Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

mattematikk hjelp til oppgåve i 1p

Anbefalte innlegg

jeg treger gjerne ei hjelp til denne oppgåva. jeg ville sette stor pris på dokke som hjelper meg, og eg vill gjerne seie tusen tusen tusen takk til dokke som tar tid til å hjelpe meg.

oppg

i ei klasse er det 30 elever. ei dag fikk de tilbake prøver i norsk og matematikk. 6 elver fikk karakteren 5 i matematikk, og 7 fikk karakteren 5 i norsk. av disse fikk 3 elever 5 i begge fagene

a) finn sannsynligheten for at ei tilfeldig valgt elev fikk 5 i minst ett av fagene. i fasiten står det 1/3. hvordan det??

b) finn sannsynligheten for at eleven ikke fikk 5 i noen av fagene. i fasiten står det 2/3. hvordan det?

tusen takk til dokke som hjelper til !!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

A- Uhm 6 fikk 5 i matte og 3 fikk 5 i matte OG norsk. Altså fikk 2 3 personer 5 i KUN matte, 3 personer fikk 5 i matte og norsk og 4 fikk 5 i KUN norsk.

Summere du disse opp ser du at det er 10 personer som fikk 5 i et eller flere fag. 10/30 = 1/3

tar du 6+7+3 / 30 så teller du opp samme 3 personer 3 2 ganger for mye fordi du teller han med på både norsk og matte og norskogmatte, men det er samme person

B- sannsynligheten for en invers sansynlighet er 1 minus sansynligheten av den oppprinnelige = 1-1/3 = 2/3

edit: wow jeg klarer å stappe inn mange trykkleif på en gang

Endret av Teemonster
Lenke til kommentar

tusen takk :) hva blir sannynet når du kaster ein terning to gonger og får femmer første gongen og andre gongen femmer? blir det 2/5???

og hva blir sannsynet for å få minst ein femmar på to kast??

Endret av norway12
Lenke til kommentar

åja, tusen tusen takk, setter stor pris på det. men no treger jeg hjelp på siste oppgåve som jeg har slitt med veldig lenge

i ei klasse er det 20 elever. 9 av elver liker frukt, 7 elever liker grønsaker og 3 elever liker begge deler.

a) finn sannsynet for at ein elev liker frukt eller grønnsaker.

b) finn sannsynet for at ein elev verken liker frukt eller grønsaker.

kan noe verså snill å hjelpe meg med disse spørsmåle, setter stort pris på det, og tusen tusen takk til dere som vill hjelpe meg med dette

Lenke til kommentar

åja, tusen tusen takk, setter stor pris på det. men no treger jeg hjelp på siste oppgåve som jeg har slitt med veldig lenge

i ei klasse er det 20 elever. 9 av elver liker frukt, 7 elever liker grønsaker og 3 elever liker begge deler.

a) finn sannsynet for at ein elev liker frukt eller grønnsaker.

b) finn sannsynet for at ein elev verken liker frukt eller grønsaker.

kan noe verså snill å hjelpe meg med disse spørsmåle, setter stort pris på det, og tusen tusen takk til dere som vill hjelpe meg med dette

Det blir det samme som tidligere. Du må klare å skille ut hvor mange som KUN liker frukt, og hvor mange som KUN liker grønnsaker, og hvor mange som liker begge deler. Deretter er veien til svaret kort.

Lenke til kommentar

åja, men jeg trur jeg ikke får til den

Okei. 9 elever liker frukt ( 9 er summen av de som KUN liker frukt, og de som liker frukt OG grønnsaker)

Men så får vi en tillegsinformasjon som sier at 3 personer liker både frukt OG grønnsaker.

X er her antall som KUN liker frukt:

9 = X + 3 => X = 6

Dermed innser vi at det er 6 personer som kun liker frukt, og 3 personer som liker frukt OG grønnsaker. Det er disse som tilsammen utgjør de 9 personene som sier at de liker frukt. 6KUN og 3 begge deler.

7 elever liker grønnsaker. Her gjør vi akuratt et samme som ovenfor

7 elever liker grønnsaker, og dette er summen av de som liker KUN grønnsaker og de som liker begge deler

Og siden 3 liker begge deler får vi at antall som KUN liker grønnsaker må være 4

Vi har altså 6 personer som KUN liker frukt, 4 personer som KUN liker grønnsaker, og 3 personer som liker begge deler.

Da kan vi starte på oppgaven =)

A - Sannsynligheten for at en elever liker frukt ELLER grønnsak

Dette spørsmålet er litt tvetydig på om man her skal telle med de som både liker frukt og grønt, men jeg antar at de mener at de skal telles med. Da får du altså de som liker frukt og/eller grønt = de som kun liker frukt + de som kun liker grønnsaker + de som liker begge deler / totalt antall personer = 6+4+3/20 = 13/20

(Dersom min antagelse er feil vil svaret i boken din være 10/20, men det spiller ingen rolle hva svaret i boken din sier, du må tolke oppgaven så bra du kan, og skrive ned antagelser du gjør. Da vil du få FULL POTT selv om du har tolket et tvetydig spørsmål feil.)

B - Det er 6 som liker kun frukt, 4 som liker kun grønnsaker, og 3 som liker begge deler. Det totale antal elever er 20. Hvor mange personer er det da igjen som verken liker frukt eller grønt

----------------------

Selvsagt kan man gjøre ting fryktelig mye enklere, slik som TWINTOWER viste, men det viktigste er at du skjønner hva det er du holder på med, så kan snarveiene komme etterhvert ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...