Gå til innhold

Norsk og sitt forskjellige dialektene.

Chaoskima

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri prøvd å fraskrive meg ansvar. Jeg skrev at jeg feiltolket i starten da jeg lot min emosjonelle reaksjon ta styringen, og endte på en langt mer nyansert tolkning. Men flott at du er enig i at det er viktig at man tar ansvar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil holde deg til ansvar for det du skrev, som det er rimelig å tro at du står for. Du har nå moderert deg, men ser fortsatt ut til å mene (du impliserer hvertfall det med postene dine) at jjkoggan er en mongohater og gudene vet hva. Som det kan godt hende at han er, for alt jeg vet, men han har ikke skrevet noe som skulle indikere det.

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer at jeg har moderert meg. Jeg er ikke spesielt stolt av å ha lest feil, men feil er menneskelig. Det viktige er å kunne se at man har tatt feil og som du sier, ta ansvar for det. Det har jeg gjort, men jeg syns i denne sammenhengen det var greit å ta utenfor denne tråden.

Nå velger jeg å ikke tolke kommentaren din om hva jeg impliserer til at du mener det er greit å bruke Downs og mongo som synonymer. Det er til tider vanskelig nok å gjette hva andre mener om man ikke skal ta alt på verste måte (ja da, noe også jeg av og til må være mer bevisst på, som vi allerede har sett).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tok gjerne litt i, men jeg leste innlegget mange ganger. Syns enda ikke det er greit å bruke Downs som underholdning på den måten, selv om jeg vet noen gjør det.

Jeg har handicappede nevø med Downs. Hensikten var å snakke på en måte som jeg mener høres ut veldig rart og som ville bli kritisert hvis noe i USA snakket sånn fordi det høres ut som en har talevansker.

Det er derfor jeg undret meg om det samme hendte i Norge. En ville tro at nordmenn som har talevansker har problemer med lignende lyder og bokstaver.

Men jeg beklager at jeg ga et falsk inntrykk. Jeg kan ikke si at jeg aldri underholde andre med å snakke litt trøndersk, det er underholdende å snakke rare språk og lyd, jeg var ganske ung når jeg lærte meg litt trøndersk, ung og dum

Lenke til kommentar

Jeg skjønner egentlig ikke hvor den overdrevne generaliseringen i jjkoggans opprinnelige innlegg kommer fra. Vanlig trøndersk som det snakkes av folk fra Trondheim, hvor jeg bor for øyeblikket, og Inderøy, hvor jeg har familie, høres helt oppegående ut.

For folk med veldig markant dialekt som også snakker nasalt kan jeg forstå sammenlikningen, men det er jo ikke sånn at de fleste trøndere framstår som uintelligente når de åpner kjeften, for vanlig trøndersk er ikke veldig radikalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...