Gå til innhold

Hvorfor dør vi?

Anbefalte innlegg

Jeg bruker å ha drømmer, og de virker veldig ekte når jeg har dem, så jeg "vet" for meg selv, at den fysiske verden jeg lever ikke, ikke er den eneste jeg opplever, da mine drømmer er veldig fysiske og ekte når de pågår.

Og eneste referansepunktet du har er... hjernen din... Den drømmer om natten, det kan vi måle.

Om du har en times tid, vil jeg absolutt anbefale følgende dokumentar fra BBC Horizon:

The Secret You

50:25 inn i videoen, gjennomfører han et eksperiment for å se "hvem" som bestemmer en handling. Og de finner ut at hjernen starter handlingen, før den bevisste delen av hjernen (altså deg) vet at handlingen har begynt.

Så, fri vilje? Tja... :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker å ha drømmer, og de virker veldig ekte når jeg har dem, så jeg "vet" for meg selv, at den fysiske verden jeg lever ikke, ikke er den eneste jeg opplever, da mine drømmer er veldig fysiske og ekte når de pågår.

Og eneste referansepunktet du har er... hjernen din... Den drømmer om natten, det kan vi måle.

Om du har en times tid, vil jeg absolutt anbefale følgende dokumentar fra BBC Horizon:

The Secret You

50:25 inn i videoen, gjennomfører han et eksperiment for å se "hvem" som bestemmer en handling. Og de finner ut at hjernen starter handlingen, før den bevisste delen av hjernen (altså deg) vet at handlingen har begynt.

Inkluderer fri vilje kun tankene?
Lenke til kommentar

The Secret You

Fri vilje kan ikke eksistere, da vi er subjektive individer.

Lenke til kommentar

The Secret You

Hva er vitsen uten fri vilje? Eller er fri vilje bare en illusjon, mens vi er universets prosess? Som jo må ha hatt en start? Og en slutt? Eller, kanskje ikke. Endret av Rescue me
Lenke til kommentar

The Secret You

Hva er vitsen uten fri vilje? Eller er fri vilje bare en illusjon, mens vi er universets prosess? Som jo må ha hatt en start? Og en slutt? Eller, kanskje ikke.

Ekte fri vilje er en illusjon siden vi alle er subjektive, ja. Fri vilje ville vært noe der vi objektivt kan ta et valg som ikke er limitert av våre sanser og intelligens, og det finnes ikke. Det interessante spørsmålet er om bevisstheten vår tar valg for oss, eller om vi kontrollerer bevisstheten. Hvis valget er gjort før bevisstheten vår oppfatter det, har vi ingen kontroll over valgene våre. Hva vi velger å gjøre er styrt av utrolig mange faktorer utenfor vår egen kontroll, i tillegg til at hjernen vår tar valg for oss mens vi oppfatter valget senere.

Universet er kun en prosess ja.

Lenke til kommentar

The Secret You

Hva er vitsen uten fri vilje? Eller er fri vilje bare en illusjon, mens vi er universets prosess? Som jo må ha hatt en start? Og en slutt? Eller, kanskje ikke.

Ekte fri vilje er en illusjon siden vi alle er subjektive, ja. Fri vilje ville vært noe der vi objektivt kan ta et valg som ikke er limitert av våre sanser og intelligens, og det finnes ikke. Det interessante spørsmålet er om bevisstheten vår tar valg for oss, eller om vi kontrollerer bevisstheten. Hvis valget er gjort før bevisstheten vår oppfatter det, har vi ingen kontroll over valgene våre. Hva vi velger å gjøre er styrt av utrolig mange faktorer utenfor vår egen kontroll, i tillegg til at hjernen vår tar valg for oss mens vi oppfatter valget senere.

Universet er kun en prosess ja.

Kanskje denne prosessen inkluderer det som skapte tid og rom?
Lenke til kommentar

Hva baserer du denne troen på? Hvorfor er det ingen grunn til å tro det, har du beviser?

Hvorfor ikke? Jeg har ingen beviser, jeg bare filosoferer. Hva som gjør deg bevist er en naturlig del av hjernen, hvorfor kan ikke noe som er skapt av naturen bli gjenskapt? Det må jo skje en eller annen gang hvis du har milliarder av år , trillioner av mennesker, dyr og eventuelt aliens og eventuelt uendelig av universe (se multiverse modelen).

Vi må skille mellom minne og bevisthet.

Jeg vil anta at bevisthet er statisk, enten på eller av, mens minne er som en rennende elv.

Jeg vil tro det er større sjanse for dette, en at alt blir "svart" for evig tid.

Vi må spørre oss, hvor kompleks er bevistheten (kanskje alle mennesker har nesten samme bevisthet) og hva skal til før du har en kopi.

Endret av LiamH
Pyramide-sitat fjernet.
Lenke til kommentar

Bevisstheten er et resultat av hva "vi", som i hjernen vår, gjør. Bevisstheten er bare den som blir fortalt senere, etter ting har blitt startet.

Sikker? Jeg aner ikke hva bevissthet er, men det er utrolig interessant tanke. Har du tenkt på at det like greit kan være hjernen som er et resultat av bevisstheten?
Lenke til kommentar
Men siden den enkleste forklaringen er at bevisstheten forsvinner, i tråd med hjerneaktiviteten, er det nok det mest korrekte å anta.

For... hvor er bevisstheten din om natten når du sover? Jeg går nemlig fra å sovne til å våkne rimelig momentant.

Hvorfor skal vi anta at det blir "svart"? Hvis PCen din dør, vil det ikke si at windows 7 ikke eksiterer mer.

Bare det du har lagret forsvinner, windows 7 vill forsatt eksistere.

Endret av LiamH
Pyramide-sitat fjernet.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Bevisstheten er et resultat av hva "vi", som i hjernen vår, gjør. Bevisstheten er bare den som blir fortalt senere, etter ting har blitt startet.

Det stemmer ikke i den treningen jeg foretar - der er bevisstheten delt i to, en knower og en doer, og ved å øve sensitiviteten opp, er det relativt enkelt å være seg bevisst hva doern tenker og gjør. Den er til stede hele tiden, men hvis man, som de fleste er vant til å gjøre, kun lever i sine egne tanker og sansepåvirkninger, mangler man nødvendig stillhet og ro innvendig, til å gjøre annet enn å servere sin egen kreasjon, kalt person eller ego, eller "doer"

Lenke til kommentar

Sikker? Jeg aner ikke hva bevissthet er, men det er utrolig interessant tanke. Har du tenkt på at det like greit kan være hjernen som er et resultat av bevisstheten?

Nei, egentlig ikke. Ikke når tester viser at hjernen gjør handlinger før bevisstheten er klar over at de er gjort.

Hvorfor skal vi anta at det blir "svart"? Hvis PCen din dør, vil det ikke si at windows 7 ikke eksiterer mer.

For å ta PC-eksempelet.

Om du tar ut strømledningen på harddisken, slutter den å fungere. Platene snurrer ikke rundt, og lesehodet kan ikke lese hva som er på disken. Den er "død". Nå er det bare en metallklump som ikke kan brukes til noe som helst. På lik linje med en menneskehjerne i en død person.

MEN... En harddisk kan kobles opp til et annet system og leses av igjen. Dette er fordi en harddisk følger en standard på hvordan ting skal lagres og sorteres. Derfor kan selskaper som IBAS hente ut mye info fra døde disker. Menneskehjernen er UNIK til hvert individ, og er derfor (per nå) ikke mulig å lese på samme måte.

Lenke til kommentar

Nei, egentlig ikke. Ikke når tester viser at hjernen gjør handlinger før bevisstheten er klar over at de er gjort.

For å ta PC-eksempelet.

Om du tar ut strømledningen på harddisken, slutter den å fungere. Platene snurrer ikke rundt, og lesehodet kan ikke lese hva som er på disken. Den er "død". Nå er det bare en metallklump som ikke kan brukes til noe som helst. På lik linje med en menneskehjerne i en død person.

MEN... En harddisk kan kobles opp til et annet system og leses av igjen. Dette er fordi en harddisk følger en standard på hvordan ting skal lagres og sorteres. Derfor kan selskaper som IBAS hente ut mye info fra døde disker. Menneskehjernen er UNIK til hvert individ, og er derfor (per nå) ikke mulig å lese på samme måte.

Jeg er mer en gjennomsittet data kompetent, trenger nok ikke en forklaring.

Den kan like gjerne være av, poenget er en maskin som ikke har strøm. Ikke at du kan hente ut datan fra lagringsmediet hvis dataen er forsatt inntakt.

Hva du lager/installerer på operativsystem er hva jeg vil sammenligne med "minne" og "instrukser", alt du har oppleved og blitt påvirket av livet (noe er pre programert også).

"Kjernen" i et operativsystem (være så snill å se bort fra hardware) er hva jeg vil sammenligne med bevistheten, hvis du skruer av PCen din (eller dør osv...), vil det fårsatt være PCer som kjører samme operativsystem, men de vil ikke ha samme program og samme data lagret.

Så, hvis du nå kunne skru av hjernen din, ville du regnes som død og ikke bevist.

Skrur du den på igjen har du samme bevisthet og samme minne.

Sletter du alle minnene, la oss si formaterer, vil du forsatt ha samme bevisthet? Jeg tror så.

Vi vet at det er fult av mennesker og fult av dyr, vi antar at vi ikke er alene og at muligheten for multiverse er der. I løp av noe milliarder år (vi kan like gjerne si et sek hvis vi tar med multiverse modelen) vil uendelig forskjellige lives former levd, skal ikke naturen klare å gjennskape bevistheten din når alt er enormt og vi har utrolig med tid?

Sprøtt hvis det ikke skjer spør du meg.

Lenke til kommentar

Ikke så sprøtt, om bevisstheten er et resultat av den unike hjernen vi har. Og den unike hjernen utvikles via genetikk og miljø.

Du kan ikke sammenligne programvare som kopieres og kopieres med bevisstheten til et individ. Det går ikke. Programvaren er prikk lik for hver kopi, men det finnes ingen mennesker med lik hjerne. Selv ikke en-eggede tvillinger.

Lenke til kommentar

Hva er meningen med livet når vi oppnår det vi kan, og så må vi dø for det.

Er litt skummelt å tenke på hva som skjer etter døden, når jeg tenker på det noen ganger.

Kanskje man aldri dør. Eksistensen er det eneste man merker. Ikke det som var før, ikke det som kommer etter. Kanskje det heller ikke er noe før eller etter. Da du ble født begynte din klokke å tikke. Da en person som levde for 1000 år siden ble født begynte hans klokke å tikke. Ikke sikkert hans klokke har tikket noe lenger enn din? Tiden i mellom hans liv og ditt liv har jo ikke eksistert for noen av dere. Dere begynte å eksistere på likt iforhold til deres klokke. Kanskje tiden bare er forskjellige dimensjoner? Kanskje dinosaurene fortsatt lever i en dimensjon? Kanskje du alltid vil være ett eller annet sted i din eksistens?

Har tenkt en del rundt dette og møter på en del problemer. Hvor stor er en dimensjon? Et sekund? Et år? 100 år? Et liv? Hva med kompisen din som er to år eldre enn deg? Opplevde han egentlig festen dere var på igår for 2 år siden? Opplever egentlig ingen hendelser på likt? Bare dimensjoner som går inn i hverandre kanskje. Kanskje det er derfor noen opplever rare ting i huset sitt og tror det spøker. Det er kanskje bare forskjellige tider/dimensjoner som ligger å gnisser oppå hverandre?

Endret av sånn er det!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke så sprøtt, om bevisstheten er et resultat av den unike hjernen vi har. Og den unike hjernen utvikles via genetikk og miljø.

Du kan ikke sammenligne programvare som kopieres og kopieres med bevisstheten til et individ. Det går ikke. Programvaren er prikk lik for hver kopi, men det finnes ingen mennesker med lik hjerne. Selv ikke en-eggede tvillinger.

Vi vet ikke hvor unike den delen som gjør oss bevissthet er. For all del, den kan være unik, men når du mest sannsynlig har trillioner av mennesker og dyr som skal bli født kun på denne plannet er det rart at det ikke skal kunne skje. I tillegg har du hele universet og kanskje uendlig andre universer.

Finner OS til å være et god sammenligning, hva som gjør din PC spesiell er hva du har lagret og installert. Akkurat som hva som gjør deg spesiell; minner og alt du har plukket opp i livet.

Bevisstheten gjør ikke deg spesiell, flere milliarder som er bevisst (som vi vet om).

"men det finnes ingen mennesker med lik hjerne", Nei, det gjør ikke det, å grunn en til det er miljø som du sier. Du kan klone deg selv 100% perfekt, men så fort tiden går vil din hjerne avike mer og mer fra klonens. Betyr det at bevisstheten blir påvirket, absolutt ikke!

Endret av Faddn
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Er litt skummelt å tenke på hva som skjer etter døden, når jeg tenker på det noen ganger.

Kanskje man aldri dør. Eksistensen er det eneste man merker. Ikke det som var før, ikke det som kommer etter. Kanskje det heller ikke er noe før eller etter. Da du ble født begynte din klokke å tikke. Da en person som levde for 1000 år siden ble født begynte hans klokke å tikke. Ikke sikkert hans klokke har tikket noe lenger enn din? Tiden i mellom hans liv og ditt liv har jo ikke eksistert for noen av dere. Dere begynte å eksistere på likt iforhold til deres klokke. Kanskje tiden bare er forskjellige dimensjoner? Kanskje dinosaurene fortsatt lever i en dimensjon? Kanskje du alltid vil være ett eller annet sted i din eksistens?

Har tenkt en del rundt dette og møter på en del problemer. Hvor stor er en dimensjon? Et sekund? Et år? 100 år? Et liv? Hva med kompisen din som er to år eldre enn deg? Opplevde han egentlig festen dere var på igår for 2 år siden? Opplever egentlig ingen hendelser på likt? Bare dimensjoner som går inn i hverandre kanskje. Kanskje det er derfor noen opplever rare ting i huset sitt og tror det spøker. Det er kanskje bare forskjellige tider/dimensjoner som ligger å gnisser oppå hverandre?

Interessant.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ville ikke tenkt tanken om alle hadde levd evig, hadde blitt alt for mange mennesker.

Ikke snakk om vann og matmangel.

Lenke til kommentar

ville ikke tenkt tanken om alle hadde levd evig, hadde blitt alt for mange mennesker.

Ikke snakk om vann og matmangel.

Evig skal vel godt gjøres. Men med hjelp av erstatningsgener skal det være store muligheter til å gjøre livet tilnærmet uavgrenset. Altså bytte ut de genene som forårsaker aldring med kunstige gener.

Da vil man hvertfall ha mulighet til å leve langt lenger enn det man gjør i dag. I tillegg ville man spart helsevesenet for mange sykdommer som oppstår sfa aldring.

Et vilkår måtte naturligvis være, at man skrev under på å ikke få barn. Eventuelt lot seg sterilisere eller noe.

Vi ville sannsynligvis også oppnådd en klokere og fredeligere menneskehet, om langt flere levde lenger, i stedet for å oppretteholde en ynglekarusell på det nivået vi har nå.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...