Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ekstrem tannsmerte, råd?

Nacalai

Anbefalte innlegg

De siste 24 timene har jeg hatt en helt ekstrem tannsmerte. Virker som tannkjøttet er betent eller noe. Jeg skal bestille tannlegetime imorgen. Imellomtiden må jeg overleve denne natten, jeg fikk ikke sove sist natt pga all smerten.

Så da spør jeg dere, hva kan jeg gjøre for å dempe smertene? Paracet funker dårlig. Det som derimot hjelper er å ha kaldt vann i kjeftn til at jeg ikke kjenner noe, men jeg kan ikke gå rundt å konstant ha vann i munnen... Hører at nellikolje funker knall, men det har vi dessverre ikke i hus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981723478

Bland ibux og paracet... Max doser. De booster hverandre..

Det var det jeg fikk når jeg opererte ut visdomstenner i vinter...

600 mg ibux og 1g. paracet...

Bruken av de sammen er noe omdiskutert, men en sjelden gang i blant tar man ikke skade av.

Endret av Slettet+981723478
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Hadde samme problemet her forleden, løste det ved å ikke bite tenna sammen hehe, det gjorde vondt ;)

Men var ove helga med det torsdag - mandag. Corsodyl hjalp endel, hos tannlegen spurte hun meg masse om helsa, hvis du har bedre enn gjennomsnittlig helse er det temmelig trygt å blande ibux + paracet. Fikk den miksen med meg hjem etter at hun spylte tannkjøttet mitt med saltvannsblanding uten bedøvelse. Men tok de aldri hehe, ga seg når bakteriene var drept (Y)!

Lenke til kommentar

Jeg leste gjennom forumet her selv for råd for ikke så lenge siden, og fant dette som, helt utrolig nok, hjalp.

Ta en bomullspad, malt nellik og litt van. Bland alt sammen. Ta en god dæsj nellik! Sett på denne blaute, brune bomullspaden ved der du har vondt. Det vil smake horribelt, men etter kort tid blir du bedøvet, da nelliken har bedøvende egenskaper. Billig, funker. Stinker og smaker fælt. Glad jeg jobber i en ensom jobb!

Lykke til!

Lenke til kommentar

Skyll med sprit. Jo sterkere, jo bedre.

Nå er nok apoteket stengt, men til neste gang kan du kjøpe Dentinox eller hva det nå heter. Det er sånn du smører på gummene til unger som får tenner. Det er lokalbedøvende, men smaker helt jævlig.

Lenke til kommentar

Jeg hadde betennelse i tannkjøttet rundt en visdomstann i vinter. Greide nesten ikke å åpne munnen og sleit med å sove om nettene. Tok en kjapp titt hos tannlegen og jeg fikk resept på penicillin og noe sterk munnskyll. Gikk på dette i en uke, og det tok kun et par dager før det allerede var mye bedre. Tannen ble trekt noen dager etter jeg var ferdig på penicillin for å unngå dette i fremtiden.

Så hadde jeg vært deg ville jeg ringt tannlegen og hørt om han/hun hadde hatt 5 min ledig slik at du kunne fått noe medisiner mot dette. Eventuelt benytt deg av tannlegevakten :)

Lenke til kommentar

Fordi placebo-effekten er en effekt dét også.

Placeboeffekten er en tilstand. Ikke en effekt. Placebo er en hjernetilstand der vi tror at noe virker men at det ikke gjør det. Eller vi skaper en forventning til noe og forventningen er såpass sterk at vi tror det virker. Placebo blir brukt for å teste effekt. Men det er ikke effektivt i seg selv.

Du har også Naceboeffekten som i dagligdagstale går som hypkonderi, noe som i seg selv ikke er en effekt. Men en tilstand.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Det gikk over igår kveld, men begynte å få smerter i skoletiden igjen.. Og nå har jeg plutselig vondt i selve tanna, det gjør vondt å bite med den. Så jeg sitter her med kaldt vann i munnen konstant, venter på tannlegetime.....

Lenke til kommentar

Du sa at du hadde kritisk vondt i tanna, right? Sa det selv en gang jeg hadde tannverk og ble flyttet til noen timer frem i tid.

Av en sprø grunn så funket faktisk ananasjuice (drakk det litt tilfeldig og det bedøvet området vesentlig bedre enn tilsvarende kaldt vann som også fungerte litt). Ps: Altså det å ha kald ananasjuice i kjeften, ikke selve drikkinga.

Ibux funka dårlig hos meg. Selv ikke voltaren og dobbel dose Ibux bøtet på smertene i noen særlig grad for min del. Lykke til. :) Det blir nok sikker rotfylling og du blir 4-6000kr fattigere. ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Du sa at du hadde kritisk vondt i tanna, right? Sa det selv en gang jeg hadde tannverk og ble flyttet til noen timer frem i tid.

Av en sprø grunn så funket faktisk ananasjuice (drakk det litt tilfeldig og det bedøvet området vesentlig bedre enn tilsvarende kaldt vann som også fungerte litt). Ps: Altså det å ha kald ananasjuice i kjeften, ikke selve drikkinga.

Ibux funka dårlig hos meg. Selv ikke voltaren og dobbel doase Ibux bøtet på smertene i noen særlig grad for min del. Lykke til. :) Det blir nok sikker rotfylling og du blir 4-6000kr fattigere. ;)

Det går i perioder. Plutselig har jeg vondt og plutselig har jeg det ikke lenger, uten å ha gjort noe spesielt. Men nå er det helt jævlig. Har noe appelsinjuice som jeg kan se funke.

Har enda ikke ringt, skal gjør det asap og forklare situasjonen, skal si at det haster så får jeg håpe på et raskt tannlegebesøk. Er under 18 så blir ikke så store pengetap på meg heldigvis :)

Endret av nicwillu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...