KarlRoger Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Den evolusjonsmessige grunnen til at vi dør er at verden ville blitt overbefolket og det ikke ville være nok tilgang til energi(føde) til alle og arten ville dø ut. I tilegg til å dø en naturlig død er blandt annet også sykdommer og dyr over oss på næringskjeden ment for å holde befolkningsveksten nede. Det som er ganske fantastisk er at mennesket har utvilket seg til å bli så intelligent at det klarer å beskytte seg mot de to sistnevnte, dog ikke 100%. Den fysiologiske grunnen har vel å gjøre med aldring av cellene og forkortning av telomerene for hver celledeling/fornying av celler. Det som skjer etter døden, ut i fra vitenskapen som er tilgjengelig i dag, er intenting. Man har ingen sjel. Bevisstheten er en rekke elektriske impulser mellom de ulike regionene i hjernen. Dog, dette er den stående vitenskapen som kan bli motbevist. Vi er den eneste arten(på jorden) som er intelligent nok til å stille spørsmål ved vår egen eksistens og hva meningen med den er, tenk hvor skremmede livet da måtte være i middelalderen? Ikke rart at religion ble utviklet for å prøve å svare på disse spørsmålene som vitenskapen har funnet svar på i dag. Meningen med livet er å overleve og føre arten videre, period, men du har også mulighet til å gjøre livet ditt meningsfullt for deg selv og andre. At vår art er som den er nå, betyr ikke at den kun kunne ha vært som den er nå. Vi kunne f.eks. fått barn langt sjeldnere. Andre arter får mange, mange, mange ganger flere barn enn vi får, og lever langt kortere liv, fordi de f.eks. er daglig føde for større dyr. Men det er åpenbart ikke nødvendig at vi som individer lever evig, for at arten skal kunne leve videre. Så vi dør, fordi det ikke er så farlig for naturen at vi dør. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 (endret) Et bedre spørsmål er; hvorfor blir vi født? Men sånn sett tror jeg døden er et produkt av at vi har en kropp. Endret 12. april 2014 av Because I need change! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 (endret) Et bedre spørsmål er; hvorfor blir vi født? Men sånn sett tror jeg døden er et produkt av at vi har en kropp. Vi blir drevet frem av grådighet og begjær, men siden vi ikke synes det er godt å høre sannheten, bruker vi å kalle den mekanismen for kjærlighet, mens vitenskapen kaller mekanismen "evolusjon" Endret 12. april 2014 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 (endret) Kroppen forfaller ikke, den dør i ett sett - hele overflaten er bare steindau, det være seg hud, tenner, negler og hår - vi er vandrende lik tøft Huden er kroppens største organ, du har et problem om den er død Et bedre spørsmål er; hvorfor blir vi født? Men sånn sett tror jeg døden er et produkt av at vi har en kropp. Det er også et produkt fra evolusjonens sin side. Det finnes skapninger her på jorden som blir godt over 400 år gamle. Edit: Dobbelt-post flettet. Endret 12. april 2014 av LiamH Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Kroppen forfaller ikke, den dør i ett sett - hele overflaten er bare steindau, det være seg hud, tenner, negler og hår - vi er vandrende lik tøft Huden er kroppens største organ, du har et problem om den er død Har du slutte å flasse død hud fra overflaten? At det foregår noe innenfor hudoverflaten, hjelper dessverre ikke på den overflaten som altså er steindau. Men vi skjuler det som besatt, vi soler svineriet, vasker og skrubber det, smører det inn med velluktende oljer og kremer, tatoverer oss all over, klemmer ut de derre jævla kvisene og hudormene, og så doller vi oss opp, sminker oss som farverike tullebukker, kler oss i trange klær, finner oss en passe dempet belysning, heller innpå med sprit (for her skal det fanden danse meg bli pulings .. ) og så, endelig, der var det en passe svaksynt stakkar man kunne lure med seg hjem til hulen, og husk nå å slå av lyset! ... Morgenen etter er det bare å gnage av seg armen som det lille takraset hviler sin lille knoll på, slik at hun ikke våkner, og dra hjem å slikke sårene, for nte gang ... når skal jeg lære? ... Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Det er også et produkt fra evolusjonens sin side. Det finnes skapninger her på jorden som blir godt over 400 år gamle. Edit: Dobbelt-post flettet. Det finnes skapninger som er biologisk udødlige, og det er ikke usannsyndlig at mennesker også med tiden vil utvikle videre økt levealder, kansje en dag til det punktet hvor hele kroppen kan fornye seg og vi blir biologisk udødlige også. 1 Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Det er også et produkt fra evolusjonens sin side. Det finnes skapninger her på jorden som blir godt over 400 år gamle. Edit: Dobbelt-post flettet. Det finnes skapninger som er biologisk udødlige, ..... Hvem, hvor og hvordan ? 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Hvem, hvor og hvordan ? Hummer, desverre har vi bare kunne observere delvis dette i praksis så det er kansje ikke det beste eksempel. Glassmaneten turritopsis dohrnii derimot har vi observert at kan reversere aldringen av seg selv, og derfor leve for alltid, de er observert å gå gjennom 10 "livstider" på 2 år. Men kansje beste eksemplet vi har er hydraen, dette lille dyret tar ikke bare å ikke aldres, men har også muligheten til å gjenoppbygge hvem enn del av kroppen sin som blir skadet. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 Turritopsis Dohrnii effectively rendering the jellyfish biologically immortal Hydra Biologists are especially interested in Hydra due to their regenerative ability; and that they appear not to age or to die of old age. Lenke til kommentar
VikingF Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Jeg tror en viktig drivkraft i mennesket er det å ha noe å se fram imot. Når man nærmer seg døden (iallefall hvis man er klar over det selv) forsvinner håpet om å ha noe mer å se fram imot og dette skaper en fryktfølelse/depresjonsfølelse. Jeg tror det er dette som gjør at vi frykter døden. "Før fulgte det noe, nå følger det ingenting (som jeg vet om)". Ellers så dør vi pga kapasitetsmangel (nye mennesker kommer til og det vil ta opp for mye plass og ressurser hvis samtlige mennesker som eksisterer og har eksistert skulle levd fremdeles), samt pga slitasje over tid (immunforsvaret svekkes blant annet). Lenke til kommentar
Faddn Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 Døden er kun en ny begynnelse. Kroppen din råter og skaper nytt liv. Døden trenger heller ikke nødvendigvis å være "svart", men nytt liv eller allerede ekisterende liv. Ingen grunn til å tro at samme bevishet aldri kan gjennskapes etter mrd av år og produkter, eller allerde eksiterer flere plasser samtidig. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 Døden er kun en ny begynnelse. Kroppen din råter og skaper nytt liv. Døden trenger heller ikke nødvendigvis å være "svart", men nytt liv eller allerede ekisterende liv. Ingen grunn til å tro at samme bevishet aldri kan gjennskapes etter mrd av år og produkter, eller allerde eksiterer flere plasser samtidig. Hva baserer du denne troen på? Hvorfor er det ingen grunn til å tro det, har du beviser? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 Døden er kun en ny begynnelse. Kroppen din råter og skaper nytt liv. Døden trenger heller ikke nødvendigvis å være "svart", men nytt liv eller allerede ekisterende liv. Ingen grunn til å tro at samme bevishet aldri kan gjennskapes etter mrd av år og produkter, eller allerde eksiterer flere plasser samtidig. Hva baserer du denne troen på? Hvorfor er det ingen grunn til å tro det, har du beviser? Det er jo ikke bevist. Jeg synes et mye bedre spørsmål enn hvorfor vi dør, er hvorfor blir vi født? For å oppnå et mål? Bare helt tilfeldig? Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 Døden er kun en ny begynnelse. Kroppen din råter og skaper nytt liv. Døden trenger heller ikke nødvendigvis å være "svart", men nytt liv eller allerede ekisterende liv. Ingen grunn til å tro at samme bevishet aldri kan gjennskapes etter mrd av år og produkter, eller allerde eksiterer flere plasser samtidig. Hva baserer du denne troen på? Hvorfor er det ingen grunn til å tro det, har du beviser? Det er jo ikke bevist. Jeg synes et mye bedre spørsmål enn hvorfor vi dør, er hvorfor blir vi født? For å oppnå et mål? Bare helt tilfeldig? Blir født fordi foreldrene våre hadde sex, ikke mer komplisert enn det. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 (endret) Hvorfor ble bevissthet til? Og hvor kommer den fra? Endret 22. april 2014 av Rescue me Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 Det kommer fra hjernen. Mer nøyaktig har vi ikke svar på enda. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 Det kommer fra hjernen. Mer nøyaktig har vi ikke svar på enda.Vi har heller ikke svar på hva som skjer med bevisstheten når noen som bærer det dør. 1 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 (endret) Vi har heller ikke svar på hva som skjer med bevisstheten når noen som bærer det dør.Men siden den enkleste forklaringen er at bevisstheten forsvinner, i tråd med hjerneaktiviteten, er det nok det mest korrekte å anta. For... hvor er bevisstheten din om natten når du sover? Jeg går nemlig fra å sovne til å våkne rimelig momentant. Endret 22. april 2014 av Slimda Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 Hvorfor ble bevissthet til? Og hvor kommer den fra? Spørsmålet er paradoksalt. Bevisstheten er den lille svarte klumpen inni deg som sier "jeg er meg" og "Cogito ergo sum". Tankespill: Si at du går inn i en maskin som kloner deg slik som du står nå og klonen har en eksakt kopi av hjernen din. Vil "dine øyne" være i både deg og din klone? Vil dere dele tanker? Hvor vil "du" være? Eller vil klonen bli like mye "deg" som du er meg, bare nok en person som mangler din bevissthet. Jeg liker å se på bevisstheten som en liten svart klump som dine tanker og rasjonaliseringer ikke klarer å trenge gjennom, nettopp fordi alle dine tanker og rasjonaliseringer bygger på det fundamentet. 1 Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 Vi har heller ikke svar på hva som skjer med bevisstheten når noen som bærer det dør.Men siden den enkleste forklaringen er at bevisstheten forsvinner, i tråd med hjerneaktiviteten, er det nok det mest korrekte å anta. For... hvor er bevisstheten din om natten når du sover? Jeg går nemlig fra å sovne til å våkne rimelig momentant. Jeg bruker å ha drømmer, og de virker veldig ekte når jeg har dem, så jeg "vet" for meg selv, at den fysiske verden jeg lever ikke, ikke er den eneste jeg opplever, da mine drømmer er veldig fysiske og ekte når de pågår. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå