Chaoskima Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Hei alle sammen.Jeg er fra tyskland og begynte å lære norsk for ca. en og trekvart år siden. Nu er jeg så klart, at jeg kan forstår meste ganger det viktigste innhold, men nu kommer jeg til spørsmål mitt:Kjenner du noe side, hvilken handler om norsk dialekten? Jeg har funnet ut, at jeg kan forstår nord-norsk bedre enn sør dialekten. Men hvis jeg begynner å snakker, miks jeg alt hva jeg har hørt om, så det kan bli at jeg mikse mer enn en dialekt. Jeg tru dette iallefall. Så det kanksje kan hjelpe meg å lese om forskjellige dialekter eller hører hva du mener om dette.Kan dette bli et problem hvis jeg snakker med folken fra norge, eller grubler jeg over dette for mye? (f.eks. sier jeg "eg" meste ganger, men den en eller andre gangen sier jeg "æ") Lenke til kommentar
Husam Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Hei. Jeg vet dessverre ikke om en slik side. Men jeg synes heller ikke du burde bekymre deg så mye om hvilken dialekt du snakker. Du kommer nok automatisk til å tilpasse dialekten din raskt når du besøker et nytt område dersom du har et godt grunnlag for det språket du lærer deg. Det vet jeg av erfaring. Og du virker å beherske språket bra. Er målet ditt med å lære norsk muntlig å besøke Norge som turist eller å flytte hit på permanent eller midlertidig basis? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 (endret) Det virker som om nord-norsk er nærmere tysk enn bokmål-dialekter, ja. En kompis av meg flyttet til Svalbard for å studere på universitetet der noen år, og lærte seg norsk på bare et halvt års tid. Han kommer fra Kroatia men snakket perfekt tysk. På forhånd fikk jeg vite navnet og at han var "utenlandsk". Så jeg begynte å snakke engelsk til han, men han svarte på nord-norsk Endret 1. april 2014 av Bytex Lenke til kommentar
Chaoskima Skrevet 4. april 2014 Forfatter Del Skrevet 4. april 2014 Er målet ditt med å lære norsk muntlig å besøke Norge som turist eller å flytte hit på permanent eller midlertidig basis? Hvis det kommer muligheten, er målet mitt å flytte til Norge permanent. For å reiser der for ferien er det sikker bra nok allerede, men ikke bra nok for å lever der, tror jeg. Og siden jeg har ikke en egen set deadline, har jeg nok tid å lære alt som mulig her. Ifølge av CEFR Norsktesten har jeg et skriftlige nivå imellom B1 og B2, men jeg ble ikke testet muntlig. Lenke til kommentar
tibag Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Er målet ditt med å lære norsk muntlig å besøke Norge som turist eller å flytte hit på permanent eller midlertidig basis? Hvis det kommer muligheten, er målet mitt å flytte til Norge permanent. For å reiser der for ferien er det sikker bra nok allerede, men ikke bra nok for å lever der, tror jeg. Og siden jeg har ikke en egen set deadline, har jeg nok tid å lære alt som mulig her. Ifølge av CEFR Norsktesten har jeg et skriftlige nivå imellom B1 og B2, men jeg ble ikke testet muntlig. Wo kommst du her? Lenke til kommentar
Chaoskima Skrevet 4. april 2014 Forfatter Del Skrevet 4. april 2014 Wo kommst du her? Westfalen Lenke til kommentar
stifa Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Ta det med ro Bare lytt til forskjellige norske dialekter og du blir nok etter hvert vant med de vanligste -- det var slik jeg lærte tysk. (Hadde det ikke vært for Youtube, så hadde jeg aldri fått til å lære meg tysk) Hvis du ikke har merket det allerede, så er vi nordmenn mye stoltere av dialektene våre, og det er svært få som legger om dialekten når de er ute å reiser. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 Ta det med ro Bare lytt til forskjellige norske dialekter og du blir nok etter hvert vant med de vanligste -- det var slik jeg lærte tysk. (Hadde det ikke vært for Youtube, så hadde jeg aldri fått til å lære meg tysk) Hvis du ikke har merket det allerede, så er vi nordmenn mye stoltere av dialektene våre, og det er svært få som legger om dialekten når de er ute å reiser. Som amerikaner har jeg problemer til å forstå andre dialekter enn Oslo-dialekten. Når amerikanere prøver å snakke som handikappede folk med Downs så minner det meg om trøndersk dialekten og når jeg prøver å snakke trøndersk til amerikanere som kan ingen norsk, så tror de ikke at det finnes folk som snakker på den måte. Det blir helt komisk for de fleste Jeg har aldri hørt noen som har Downs snakke norsk men jeg lurer på hvis deres talemåte ligner trøndersk dialekten som det gjør på amerikansk Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 [snip] Jeg tror ikke du burde si dette til en med Downs syndrom eller en trønder. Begge ville sannsynligvis blitt lei seg eller dødelig fornærmet. Lenke til kommentar
thrace Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 (endret) Som amerikaner har jeg problemer til å forstå andre dialekter enn Oslo-dialekten. Når amerikanere prøver å snakke som handikappede folk med Downs så minner det meg om trøndersk dialekten og når jeg prøver å snakke trøndersk til amerikanere som kan ingen norsk, så tror de ikke at det finnes folk som snakker på den måte. Det blir helt komisk for de fleste Jeg har aldri hørt noen som har Downs snakke norsk men jeg lurer på hvis deres talemåte ligner trøndersk dialekten som det gjør på amerikansk Fjernet svar da det ble litt i overkant. Endret 19. mai 2014 av thrace 2 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Jeg foreslår at du faktisk leser innlegget en gang til. Lenke til kommentar
thrace Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Jeg tok gjerne litt i, men jeg leste innlegget mange ganger. Syns enda ikke det er greit å bruke Downs som underholdning på den måten, selv om jeg vet noen gjør det. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Han skrev aldri at han gjorde det heller. Lenke til kommentar
thrace Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Det får gjerne være din tolkning. Jeg er egentlig ikke spesielt interessert i å ta den diskusjonen med en tredjepart. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 (endret) Det er du som tolket inn ting han ikke så og basically fremstilte han som en forferdelig person. edit: og fortsatt gjør, åpenbart. Endret 19. mai 2014 av Lycantrophe Lenke til kommentar
thrace Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Som sagt, du har din tolkning, jeg har min. Du føler din er riktig, jeg føler også min har holdepunkter. Riktignok er den mye mer nyansert etter å ha fått igjen nettforbindelse og fått lest på nytt, og sett at jeg feiltolket enkelte deler først. Du får gjerne mene at jeg "åpenbart" syns det ene og det andre, jeg får neppe overbevist deg om noe annet uansett. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Implikasjonen i utsagnet ikke direkte er ganske vanskelig å feiltolke, gitt. 1 Lenke til kommentar
thrace Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Jeg snakker om våre tolkninger av det innlegget jeg opprinnelig svarte på. "Ikke direkte" har jeg ikke kommentert. Men diskusjonen kan like godt legges død. Enige blir vi ikke uansett, og det er ikke det denne tråden handler om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå