Gå til innhold

Rettigheter ved hotellregning


Anbefalte innlegg

Har en litt spesiell sak her, skal prøve å forklare så kort som mulig.

 

Jeg som kontaktperson bestiller hotell opphold for endel gjester for et arrangement, antall gjester varierer ifra hvilken dager osv.

 

Det ble gjort endel endringer osv når gjestene kom, det gikk i orden å forandre på det hos hotellet henhold til hvor mange gjester som kom osv. Ble også enige om at oppgjøret skal gjøres når alle gjestene var ute av hotellet.

 

Det som skjedde var at når vi gjorde oppgjøret når og betalte for oppholdet, fikk kvittering og alt. Så ringer de meg opp noen dager i etterkant og forteller at det er feil på regningen og vi må betale mer. Pga de har gjort en feil og glemt å ta betalt for et rom.

 

Jeg som person nekter å betale for en feil som de har gjort, pga jeg dro i fra hotellet med kvittering på betalt opphold og ferdig oppgjør.

 

Spørmålet mitt er om hotellet har rettigheter for å gjøre slik, sende etterfaktura pga feil oppgjør? Feil som de har gjort.

Og hvilke lover og regler gjelder for kjøp av hotelltjenester? Forbruker-kjøpsloven?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Og hvilke lover og regler gjelder for kjøp av hotelltjenester? Forbruker-kjøpsloven?

 

Var det du som privatperson som bestilte rommene? Dette er vesentlig for å vite om det faktisk er forbrukerkjøpsloven som skal gjelde.

 

Uavhengig av hvilket regelverk som gjelder vil jeg si at når dere har bestilt rom og det var dere som hadde behov for å gjøre endringer ved innsjekk, så burde dere ta høyde for at hotellet kan ha regnet noe feil og ønsker å få betalt for de tjenestene de faktisk har utført. Er det ikke rett og rimelig at hotellet får betalt for overnatting og mat?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Spørmålet mitt er om hotellet har rettigheter for å gjøre slik, sende etterfaktura pga feil oppgjør? Feil som de har gjort.

Og hvilke lover og regler gjelder for kjøp av hotelltjenester? Forbruker-kjøpsloven?

Så hvis vi snur på det, og sier at du i ettertid fant ut at du hadde betalt for mye ved at du for eksempel hadde tastet feil sum ved betaling. Hadde du da godtatt det om hotellet nektet å tilbakebetale deg det?

 

Hotellet er i sin fulle rett til å etterkreve for lite betalt, så lenge de kan dokumentere at det er betalt for lite.

 

Vet ikke hvilke lover som regulerer bestilling av hotellrom, men forbrukerkjøpsloven gjelder uansett ikke om du har bestilt på vegne av et firma.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utifra hva jeg har lest fra tilsvarende saker er jeg ganske sikker på at hotellet kan kreve det beløpet av deg.

 

Hadde de derimot krevd at du måtte kjøre helt tilbake og betale er saken litt annerledes, men faktura kan de nok sende deg.

Lenke til kommentar

 

 

Og hvilke lover og regler gjelder for kjøp av hotelltjenester? Forbruker-kjøpsloven?

 

Var det du som privatperson som bestilte rommene? Dette er vesentlig for å vite om det faktisk er forbrukerkjøpsloven som skal gjelde.

 

Uavhengig av hvilket regelverk som gjelder vil jeg si at når dere har bestilt rom og det var dere som hadde behov for å gjøre endringer ved innsjekk, så burde dere ta høyde for at hotellet kan ha regnet noe feil og ønsker å få betalt for de tjenestene de faktisk har utført. Er det ikke rett og rimelig at hotellet får betalt for overnatting og mat?

 

Det er jeg som privat person som bestilte rommene, regner med at det er forbrukerkjøpsloven som gjelder.

 

Er enig at hotellet skal få betalt for tjenesten som ble brukt under oppholdet som avtalt. Det som er merkelig er at de kan ikke vise til dokumentasjon på hvor mange rom osv, veldig mye fram og tilbake. De har blant annet ikke klart å finne kvitteringen som jeg har betalt i systemet sitt. De har bare laget ny regning og krever mer for et rom som vi mener ikke vi har brukt som de mener vi har brukt.

 

 

Spørmålet mitt er om hotellet har rettigheter for å gjøre slik, sende etterfaktura pga feil oppgjør? Feil som de har gjort.

Og hvilke lover og regler gjelder for kjøp av hotelltjenester? Forbruker-kjøpsloven?

Så hvis vi snur på det, og sier at du i ettertid fant ut at du hadde betalt for mye ved at du for eksempel hadde tastet feil sum ved betaling. Hadde du da godtatt det om hotellet nektet å tilbakebetale deg det?

 

Hotellet er i sin fulle rett til å etterkreve for lite betalt, så lenge de kan dokumentere at det er betalt for lite.

 

Vet ikke hvilke lover som regulerer bestilling av hotellrom, men forbrukerkjøpsloven gjelder uansett ikke om du har bestilt på vegne av et firma.

 

Men jeg som person sjekker alltid om alt er riktig før jeg betaler, men uansett jeg skjønner poenget ditt.

Det som er problemet er at i systemet deres så har de registrert veldig mye rart og det er loggført alt rett ifølge det jeg har betalt og gjort opp for meg.

Men de mener jeg har brukt et rom til og har lagt bare til det, selv om i loggen står det at rommet ble avbestilt. Det henger ikke på grep det dokumentasjonen som kommer med. Pluss at de ikke finner kvitteringen i som jeg betalte i systemet deres, fordi de har gått inn på kvittering som jeg betalt og forandret beløp og krever for mer betalt for et rom. Dette uten å ha dokumentasjon.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvordan det er nå, men da jeg jobbet på hotell for 15 år siden var det ganske strenge krav til dokumentasjon på rommet. Ble det brann f.eks så må en jo vite hvem som bor på hvilket rom. Selv om det ble bestilt i ett annet navn logget vi alltid inn med underskrift på hvem som møtte opp. Det var også greit å ha i ettertid i tilfelle gjenglemte saker, ødelagte rom osv. Så synes det er rart om de ikke kan dokumentere om rommet er brukt eller ei. De vil jo også kunne sjekke loggen sin om rommet har blitt rengjort dagen etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...