Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

skoleoppgave om islam

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg skal ha en muntlig fremføring om islams stilling i Norge og verden i dag og hvordan de praktiserer religionen sin i vårt land

til denne presentasjonen skal jeg ha en problemstilling, men sitter litt fast med det.

er det noen som kan hjelpe? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Islam og likestilling mellom kjønnene: Hvordan kan islam bidra til å styrke kvinners posisjon i samfunnet?

Islam blir jo ofte kritisert for å være kvinneundertrykkende. Du kan jo forsøke å se om dette stemmer i forhold til læren og til praksis.

det var en god problemstilling som jeg kanskje skal ta med meg videre men tenkte mer på innen disse målene som jeg har fått: islams stilling i Norge og verden i dag og hvordan de praktiserer religionen sin i vårt land

Lenke til kommentar

det var en god problemstilling som jeg kanskje skal ta med meg videre men tenkte mer på innen disse målene som jeg har fått: islams stilling i Norge og verden i dag og hvordan de praktiserer religionen sin i vårt land

Du må jo fokusere på noe. Du har neppe tid til å presentere mange sider ved religionen. Du kan fokusere på hvordan det står til med kvinner i muslimske land og om muslimske kvinner i Norge har det bedre eller verre. Hvordan praktiserer muslimer likestilling i Norge? Er det segregering i moskeene i Norge? Hvordan er deltagelsen i arbeidslivet for muslimske kvinner?

Men det er kanskje en vanskelig problemstilling?

Enklere er det kanskje å:

1. Se på tall. Har islam framgang i Norge og i verden som helhet? Finnes det områder hvor islam er i tilbakegang?

2. Si noe om bønn og faste. Ber muslimer i Norge (eller norske muslimer) fem ganger om dagen? Hvilke utfordringer møter de i fastemåneden ramadan?

Du trenger vel to spørsmål for å dekke det du skal presentere? Kanskje noe sånt som:

1. Har islam framgang i verden og i Norge?

2. Hvilke utfordringer kan muslimer møte når de skal praktisere bønn og faste i Norge?

Lenke til kommentar

Problemstilling: Bruker islam frykt for å sikre sin stilling i samfunnet, og hvordan vil dette passe inn i et moderne Norge?

Her kan du trekke inn likestilling homofili tro avhoppere etc

Hvis han vil ha en dårlig karakter, går han for din problemstilling.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler det samme som "ærligøs". Si litt om framgangen i Norge, og resten av verden. Ta med tall også. Si litt om de 5 søylene, hva slags problemer de møter med ramadan her i Norge, med tanke på sola, og hvordan de løser den. Gjør det enkelt og ikke vanskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...