Defo Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Hei! Finnes det en motorsykkel som: - Har ABS - Veier "lite" / passer bra til helårskjøring - Er luftkjølt - Kardangdrift - Har både kickstart og el-start, evnt. kun førstnevnte - Koster under 100k Noen som tilfeldigvis vet om en motorsykkel som oppfyller disse kravene? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 (endret) Tror du må stryke ett eller flere av dem, men se på BMWs eventyrsykler om du ikke finner noe som frister. ABS eliminerer de fleste gamle sykler (BMW var tidlig ute) Lav vekt eliminerer de fleste store, det samme gjør kickstart Luftkjøling eliminerer de fleste nye Kardang eliminerer de fleste små Med andre ord: Jeg vet ikke alt, men dette ser vanskelig ut. Endret 31. mars 2014 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Defo Skrevet 1. april 2014 Forfatter Del Skrevet 1. april 2014 Tror du må stryke ett eller flere av dem, men se på BMWs eventyrsykler om du ikke finner noe som frister. ABS eliminerer de fleste gamle sykler (BMW var tidlig ute) Lav vekt eliminerer de fleste store, det samme gjør kickstart Luftkjøling eliminerer de fleste nye Kardang eliminerer de fleste små Med andre ord: Jeg vet ikke alt, men dette ser vanskelig ut. Takk, skal kikke litt på BMW sine sykler. Rart at det ikke er flere produsenter som fokuserer på minimalisme, driftsikkerhet og vedlikeholdsbehov. Sistnevnte er helt klart viktigst for meg ved kjøp av en sykkel, og sikkert for mange andre også. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Problemer med kardang er at kraftoverføringen er mindre effektiv enn kjede, løsningen veier mer og koster mer å produsere. Alt dette gjør en liten og rimelig sykkel vanskeligere å selge. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Kardang er jo nermest vedlikeholdsfritt og siden nettopp vedlikeholdskostnader var viktig så bør jo så absolutt kardang være løsningen. At en sykkel blir vanskeligere å selge fordi den har kardang er jeg usikker på... Personlig foretrekker jeg kardang. Man slipper oljeklin og "lyder" fra kjedet og service kostnadene er lavere. Man slipper også å etterstramme hele tiden. At kraftoverføringen er mindre effektiv kan være mulig, men jeg tror ikke dette er spesielt merkbart. Så sant man ikke er ute etter den ultimate sportssykkelen hvor vekt vs HK er uhyre viktig så mener jeg kardang er tingen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Den blir vanskeligere å selge fordi den blir dyrere. Jo lavere i pris du konkurrerer, jo viktigere blir det. Folk gir en god beng i at K1600GTL koster et par lapper "ekstra" for kardangen, men når det er snakk om en rimelig begynnersykkel er forskjellen vesentlig. Jeg er helt enig i at kardang er den beste løsningen for de fleste. Vi skal heller ikke undervurdere vedlikeholdsregimet kjedesykler havner inn under, vi snakker en god del mersalg. Jeg har en kardangsykkel, og der består vedlikeholdet i å skifte olje på endeleddet en svært sjelden gang. Oljeflaska koster 200 kr og holder til fire påfyllinger. Det er dårlig butikk. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Den blir vanskeligere å selge fordi den blir dyrere. Jo lavere i pris du konkurrerer, jo viktigere blir det. Folk gir en god beng i at K1600GTL koster et par lapper "ekstra" for kardangen, men når det er snakk om en rimelig begynnersykkel er forskjellen vesentlig. Jeg er helt enig i at kardang er den beste løsningen for de fleste. Vi skal heller ikke undervurdere vedlikeholdsregimet kjedesykler havner inn under, vi snakker en god del mersalg. Jeg har en kardangsykkel, og der består vedlikeholdet i å skifte olje på endeleddet en svært sjelden gang. Oljeflaska koster 200 kr og holder til fire påfyllinger. Det er dårlig butikk. Nja... at en identisk sykkel (med kardang) er dyrere enn en med kjede er sikkert sant, men selv om kjøpsprisen er ett par tusenlapper mer, så vil man jo spare inn dette beløpet ganske kjapt og da går vinningen opp i spinningen synes jeg. jeg har ikke noe i mot sykler med kjededrift og det kan godt være jeg kommer til å kjøpe meg det på sikt, men for meg så er sykkelens egenskaper/kjørekomfort/utseende etc. viktigere enn om det er kardang eller ikke. jeg forstår hvis man skal ha en brukssykkel/pendle sykkel/nummer to sykkel etc. hvor økonomi og fornuft står i høysetet, men ellers så vil jeg tippe kardang vs kjede ikke er spesielt utslagsgivende med tanke på en ganske beskjeden prisforskjell. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Nja... at en identisk sykkel (med kardang) er dyrere enn en med kjede er sikkert sant, men selv om kjøpsprisen er ett par tusenlapper mer, så vil man jo spare inn dette beløpet ganske kjapt og da går vinningen opp i spinningen synes jeg. Poenget er at utsalgsprisen er viktig, særlig i billigsegmentet. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Poenget er at utsalgsprisen er viktig, særlig i billigsegmentet. Greit nok, men den burde ikke vært viktig da man på sikt vil komme bedre ut av det økonomisk med kardang. Derfor så mener jeg TS bør se etter en sykkel med kardang. Så sant han da ikke finner en sykkel han bare MÅ ha og denne ikke har kardang. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Jeg har bare prøvd å forklare hvorfor kardang er mindre vanlig enn det kanskje burde. Vi er ikke uenige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå