Gå til innhold

Innrømmer at ny HTC One «jukser» i testprogrammer


Anbefalte innlegg

En mobil enhet har en gitt kapasitet på batteriet og tildels temperatur, det kan ikke sammenlignes med en stasjonær pc som er koplet til strømnettet.

 

I mobiltester viser de gjerne til ytelsen i benchmark-programmer og batteritid som en del av testen, så vanlige folk kan vurdere selv og vurdere hvilken modell som passer dem og deres bruk best.

 

Derfor vil fiksede benchmark-resultater være intetsigende for brukere flest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En mobil enhet har en gitt kapasitet på batteriet og tildels temperatur, det kan ikke sammenlignes med en stasjonær pc som er koplet til strømnettet.

 

I mobiltester viser de gjerne til ytelsen i benchmark-programmer og batteritid som en del av testen, så vanlige folk kan vurdere selv og vurdere hvilken modell som passer dem og deres bruk best.

 

Derfor vil fiksede benchmark-resultater være intetsigende for brukere flest.

 

Forklar meg på hvorfor batteriet skal ha noe å si på hvordan benchmarks skal kjøres?

 

Tror du en person som har en Ferrari bryr seg om hvor mye bensin bilen sluker når han skal gjøre en 0-100 km/t test og teste hvor fort bilen kan komme opp i etter 1 km på en bilbane?

 

Så du mener at laptops ikke kan kjøre benchmarks på samme måte som en stasjonær PC bare fordi den går på batteri?

 

Igjen, så driter den vanlige mannen i gata opp i benchmarks. Så hvorfor skal benchmarks være relevant for den normale brukeren?

 

Du er håpløs å diskutere med.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Det har noe å si da de er mobile enheter. Det har også noe å si på bærbare maskiner i tilsvarende tester der batteritid er en faktor.

 

Og nei, "den vanlige man i gata" leser som regel mobiltester, eller forhører seg med en som er litt oppegående når han skal ha seg ny telefon.

Hvis denne personen er oppegående nok, ser han bort fra benchmark-resultater som tillater juks, og gir råd til den "vanlige mannen i gata" utfra hvilken telefon han mener passer best til vedkommendes bruk.

 

Er det spilling av krevende spill, er hastigheten viktig, da hjelper det ikke med "jukse-benchmarks", da er det hvor rask telefonen er under spilling som gjelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har noe å si da de er mobile enheter. Det har også noe å si på bærbare maskiner i tilsvarende tester der batteritid er en faktor.

 

Og nei, "den vanlige man i gata" leser som regel mobiltester, eller forhører seg med en som er litt oppegående når han skal ha seg ny telefon.

Hvis denne personen er oppegående nok, ser han bort fra benchmark-resultater som tillater juks, og gir råd til den "vanlige mannen i gata" utfra hvilken telefon han mener passer best til vedkommendes bruk.

 

Er det spilling av krevende spill, er hastigheten viktig, da hjelper det ikke med "jukse-benchmarks", da er det hvor rask telefonen er under spilling som gjelder.

 

Så GPU og CPU tester er for å teste batteriet og ikke for å teste GPU'en og CPU'en for å finne ut hvordan dem yter?

 

Tror du må bestemme deg på hva du skal teste. Skal du teste batteritiden eller skal du teste ut ytelsen på GPU'en og CPU'en?

 

Du sa dette: Hvis denne personen er oppegående nok, ser han bort fra benchmark-resultater som tillater juks, og gir råd til den "vanlige mannen i gata" utfra hvilken telefon han mener passer best til vedkommendes bruk.

 

Jeg sier: Og på grunn av dette, så skal man ikke få lov til å teste den maksimale ytelsen på en enhet bare fordi noen ikke bryr seg om benchmarks?

 

Hva med dem som bryr seg om benchmarks?

 

Gamer.no / Hardware.no vet tydligvis ikke hva benchmarking er om du faktisk tror på deg selv på hva du sier her. Du vet tydligvis mere enn dem.

 

Kanskje du skal ta Gamer.no / Hardware.no i et benchmark101-kurs sånn at du kan lære dem på hvordan dem skal kjøre sine vanlige benchmarks og spill benchmarks?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Det er helheten man legger vekt på i normal bruk. dvs. kombinasjonen av f.eks batteritid og ytelse.

 

Og batteritester kan gjøres på mange måter. Standby, surfing, mer normal bruk osv, poenget er å utsette enhetene man tester for det samme i mer eller mindre kontrollerte former.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helheten man legger vekt på i normal bruk. dvs. kombinasjonen av f.eks batteritid og ytelse.

 

Og batteritester kan gjøres på mange måter. Standby, surfing, mer normal bruk osv, poenget er å utsette enhetene man tester for det samme i mer eller mindre kontrollerte former.

 

Nei, batteri har ingenting med noen CPU og GPU ytelsestester å gjøre.

 

En normal test hvor batteriet blir tatt med er når man surfer litt via Wi-Fi og hører på litt musikk i en liten periode og skriver noen få dokumenter. Apple har jo en fin måte å teste batteritiden på på sine bærbare maskiner. Kanskje du skal høre med dem på hvordan dem tester sine batterier om det er batteritiden du er ute etter å finne ut?

 

Men når det kommer til CPU og GPU benchmarks, så driter alle opp i batteriet. Man kjører dessuten ikke en CPU og GPU benchmark med batteriet på en bærbar maskin uansett med at det er mere speed throttling / Power Saving i sving når man kjører via batteriet. Så alle tester sine CPU'er og GPU'er på en bærbar datamaskin med strømmen tilkoblet for å få 'Høy Ytelse' profilen til å kjøre.

 

Oi, det var da som bare farsken :hmm: . Dette er jo juks at Windows går over i en 'Høy Ytelse' modus når man kobler strømmen i maskinen hahahahahahahaha. Dette blir bare bedre og bedre PL610. Stå på og fortsett slik PL610.

 

Men som sagt, å teste standby, surfing, og eller normal bruk har ingenting med CPU og GPU benchmarking å gjøre.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Det har noe å si når man tester ytelsen på komplette enheter i en mobiltelefontest, da er isolert ytelse på CPU eller GPU interessant sånn det faktisk testes.

Det er dette det jukses med og gis et kunstig resultat.

 

Nei, batteriet har ingenting med de forskjellige testene som Antutu, Vellamo, Geekbench, Quadrant, 3DMark osv. Da testes hardwaren til det ytterste. Så batteriet har som sagt ingenting med hva disse testene gjør.

 

Ser du noen resultater i disse applikasjonene på hvordan batteriet er etter at disse testene er ferdig?

 

Akkurat ja. Det gjør ikke det.

 

Men bra å se at du lar være å svare på det meste av mine spørsmål. Er det noe du gjør fordi du vet jeg har rett?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Disse testene brukes til å sammenligne mobiltelefoner og vises også til i div. mobiltester.

Derfor ble de slått ned på hos Futuremark.

 

Ja, kanskje det er bedre å pushe de andre produsentene til å følge etter Samsung og HTC (som gjør det rette) og heller lage tråder om hvor dårlige de andre produsentene er som ikke lar telefonene sine få lov til å kjøre benchmarks på maks hastighet?

 

Som sagt, blir benchmarks kjørt med CPU'en og GPU'en på maks hastighet på en datamaskin, så skal dem på samme måte gjøre det på en smarttelefon også, og dette har Samsung og HTC skjønt.

Lenke til kommentar

Du har kanskje ikke tenkt på det at det kan være speed throttlingen i Android som gjør at visse apps ikke får den ytelsen dem skal ha?

 

Se på dette: http://www.tomshardware.com/news/samsung-galaxy-s4-4.4-kitkat-performance-cpu-throttling-dvfs,26414.html

 

Går det fortsatt ikke opp for deg på hvorfor Samsung og HTC vil gjøre det på denne måten under benchmarks og på hvorfor enkelte apps ikke får kjørt på maks hastighet?

Ja, selvsagt er det throttlingen som ligger i bunn her, det er akkurat slik det skal være. Samsung har tydeligvis lagt seg på svært aggressiv throttling i den nyeste oppdateringen, men det er et valg de i tilfelle må stå for også for ytelsestestene.

Hvis man begynner å snakke om 50% lavere klokkefrekvens som oppnåelig i vanlig bruk er det enda mer tydelig hvorfor dette er juks.

 

Nå skjer dette tydeligvis før man når temperaturen som vanligvis ville trigge termisk throttling, men om man hadde manipulert den til å godta høyere (potensielt skadelig) temperatur hadde saken vært enda verre. Det var vel for øving tilfelle da anandtech undersøkte s4 i sin tid.

Lenke til kommentar

 

Du har kanskje ikke tenkt på det at det kan være speed throttlingen i Android som gjør at visse apps ikke får den ytelsen dem skal ha?

Se på dette: http://www.tomshardware.com/news/samsung-galaxy-s4-4.4-kitkat-performance-cpu-throttling-dvfs,26414.html

Går det fortsatt ikke opp for deg på hvorfor Samsung og HTC vil gjøre det på denne måten under benchmarks og på hvorfor enkelte apps ikke får kjørt på maks hastighet?

Ja, selvsagt er det throttlingen som ligger i bunn her, det er akkurat slik det skal være. Samsung har tydeligvis lagt seg på svært aggressiv throttling i den nyeste oppdateringen, men det er et valg de i tilfelle må stå for også for ytelsestestene.
Hvis man begynner å snakke om 50% lavere klokkefrekvens som oppnåelig i vanlig bruk er det enda mer tydelig hvorfor dette er juks.

Nå skjer dette tydeligvis før man når temperaturen som vanligvis ville trigge termisk throttling, men om man hadde manipulert den til å godta høyere (potensielt skadelig) temperatur hadde saken vært enda verre. Det var vel for øving tilfelle da anandtech undersøkte s4 i sin tid.

 

 

Det er ikke slik det skal være under benchmarks at disse benchmarke programmene ikke skal få lov til å kjøre på den hastigheten dem er beregnet til å kjøre på bare fordi speed throttlingen er aggresiv. Speed throttlingen er der for å spare strøm, mens benchmarking er der for å tyne hardwaren til det ytterste og sluke batteriet.

Lenke til kommentar

Benchmarks på maks hastighet hører ikke hjemme i en vanlig mobiltest og er intetsigende for normale brukere.

Og nei Samsung og HTC gjør ikke det rette, derfor ble de slått ned på.

 

Ok?

 

Du har vel ikke hatt et benchmarking101 kurs med Gamer og Hardware enda og lært dem på hvordan dem skal gjennomføre testene sine, eller?

 

Samsung og HTC blir slått ned på fordi dette var helt nytt for media når det kommer til smarttelefoner. Media trodde at dette var gale veien å gå siden ingen andre enn HTC og Samsung gjør dette men samtidig glemmer av på hvordan benchmarking er gjennomført på en datamaskin. Og jeg går aldri lei av å nevne det, men benchmarking er benchmarking på samme måte som at et eple er et eple.

 

En smarttelefon er en mini-datamaskin, så det at en smarttelefon kun er der for normale brukere er som å si at hardcore gamere er "normale" PC brukere.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Den vesentlige forskjellen her er at på pcen har alle andre programmer mulighet til å utnytte akkurat de samme ressursene som benchmarktestene. Det er det dere som mener at dette er helt greit ikke klarer å ta innover dere, og det er grunnen til at dette er juks og fanteri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den vesentlige forskjellen her er at på pcen har alle andre programmer mulighet til å utnytte akkurat de samme ressursene som benchmarktestene. Det er det dere som mener at dette er helt greit ikke klarer å ta innover dere, og det er grunnen til at dette er juks og fanteri.

 

Det er fordi speed throttlingen ikke begrenser disse andre applikasjonene på en PC. En smarttelefon skal speed throttle, men ikke på benchmarke applikasjoner. Så jeg vil heller si at det er en feil på speed throttlingen i Android som begrenser litt mere enn den egentlig skal.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Nettopp, og løsningen på det er å sørge for at throttlingen fungerer riktig, ikke å lage en skjult funksjon for å booster bestemte bemchmarks.- Om nødvendig som en egen power mode eller hva de nå vil kalle det i strøminnstillinger. Det er nesten rart de ikke heller gjør et markedsføringsstunt på det enn å operere i det skjulte.

Endret av teitur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...