av for denne:

Enable VPN+DHCP Connection”

Jeg har ikke det alternativet.

I stedet har jeg noe sånt:

Spesielle krav fra Internettleverandøren

Vertsnavn

MAC-adresse

DHCP query frequency

Jeg får altså ikke krysset av for dette.[/size][/background]

Uansett. Jeg går videre til å stille inn OSX.

I fanen til venstre i nettvberksinnsatillingene oppretter jeg en ny kobling som heter VPN (PPTP)

Konfigurasjon Standard

Tjenesteadresse (IP-adressa mi)

Kontonavn og passord matcher det jeg la inn i routeren.

Hvis jeg er tilkoblet samme router, og så trykker Koble til på VPN-koblingen, så kobler den faktisk til.

Men jeg trenger jo ikke VPN hvis jeg faktisk er hjemme!

Hvis jeg kobler Macen til et annet wifi-nettverk, virker det ikke å koble seg til VPN.

Jeg får følgende feilmelding:

Kunne ikke opprette forbindelse til PPP-tjeneren. Prøv å koble til på nytt. Hvis problemet ikke forsvinner, kontrollerer du innstillingene og kontakter administratoren.

Hvorfor kunne den ikke opprette forbindelse?

Jeg ønsker å kunne reise, men la Macen få tilgang til nettverket hjemme.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

• Er du sikker på at du bruker riktig offentlig IP-adresse (den som står under "WAN IP" når du kobler til, og ikke IP-adressen til noe foran ruteren din?

Hvilken internett-leverandør (og teknologi) bruker du, og hvordan er ruteren tilkoblet leverandørens utstyr?

Kan det være en brannmur, ruter eller annet foran ruteren din?

Lenke til kommentar

Internett-leverandøren er Altibox.

Asus-routeren er tilkoblet Altibox fibermodemet via en nettverkskabel.

IP-adressen som jeg prøver med er den samme som hvis jeg sjekker www.whatismyip.com

Har jeg forstått det riktig, at ved å sette opp VPN, kan jeg sitte på et hotell og surfe på nettet som om jeg var hjemme? Min IP hvis jeg sjekker whatismyip vil ikke være hotellets, men IPen hjemme?

Jeg tenker på privatlivet når jeg må bruke offentlige wifi-nett. Greiest om all trafikken er kryptert mellom meg og routeren hjemme, hvis den kan fungere som en proxy.

Jeg ønsker det sånn, men får det ikke til. Flott at du svarte i tråden min. Jeg blir glad om jeg får dette til å virke.

Jeg er nå på reise, og routeren står på. Kanskje jeg klarer å fjernstyre den eller noe?

Lenke til kommentar

Altibox har vel som standardoppsett at hjemmesentralen er satt opp med ruterfunksjon inkl. adresseoversettelse (NAT).

Dersom dette er tilfelle hos deg, har ikke ASUS-ruterens WAN-port en egen, offentlig IP-adresse men kobler seg til et såkalt "privat" IP-nett bak Altibox-hjemmesentralens ruter. Dette kan du se på ruterens admin-side under "WAN IP". Er IP-adressen i formatet 192.x.x.x, 172.x.x.x eller 10.x.x.x så er den "privat", dvs. kan ikke nås direkte over internett.

Den enkleste løsningen er å la ASUS-ruteren overta som ruter helt alene, og slik få en offentlig IP-adresse på WAN-porten.

For å få til dette må du be Altibox sette hjemmesentralen i "bridge mode".

Har du ikke annet utstyr enn ASUS-ruteren tilkoblet Altibox-sentralen så vil dette i praksis ikke medføre noen negative konsekvenser for deg eller utstyret tilkoblet ASUS-ruteren. Men har du annet utstyr tilkoblet rett på hjemmesentralen sammen med ASUS-ruteren, må dette utstyret flyttes over til ASUS-ruterens LAN-porter.

Ja, du kan rute all trafikk "hjem" og så ut på internett derfra, da krysser du av for "Send all traffic over VPN connection" under "Advanced". Kjenner ikke den Norske oversettelsen av dette men det finner du nok ut av. :)

Lenke til kommentar

Altibox har vel som standardoppsett at hjemmesentralen er satt opp med ruterfunksjon inkl. adresseoversettelse (NAT).

Dersom dette er tilfelle hos deg, har ikke ASUS-ruterens WAN-port en egen, offentlig IP-adresse men kobler seg til et såkalt "privat" IP-nett bak Altibox-hjemmesentralens ruter. Dette kan du se på ruterens admin-side under "WAN IP". Er IP-adressen i formatet 192.x.x.x, 172.x.x.x eller 10.x.x.x så er den "privat", dvs. kan ikke nås direkte over internett.

Den enkleste løsningen er å la ASUS-ruteren overta som ruter helt alene, og slik få en offentlig IP-adresse på WAN-porten.

Har du ikke annet utstyr enn ASUS-ruteren tilkoblet Altibox-sentralen så vil dette i praksis ikke medføre noen negative konsekvenser for deg eller utstyret tilkoblet ASUS-ruteren. Men har du annet utstyr tilkoblet rett på hjemmesentralen sammen med ASUS-ruteren, må dette utstyret flyttes over til ASUS-ruterens LAN-porter.

Ja, du kan rute all trafikk "hjem" og så ut på internett derfra, da krysser du av for "Send all traffic over VPN connection" under "Advanced". Kjenner ikke den Norske oversettelsen av dette men det finner du nok ut av. :)

Jeg gikk inn i ASUS-routerens brukergresesnitt.

Der står det:

Internettstatus:

Tilkoblet

WAN IP: 81.xxx.x.xxx

Hva betyr dette, egentlig? Vil det da ikke funke å ringe Altibox og be dem sette routeren min i bridge mode?

Lenke til kommentar

Der står det:

Internettstatus:

Tilkoblet

Hva betyr dette, egentlig? Vil det da ikke funke å ringe Altibox og be dem sette routeren min i bridge mode?

den er allerede bridget dersom din asus router har en wan ip som begynner på 81

Lenke til kommentar

Snakket med Altibox. Mitt fibermodem står alltid i brídge mode, og er helt åpen.

Routeren gjør all jobben.

Hva kan da være årsaken til at det ikke funker?

Hvis Macen er tilkoblet ASUS-routeren, og jeg går inn i Nettverksinnstillingeme på Mac´en og aktiverer VPN (PPTP), da blir det grønt, og det står Tilkoblet.

Betyr det at den har bitt seg i halen, og koblet meg til VPN via seg selv?

Problemet er jo at hvis jeg bruker et annet wifi-nett enn ASUS-routeren, som mobil hotspot, og trykker "Koble til" på VPN (PPTP), så får jeg ikke samme resultat.

Den bruker noen minutter, og så sier den:

VPN-forbindelse

Kunne ikke opprette forbindelse til PPP-tjeneren. Prøv å koble til på nytt. Hvis problemet ikke forsvinner, kontrollerer du innstillingene og kontakter administratoren.

Hva kan jeg ha gjort feil?

Jeg har konfigurert Macen og routeren med helt enkle innstillinger og matchende brukernavn og passord.

Når jeg er tilkoblet ASUS-routeren og den klarer å koble til, funker det bare om brukernavnene og passordene matcher.

Endrer jeg en bokstav i passordet, så funker det ikke.

Så det er jo liv...?

Lenke til kommentar

-Bruker du den IP-adressen som står under "WAN IP" på ruteren som serveradresse på VPN-tilkoblingen?

-Har du forsøkt fra forskjellige eksterne tilkoblinger, eller kun fra ett og samme mobile hotspot? Det kan jo være den ikke liker VPN-forwarding.

Prøv å fjerne krysset "Send all traffic over VPN connection" og se om det endrer noe.

Hos meg fungerer VPN fra OS X fint med følgende innstillinger under "VPN Details" på ruteren;

• Authentication satt til MS-CHAPv2
  • MPPE Encryption satt til MPPE-128
  • En annen IP-range enn jeg bruker hjemme satt under "Client IP address".
    Feks 192.168.1.1 til 192.168.1.10 hvis du bruker 192.168.0.0 på hjemmenettet.

Der står det:

Internettstatus:
Tilkoblet

Da har du bridge mode fra før - og ASUS har en offentlig IP-adresse.

Lenke til kommentar

-Bruker du den IP-adressen som står under "WAN IP" på ruteren som serveradresse på VPN-tilkoblingen?

Ja, den IP-adressen som står under "WAN IP" i ASUS-routerens brukergrensesnitt er den samme IP-adressen som jeg har skrevet under "Tjeneradresse" i Mac´ens Nettverk-innstillinger, der jeg prøver å konfigurere VPN (PPTP).

Det er også samme adresse som jeg får ved å sjekke www.whatismyip.com

-Har du forsøkt fra forskjellige eksterne tilkoblinger, eller kun fra ett og samme mobile hotspot? Det kan jo være den ikke liker VPN-forwarding.

Jeg har en SONY Xperia Z fra Djuice.

Pleier de å ha sånne begrensninger?

Det funket ikke fra nettet hos de jeg var på besøk hos i forrige uke, heller.

Men da hadde jeg jo ikke tilgang til å konfigurere routeren hjemme.

Prøv å fjerne krysset "Send all traffic over VPN connection" og se om det endrer noe.

Hvor er det valget? Routeren? Mac´en?

EDIT: Fant det i Mac¨ens VPN-innstillinger. Gjorde null forskjell.

Hos meg fungerer VPN fra OS X fint med følgende innstillinger under "VPN Details" på ruteren;

Kan du forklare dette nærmere?

Kan ikke alt bare settes til Auto?

Lenke til kommentar

Det er hele tiden et blinkende, gult utropstegn i router-grensesnittet.

Den maser om usikre innstillinger.

The FTP permission was at risk and has been automatically changed to "Share with account" which allows administrator login only. You can use router login name and password to login. If you want to change permission setting, Klikk her for å gå til oppsettsiden..

Er det dette som saboterer mine forsøk?

Lenke til kommentar

Jeg har en SONY Xperia Z fra Djuice.

Kan du forklare dette nærmere?

Kan ikke alt bare settes til Auto?

Jeg har brukt Xperia V som 4G-ruter og brukt VPN med denne uten problem. Med mindre du allerede kjører en PPTP VPN-klient på telefonen, er nok problemet på rutersiden hos deg, og telefonen kan nok friskmeldes.

PPTP fungerer for meg med de innstillingene jeg foreslår. Auto har jeg ikke forsøkt på min ruter.

MPPE-128 og MS-CHAPv2 er det høyeste "sikkerhetsnivået" du kan velge på denne ruteren.

Jeg har definert en egen IP-adresserange for klientene som kommer inn via VPN. På min ruter er det et absolutt krav. Hva står under VPN Details / Client IP address på din ruter?

Vil avslutningsvis nevne at PPTP-implementasjonen her ikke er noen veldig sikker løsning, og hos meg er den til daglig avstengt. Dersom det eneste du skal gjøre er å sikre trafikken på reise, og du ikke skal ha tak i noen ressurser på hjemmenettet, ville jeg heller kjøpt en VPN-tjeneste som VyprVPN. Ville ikke risikert å kompromittere hjemmenettet for en VPN-funksjon som dette.

Lenke til kommentar

Jeg har definert en egen IP-adresserange for klientene som kommer inn via VPN. På min ruter er det et absolutt krav. Hva står under VPN Details / Client IP address på din ruter?

foztb5.png

Dette du mener? Jeg har bare latt det være default.

Asus sin support-telefon henviser bare til nettsiden deres.

Altibox sier som nevnt at deres utstyr er i bridge mode, og ikke kan forårsake dette.

Jeg prøvde med en Windows 7 PC.

Den klarer også fint å koble seg til VPN sålenge den er koblet til WIFI fra samme Asus-router.

Men den klarer heller ikke å koble seg til VPN når den er koblet til mobilens hotspot.

Nettbrettet klarte heller ikke. Android har jo innebygget funksjon for VPN som jeg aldri har testet. Jeg testet det i dag, men den fikk ikke kontakt via mobilnettet.

Den blir tilkoblet uten problem sålenge mobilen er på samme wifi som routeren lager.

Klarer dere som har erfaring å se en fellesnevner her?

Mac´en, Windows 7 og Android oppfører seg helt likt.

De klarer å koble seg på VPN sålenge de er tilkoblet wifi fra Asus-routeren.

Det funker perfekt.

De klarer ikke å koble seg på VPN når de er tilkoblet andre nettverk. Mer spesifikt hotspot fra mobilen eller nettbrettet mitt. Begge er Djuice.

Er det en innstilling jeg har oversett i routeren, som stenger tilgangen utenfra, selv om det funker når jeg er på routerens eget wifi-nett?

Hadde vært flott å få fikset dette snarest :-)

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Xperia V som 4G-ruter og brukt VPN med denne uten problem.

Jeg la merke til noe sært nå, som kanskje tyder på at det er liv likevel.

Mac´en er tilkoblet mobilens hotspot.

Jeg får to forskjellige feilmeldinger, avhengig av om mobildata er aktivert på mobilen eller ikke.

Med mobildata aktivert:

Med mobildata deaktivert:

PPTP-VPN-tjeneren svarte ikke. Prøv å koble til på nytt. Hvis problemet ikke forsvinner, kontrollerer du innstillingene og kontakter administratoren.

Selvsagt får ikke Mac´en kontakt med routeren min når telefonen har mobildata deaktivert.

Men jeg blir nysgjerrig når det nå viser seg at jeg får en annen feilmelding hvis mobildata er aktivert.

Beviser dette at Mac´en via mobil-hotspoten har kontakt med routerens VPN-funksjon, men at routeren avviser henvendelser utenfra?

Er det en sikkerhetsinnstilling som er satt altfor konservativt?

Lenke til kommentar

Mer fremgang:

Uten å være hjemme kan jeg sjekke om ASUS-routeren er påslått.

Fordi jeg får ulik feilmelding om den er på eller av.

Hvis den er avslått, svarer den ikke.

Hvis den er påslått, kunne den ikke opprette forbindelse. (som i feilmeldingene i innlegget over.)

Da gjenstår det bare å finne ut hvorfor den ikke kunne opprette forbindelse. Hvilke innstillinger kan hindre kontakt utenfra?

Lenke til kommentar

Jeg sjekker systemloggen i routeren.

Sånn ser det ut når Mac´en (tilkoblet routeren) kobler opp VPN.

Mac´en sier Status: Tilkoblet.

Apr 11 14:52:22 pptp[842]: pppd 2.4.5 started by admin, uid 0
Apr 11 14:52:22 pptp[842]: Connect: ppp10 <--> pptp (192.168.1.97)
Apr 11 12:52:22 miniupnpd[455]: unsupported NAT-PMP version : 2
Apr 11 12:52:22 miniupnpd[455]: unsupported NAT-PMP version : 2
Apr 11 12:52:23 miniupnpd[455]: unsupported NAT-PMP version : 2
Apr 11 14:52:26 pptp[842]: Cannot determine ethernet address for proxy ARP
Apr 11 14:52:26 pptp[842]: local IP address 192.168.1.1
Apr 11 14:52:26 pptp[842]: remote IP address 192.168.10.2
Apr 11 12:52:26 miniupnpd[455]: unsupported NAT-PMP version : 2

Men dette tilføyes i loggen etter et mislykket forsøk på å koble Mac´en til VPN via mobil-hotspoten:

Apr 11 14:54:16 pptp[876]: pppd 2.4.5 started by admin, uid 0
Apr 11 14:54:16 pptp[876]: Connect: ppp10 <--> pptp (46.xxx.xxx.xx)
Apr 11 14:54:46 pptp[876]: LCP: timeout sending Config-Requests
Apr 11 14:54:46 pptp[876]: Connection terminated.
Apr 11 14:54:46 pptpd[875]: CTRL: EOF or bad error reading ctrl packet length.
Apr 11 14:54:46 pptpd[875]: CTRL: couldn't read packet header (exit)
Apr 11 14:54:46 pptpd[875]: CTRL: CTRL read failed
Apr 11 14:54:46 pptp[876]: Modem hangup

Hva skiller disse to loggene? Det må vel være et hint her om hvorfor den ikke klarer å koble seg til VPN fra mobil-hotspoten, selv om den klarer det fra routerens egen wifi?

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke bruker 192.168.10.0 på nettet ditt ellers bør IP-allokeringen fungere utmerket. :)

For meg ser det ut som det er disse "Auto"-valgene som gjør at klientene ikke klarer å forhandle riktig med ruteren din. Loggmeldingene og feilmeldingene som varierer forsterker bare mistanken.

Har du forsøkt å justere Authentication og MPPE Encryption manuelt slik jeg beskrev lenger opp i tråden?

Som nevnt fungerer VPN utmerket hos meg med Mavericks, og jeg mener bestemt at jeg også har brukt iOS og Windows 7 mot ruteren.

Dog er PPTP skrudd av til daglig, siden det dessverre ikke holder mål;

http://technet.microsoft.com/en-us/security/advisory/2743314

Lenke til kommentar

Kom på en sak i tillegg her;

Du tester jo med mobilt bredbånd. Får telefonen din kanskje tildelt en privat IP fra operatøren? I så fall har de en NAT-ruter oppstrøms, og denne kan muligens blokkere GRE (en nødvendighet hvis du skal kjøre denne formen for VPN). For å omgå dette, kan du skifte APN til noe annet enn standardvalget som blir tildelt automatisk. Hva du skal bruke som APN-navn, avhenger av hvilken mobiloperatør du benytter. Dette er normalt dokumentert på deres supportsider også.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har stillt dette manuellt.

Mine forgjeves forsøk på å koble meg til VPN fra mobil hotspot, gir fremdeles denne loggen i routeren:

Apr 11 16:28:07 pptp[839]: pppd 2.4.5 started by admin, uid 0
Apr 11 16:28:07 pptp[839]: Connect: ppp10 <--> pptp (46.156.189.7)
Apr 11 16:28:37 pptpd[838]: CTRL: EOF or bad error reading ctrl packet length.
Apr 11 16:28:37 pptpd[838]: CTRL: couldn't read packet header (exit)
Apr 11 16:28:37 pptpd[838]: CTRL: CTRL read failed
Apr 11 16:28:43 pptp[839]: Connection terminated.
Apr 11 16:28:44 pptp[839]: Modem hangup

Macen sier dette:

Det er jo tydelig Mac´en finner routeren, ellers hadde jeg fått "svarer ikke"-feilmeldingen.

Er det en liten tue som velter lasset her, mon tro?

Nå har jeg prøvd så mye rart at jeg tar en factory reset av routeren. Jeg mister ingen innstillinger som er verdt å samle på.

Jeg har også mailet Asus og spurt dem om hjelp. De skal visstnok svare innom 48 timer, som selvsagt er imponerende nå som det er helg. Kanskje routeren har en bug som de vet om, eller en lite kjent innstilling?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...