Gå til innhold

Føre bompenger på selvangivelse


atwater

Anbefalte innlegg

Har hørt om at veldig mange velger å føre bompenger på sin selvangivelse, selvom de tar toget til jobb og dermed ikke kjører forbi en bompassering.

 

Er dette noe man kan bli straffet for ved en senere anledning? Der Skatteetaten finner ut at du ikke har kjørt forbi en bomring til/fra jobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke forstå annet enn at om man ikke har hatt en utgift så får man heller ikke fradrag, men akkurat reisefradrag er en litt finurlig greie. Man kan nemlig skrive av reisevei selv om man sitter på med noen til tross for at man ikke betaler denne personen noe som helst.

 

Jeg kan uansett ikke forstå at man kan skrive av bompenger dersom man ikke har hatt denne utgiften selv om man oppfyller kravet Thomas nevnte.

 

Og dersom du blir tatt for å kreve fradrag for noe som ikke er berettiget vil du få straffeskatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke forstå annet enn at om man ikke har hatt en utgift så får man heller ikke fradrag, men akkurat reisefradrag er en litt finurlig greie. Man kan nemlig skrive av reisevei selv om man sitter på med noen til tross for at man ikke betaler denne personen noe som helst.

 

Jeg kan uansett ikke forstå at man kan skrive av bompenger dersom man ikke har hatt denne utgiften selv om man oppfyller kravet Thomas nevnte.

 

Og dersom du blir tatt for å kreve fradrag for noe som ikke er berettiget vil du få straffeskatt.

 

Er jo dessverre mange som gjerne vil trekke det litt lenger og få igjen litt mer på skatten. Selvom man ikke har hatt bompenger som en utgift gjennom året.

Lenke til kommentar

Reisefradraget er et såkalt standardfradrag, noe som vil si at du får et gitt fradrag uten å måtte dokumentere at du har hatt kostnader. Akkurat som minstefradraget. Fradrag for bompengekostnader mv er imidlertid ikke standardisert, så for det fradraget må du faktisk ha hatt utgiften.

 

Hvem som sjekkes innen hver promille er dog ikke tilfeldig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Reglene sier: "Bruker du bil og har faktiske utgifter til bom og/eller ferge som til sammen overstiger kr 3 300 i året, kan du få fradrag for disse kostnadene hvis reisetiden med bil er to timer kortere tur-retur enn når du bruker rutegående transportmiddel." Du må altså dokumentere at du bruker minst 2 timer mer når du reiser kollektivt enn om du kjører bil for å kunne få dette fradraget.

Lenke til kommentar

Min jobb er 300 meter innenfor bomringen i Oslo.. 30 kr hver eneste dag. Ganske surt!

Men forstår at jeg ikke får fradrag, jeg kunne jo tatt buss, men gjør jo ikke det når man har bil.

Da hadde jeg gått de ekstra meterne hver dag så framt nærmeste parkeringsplass ikke var langt unna. 7800 kr i året og litt ekstra trim hadde gjort meg godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Reglene sier: "Bruker du bil og har faktiske utgifter til bom og/eller ferge som til sammen overstiger kr 3 300 i året, kan du få fradrag for disse kostnadene hvis reisetiden med bil er to timer kortere tur-retur enn når du bruker rutegående transportmiddel." Du må altså dokumentere at du bruker minst 2 timer mer når du reiser kollektivt enn om du kjører bil for å kunne få dette fradraget.

 

Hvordan skal man dokumentere dette?

Har i fjor hatt arb.sted i Moss, og sparer lett 2 timer totalt t/r om jeg kjører kontra kollektivt.

Lenke til kommentar

Ikke helt, Inge. Utskriften vil vise din naturlige rute, men beregnet tid vil ikke stemme. Skatteetaten anslår nemlig hastighet langs vei til 60 km/t, uavhengig av fartsgrense. Dette får betydelige konsekvenser for personer som kjører motorvei.

Aha. Til/fra jobb i rushtiden er det sikkert mest riktig med Skatteetatens hastighet, eller enda lavere... :wee:

Lenke til kommentar

Ikke helt, Inge. Utskriften vil vise din naturlige rute, men beregnet tid vil ikke stemme. Skatteetaten anslår nemlig hastighet langs vei til 60 km/t, uavhengig av fartsgrense. Dette får betydelige konsekvenser for personer som kjører motorvei.

Hehe, slike ting slår riktig for noen og feil for andre :p

I mitt tilfelle kjører jeg alltid imot rushen, så farta er alltid minst fartsgrensa :p

 

Men, funker for min del likevel, takket være dårlig kollektivtilbud i Moss til kontoret :)

Bil: ca. 60km unna og ifl. skatteetaten bruker jeg da 1 time.

Kollektivt fra dør til dør: Litt over 2 timer

 

Sparer uansett minst 2 timer t/r :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...