Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

"Varmelys" for platene gløder svakt når platene er kalde i min Bosch komfyr.

Anbefalte innlegg

Hei, har et kanskje litt vanskelig spørsmål som det var ekstremt vanskelig å finn info om på nettet. Jeg har en Bosch komfyr, en 2013 modell, en av de rimeligste modellene. Jeg har ikke hatt noe tull med den, alt har funket normalt til nå. Her en kveld når det var mørkt på kjøkkenet så la jeg merke til at de fire lysene som indikerer om platene er varme (keramisk topp), gløder ganske svakt selv om platene er helt kalde, er bare synlig hvis det er møkt i rommet. Kobla ut sikringa, og da var de helt mørke. Det lukter ikke brent eller "elektrisk" og ingenting er varmt som ikke skal være varmt såvidt jeg vet.

Er det andre med tilsvarende komfyr som har lagt merke til det samme? Noen som har peiling på komfyrer som vet om det er noe å bekymre seg for eller om det skal være sånn? Jeg har en tendens til å være litt småparanoid når det kommer til elektrisk utstyr, så er godt mulig jeg overreagerer litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok muligens en begrensning i designet. Enten via måten sensorene er koblet til lyskretsen, eller hvordan lyskretsen er designet (spenningen går ikke lavt nok til at lyset blir usynlig for det blotte øye). Ettersom plata må kunne vise om platene er varme til tross for at de ikke er på, og må dermed ha noe standby strøm.

I elektronikkens verden så må visse elementer ha en minstestrøm for å fungere, og om lysene er direkte koblet til denne kretsen, eller at reguleringskretsen ikke kan skru lyset HELT ned (typisk på en del lysdimmere) så vil det kunne være et lite lys. Alt etter hvordan dette oppsettet er koblet opp, så kan det godt hende det bare er en svakhet i designet.

Dog skal du som du selv sier, være over middels paranoid for å bekymre deg for noe slikt. Du sier jo selv at platene ikke er varme, og da ser jeg ikke helt hva det er å engste seg for...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...