Gå til innhold

Lage varmeelement til fuglebad


Anbefalte innlegg

Tenkte å lage meg fuglebad så jeg og de små nevøene og niesene mine kan kikke på fugler.. hehe :)

 

Må vel gjøre det skikkelig når man først skal gjøre det, så jeg tenker å støpe i betong og ha en eller annen dings der som kan lage bobler/småplasking OG ha et varmeelement sånn at det holdes isfritt på vinters tid.

Jeg vil jo helst lage hele greia fra bunnen av sjøl, så for boblinga/plaskinga tenkte jeg å bruke en akvariumspumpe med filter. Dette er det så vidt jeg har skjønt mulig å få til uten å ha strøm påkoblet; man bruker bare solcellepanel. Varmeelementet er det verre med, så der trenger jeg forslag. Jeg har bare helt grunnleggende kunnskap om elektro/elektronikk, bare sånn at dere vet det, men hadde jo vært artig å laga varmegreiene sjøl og. Kan jeg feks klippe av en varmekabel eller noe sånt? Andre forslag? Vet det ikke koster all verden for et varmeelement, men litt av poenget er som sagt å gjøre det sjøl.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette vil nok trekke litt strøm, ja både pumpa og varmeelementet er i grenseland dersom det skal stå å gå hele tiden samt driftes fra et solcelleanlegg. Regn med ca. 5 Watt på pumpa og ca. 50 Watt på varmeelementet. 24 timers drift krever da 1320Wh. En dobbelt så stor batteribank (12V) bør derfor være 2600Wh eller 220Ah. For å lade dette med 3 timers effektiv sol pr dag, så trenger du ca 12 stk. 100W solcellepanel. Med så stor last og uten tilgang på 230V, så bør også vindkraft vurderes som et alternativ. Men vindkraft bråker jo litt og det vil muligens skremme fuglene.

 

230V varmekabler finnes som selvregulerende og tåler fint å bli støpt inn i et fuglebad. Støp gjerne med termoflyt rundt kablene slik av varmen blir ledet bort fra selve kabelen (ellers kan den brenne).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...