Gå til innhold

Hva har ikke-vestlig innvandring gitt oss?


Anbefalte innlegg

I innvandringsdebatten er det alltid innvandringsmotstandere som må argumentere for seg, ser det ut som. Derfor tenkte jeg å snu på dette, så hvorfor støtter du ikke-vestlig innvandring? Er det av ideologiske eller økonomiske grunner? Mener du at innvandring har gitt oss noe av betydelig verdi? I så fall, hva? Har du noen tall?

Endret av IQ84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Hel generelt kan jeg si at jeg liker ganske godt hvordan landet fungerer, og vet at innvandrerne nok har en del av æren, men jeg er ikke så "kranglevoren" enda ;), at jeg begynner å finne tall og dokumentere. Kan jo plusse på at det landet jeg vokste opp i, var ett rimelig "lukket sted" før vi begynte å åpne opp for resten av verden, og på den måten har vi som kultur også blitt litt mindre sære og sure

 

:)

Lenke til kommentar

Det "vi" tjener tror jeg først og fremst kommer i form av annerkjennelse av staten Norge, og at vi deltar på de premissene som er lagt av FN.

 

Hva vi som bor får igjen for dette, som vi ikke hadde fått ved ren arbeidsinnvandring i mindre skala, er vanskelig å si, og jeg tror det er ganske åpenbart at det for "oss" helhetlig sett er negativt å ta inn flere asylsøkere fra enkelte områder. Vi får mer kriminalitet, mer utrygghet, i større grad enkelte kulturer som står for det motsatte av hva vi ønsker at samfunnet vårt skal være, og store utgifter som går på bekostning av andre områder. Det som er av verdier er stort sett abstrakte "gevinster" som det vil være en meningssak om er positivt eller negativt.

Lenke til kommentar

Må si jeg flirer litt om folke som skriver at "mennesket er fritt og må få gå hvor det vil". Samtidig har du lås du døra di så jeg ikke slipper inn hos deg.

 

 

Det er veldig lett å være snill, så lenge ulempene ikke går ut over deg selv da selvsagt..

Det er ikke så lett det her nei, jeg skjønner det...
Lenke til kommentar

Jeg tror innvandringen har bidratt til å øke legitimiteten til all undergraving av kristendommens innflytelse i Norge. Det synes jeg er bra. Religionsfaget i skolen er ikke lenger forkynnende, kongen må vel ikke lenger være kristen og skolegudstjenester er ikke lenger en selvfølge.

 

edit: Her tok jeg feil. Dessverre må kongen fremdeles være kristen.

Endret av ærligøs
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Må si jeg flirer litt om folke som skriver at "mennesket er fritt og må få gå hvor det vil". Samtidig har du lås du døra di så jeg ikke slipper inn hos deg.

 

 

Det er veldig lett å være snill, så lenge ulempene ikke går ut over deg selv da selvsagt..

Det er ikke så lett det her nei, jeg skjønner det...

 

slippe meg inn snill jag ar invandrar, sende PM med adresse takker så mya

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Må si jeg flirer litt om folke som skriver at "mennesket er fritt og må få gå hvor det vil". Samtidig har du lås du døra di så jeg ikke slipper inn hos deg.

 

 

Det er veldig lett å være snill, så lenge ulempene ikke går ut over deg selv da selvsagt..

 

Hvis man bor i det samme landet, så unngår man ikke ulempene forbundet med å være snill. Dessuten er det vanlig folkeskikk "for oss" å be hverandre hjem, og "mitt hjem" er ikke for alle, det er vel ikke så vanskelig å skjønne ..

Lenke til kommentar

Alle mennesker har retten til frihet, heri er inkludert at man ikke krenker andres tilsvarende rett. Derfor er mennesker med annet kulturell bakgrunn enn etnisk norsk hjertelig velkommen til vårt land. De som ikke er velkomne er de som ønsker å krenke andres frihet, oppmuntre eller planlegge slikt. Jeg tenker i denne forbindelse på ekstreme islamistiske fundamentalister (eller andre ekstremister som kan tenkes å bruke makt/tvang/vold mot fredelige mennesker). Slike personer må hindres å komme inn i landet, og dersom de allerede er kommet inn må de kastes i fengsel eller kastes ut av landet. Økt innvandring fører til økt verdiskapning og bidrar til økt velstand til glede for stort sett alle. Det er dessuten viktig at vi tiltrekker oss arbeidsomme, innsatsfylte mennesker, og ikke personer som bare vil snylte på velferdsstaten. Derfor bør vi bruke frivillige velferdsordninger men bygd opp slik at svake grupper ikke skal trenge å føle frykt for å falle ned i "det sorte hull".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle mennesker har retten til frihet, heri er inkludert at man ikke krenker andres tilsvarende rett. Derfor er mennesker med annet kulturell bakgrunn enn etnisk norsk hjertelig velkommen til vårt land. De som ikke er velkomne er de som ønsker å krenke andres frihet, oppmuntre eller planlegge slikt. Jeg tenker i denne forbindelse på ekstreme islamistiske fundamentalister (eller andre ekstremister som kan tenkes å bruke makt/tvang/vold mot fredelige mennesker). Slike personer må hindres å komme inn i landet, og dersom de allerede er kommet inn må de kastes i fengsel eller kastes ut av landet. Økt innvandring fører til økt verdiskapning og bidrar til økt velstand til glede for stort sett alle. Det er dessuten viktig at vi tiltrekker oss arbeidsomme, innsatsfylte mennesker, og ikke personer som bare vil snylte på velferdsstaten. Derfor bør vi bruke frivillige velferdsordninger men bygd opp slik at svake grupper ikke skal trenge å føle frykt for å falle ned i "det sorte hull".

 

Alle mennesker har ikke rett til frihet? Ifolge hvem? Og i hvilke land har man en slik "frihet"?

 

Okt innvandring er bra, ogsa deler av ikke vestlig innvandring(darlig begrep). Bare ta de fleste land i asia for eks. Jeg tar en average japaner eller en kineser over en average nordmann anyday!

 

De fleste arabere og store deler av afrika(sikkert noe bra der nede ogsa) viser seg gang pa gang at de ikke klarer(vil) tilpasse seg samfunnet de har flyttet til. Naar man etter 30aar fremdeles kun snakker hablahabla, ja da sier det en del. Men her er jo staten ogsa en stor synder. Ta inn flere enn man klarer a integrere! Hvor logikken ligger vites ikke.

Lenke til kommentar

. Økt innvandring fører til økt verdiskapning og bidrar til økt velstand til glede for stort sett alle.

Jeg var enig i det meste du skrev. men hva viser statistikken om denne "økte verdiskapningen"

 

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/innvregsys/aar/2013-06-20?fane=tabell&sort=nummer&tabell=124555

 

For norskfødte barn, som har en eller to foreldre som opprinnelig kom fra et annet land, har vi en sysselsettingsgrad på 52.7 prosent, mens for befolkningen når man ekskluderer innvandrerne er på 69.9 prosent prosent (2012 - kilde SSB)

 

Dette rimer ikke veldig godt med fanen "økt verdiskapning" som skal gi "økt velferd". Det dette sier er at disse gjennomfører 25 prosent mindre arbeid, som skal dekke opp de SAMME velferdsgodene. Mindre arbeid og like goder, da blir det desverre mindre velferd per person, spesielt nå som oljeinntektene synker og kommer til å synke fremover

Endret av Teemonster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor har vi rett på vår rikdom? Hvorfor fortjener DU denne rikdommen i motsetning til noen andre? Hva har du gjort for å fortjene det?

 

Er det ikke rimelig at vi deler litt av rikdom, ettersom det ikke er vår fortjeneste at vi har den..?

Dette har vi alt vært igjennom, har vi ikke?

 

Ei heller har jeg sagt at vi ikke skal dele i det hele tatt, men om innvandring ikke viser seg å være lønnsomt over lengre tid, tjener ingen på det.

 

Nå skal det også nevnes at vi allerede er et av verdens mest gavmilde folk. Jeg har mine tvil om at vi hadde fått samme hjelp om det var vi som var de fattige. Om en del av kloden er langt mer altruistisk enn den andre, er vi dømt til å tape.

 

Jeg har ingen problemer med å forstå argumentet ditt, men det blir litt i overkant relativistisk for min smak. Er det moralsk riktig å behandle familien din bedre enn andre? Kanskje ikke, men om du skal gi alle barn samme behandling som dine egne, krever det at alle andre foreldre gjør det samme.

 

Ingen andre sivilisasjoner i verdens historien har noen gang sluppet inn så mange mennesker som vi gjør idag. Og om folk har valget, har de en tendens til å holde seg til sin egen gruppe. Jeg besøkte nylig et familiemedlem i en vestlandsbygd. En god del av innbyggerrenne var afrikanere. Hvor mange afrikanere og nordmenn så jeg sammen? Ingen. Om folk diskriminerer såpass mye i hverdagen, hvorfor skulle de ikke gjøre det når det gjelder vilje til å dele og stole på folk? Og hva om situasjonen skulle tilspisse seg?

 

Dette har jeg sagt noen ganger tidligere, men sier det igjen: det kan så absolutt gå bra, men hvorfor ta sjansen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som PatSharpX sier: Mennesker bør være frie til å gjøre som de vil så lenge de ikke skader andre, og det er begrunnelse nok for at de bør få lov til å komme til Norge. Så må det være opp til de som mener noen ikke skal få lov til å komme å argumentere for det.

"så lenge de ikke skader andre", hva om dem skader oss økonomisk på sikt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

. Økt innvandring fører til økt verdiskapning og bidrar til økt velstand til glede for stort sett alle.

Dette rimer ikke veldig godt med fanen "økt verdiskapning" som skal gi "økt velferd". Det dette sier er at disse gjennomfører 25 prosent mindre arbeid, som skal dekke opp de SAMME velferdsgodene. Mindre arbeid og like goder, da blir det dessverre mindre velferd per person, spesielt nå som oljeinntektene synker og kommer til å synke fremover.

 

Godt poeng. Min påstand om "Økt innvandring fører til økt verdiskapning og bidrar til økt velstand til glede for stort sett alle" er gyldig under forutsetning av at man ikke har et dumsnilt velferdssystem som virker som et fluepapir på potensielle klienter (se f.eks. Rasjonalgaudismen, avsnitt 7.6.10). Vi må tiltrekke oss arbeidsdyktige og arbeidsomme mennesker samt "arbeidende" kapital fra utlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...