Gå til innhold

Kjøp av gitar for nybegynner?

Gintoki

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har selv en Morgan som jeg er veldig fornøyd med, men de kan nok være veldig enten-eller, altså er ikke din brors og mitt eksempel unike. Man kan ha flaks eller uflaks med de aller fleste billigmerker i grunnen. Når det er sagt så har jeg spilt på dyre Gibson-gitarer uten å bli spesielt imponert også :)

Vil anbefale deg å gå til en musikkforretning og prøve deg litt frem. Kjenn på de, spill litt og se om du liker vekten og følelsen. Prøv alle båndene, det er ikke uvanlig med litt skurring på lave eller høye bånd - i så fall bør du nevne dette for selger og høre om han kan få det fikset. Du bør også spørre om du kan komme innom senere ved behov og få justert litt på ting uten at de skal ta betalt for det.

Jeg skal forresten selge noen av gitarene mine, så om du er interessert i gode og billige gitarer så kan du jo sende en PM :)

Lenke til kommentar

Enig i at det ofte kan lønne seg å kjøpe brukt, men da bør man kunne litt fra før for å unngå å bli lurt, eller ta med seg en bekjent som kan bistå.

Som nybegynner vil jeg anbefale deg å kjøpe i butikk, og som jeg nevnte over prøve å få litt ekstra service på kjøpet. Spesielt det å kunne komme tilbake og få pusset litt på båndene og rette litt på halsen om nødvendig. Kjekt å kunne gjøre slikt selv senere, men alltid greit å se noen gjøre det før man prøver :)

Lenke til kommentar

Det skal du ikke se bort ifra =)

Jeg handler som regel etter prinsippet om at 'man får det man betaler for' (uavhengig av hva jeg skal kjøpe), men det er også veldig viktig å kunne vike fra dette prinsippet når det trengs.

I gitarsammenheng er det i mitt hode ikke alltid pris som teller, men hvordan en gitar føles og ser ut.

Hardware (strenger, bånd, pickups etc.) er forholdsvis enkelt å bytte ut senere hvis behovet oppstår, men treverket, kroppen og halsen er jo ikke det. Så det er viktig at alt er rett og tight.

Klart at feinschmeckere kan si at mahogni låter bedre enn bjørk, og det gjør det sikkert også i akustiske gitarer, men for mine ører er det ikke store forskjellen når det kommer til el-gitarer. Litt på klang og sustain kanskje, men litt flåsete kan man si at en elgitar er en planke med strenger og litt elektronikk. Det er signaler som går til en forsterker, og det er i forsterkeren at jobben gjøres.

I en 1700-kronersgitar kan det nok ikke utelukkes at det er brukt billigere pickups enn i en til 3700 kroner. Men som nybegynner vil nok uansett ikke det være noe problem, du har nok av andre ting å fokusere på. Se på det som 2000,- spart nå, som du heller kan legge til potten når du skal oppgradere! I stedet for f.eks. 5000,- til gitar da så kan du spandere 7000,- :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg vil si at det er ganske mye å tjene på 3000 i forhold til 1500. Ser man på samme pris-diferanse i dyrere gitarer (10000 konrtra 11500) er det kanskje ikke så mye forskjell. Men en gitar til 3500 vil låte og føles mye bedre enn en gitar til 1000 kroner....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...