Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken bits skal brukes til denne bunnpluggen?


Anbefalte innlegg

Tidligere i år skaffet jeg nødvendig utstyr til å gjennomføre olje - og oljefilterskift på min Renault Kangoo. Alt er originaldeler, og jeg har i den sammenhengen problemer med å finne riktig bits til bunnpluggen.

 

Jeg har tatt en del bilder av bunnpluggen som dere kan se nedenfor. Er det noen som vet hvilken type bits/verktøy som skal benyttes? Det er kjekt om du/dere kan gi meg link til hvor jeg evt. kan kjøpe det (helst clas ohlson, biltema eller jula).

 

Takker for hjelp!

 

post-8493-0-35549200-1396280226_thumb.jpg

 

post-8493-0-28297900-1396280232_thumb.jpg

 

post-8493-0-32868800-1396280240_thumb.jpg

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En gang i tiden kjøpte jeg et sett nokså likt dette, på Biltema. Det tar "alt" av bunnplugger, enkel å greit. De har en billigvariant i form av en universalnøkkel, men den er uhyre dårlig. Dette settet (under forutsetning av at det er likt det jeg kjøpte for 5-6 år siden) har rikelig god nok kvalitet til det du skal bruke det til.

Lenke til kommentar

Jeg mente nok 3/8", my bad.. Googla 1/3" og det passa med 8 mm :p

Skylder på klokkestilling etc.

3/8" er forøvrig 9.5 mm :p

 

 

Men hvorfor skulle man kjøpe et sett om en skrallefirkant passet i ? :p

 

Er glad det er 17 mm fast på bunnpluggen og 1/2" skralle passer rett i pluggene på bakdiffen på min =)

Endret av Hardboiled Rice
Lenke til kommentar

Om jeg husker rett så passer det ikke å bruke noe form for "universalt" verktøy (som en skralleforlenger) i PSA sine oljeplugger, så det rette blir nok å bruke en egnet firkant til formålet. Jæ... kjipt å herpe en oljeplugg, er du riktig uheldig så har forrige person som skrudde den fast kjørt på med luftverktøy uten moment, så den sitter som Per i Kari... Det settet jeg lenket til over kjøpte jeg i.f.m. oljebytte på en Xsara, og passet glimrende til den. Så om Renault benytter samme størrelse på pluggen så er det "løp og kjøp" i mitt hode :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg mente nok 3/8", my bad.. Googla 1/3" og det passa med 8 mm :p

Skylder på klokkestilling etc.

3/8" er forøvrig 9.5 mm :p

 

 

Men hvorfor skulle man kjøpe et sett om en skrallefirkant passet i ? :p

 

Er glad det er 17 mm fast på bunnpluggen og 1/2" skralle passer rett i pluggene på bakdiffen på min =)

 

Det er vel typisk fransk å lage biler med sære løsninger. Jeg drar nok en tur innom min lokale jernvareforretning med bunnpluggen for å finne det rette verktøyet. Har Bahco skrallesett fra før av, men ingenting passer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg husker rett så passer det ikke å bruke noe form for "universalt" verktøy (som en skralleforlenger) i PSA sine oljeplugger, så det rette blir nok å bruke en egnet firkant til formålet. Jæ... kjipt å herpe en oljeplugg, er du riktig uheldig så har forrige person som skrudde den fast kjørt på med luftverktøy uten moment, så den sitter som Per i Kari... Det settet jeg lenket til over kjøpte jeg i.f.m. oljebytte på en Xsara, og passet glimrende til den. Så om Renault benytter samme størrelse på pluggen så er det "løp og kjøp" i mitt hode :w00t:

 

Jepp, skal ta meg en tur innom så sant jeg ikke finner akkurat den bitsen/skrallen som passer. Kunne tenkt meg noe som passer mitt Bahco - sett.

Lenke til kommentar

Biltema har masse forskjellig løsninger for å få løsnet den pluggen der.

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Oljepluggsett-15-deler-191329/

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Oljepluggnokkel-191175/

 

Og man finner mer..

 

Den siste jeg linka der er et forferdelig verktøy, anbefales ikke! Selvom jo, man får jo gjort det man skal.

Lenke til kommentar

Tja. Nå er jeg rett nok "bare" hobbymekker, men har plukket endel på både japse, tysk, og fransk. Og uten at jeg er noe frankofil med bind for øya, vil jeg si at iallfall PSA (Peugeot, Talbot og Citroën) er nokså kurant å skru på. Det jeg har opplevd at krever mest "spesialverktøy" er VAG..

Selv hydropnaumatiske hjuloppheng på Citroën krever mindre utvalg av verktøy enn tilsvarende på en Golf... :dremel:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Biltema har masse forskjellig løsninger for å få løsnet den pluggen der.

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Oljepluggsett-15-deler-191329/

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Oljepluggnokkel-191175/

 

Og man finner mer..

 

Den siste jeg linka der er et forferdelig verktøy, anbefales ikke! Selvom jo, man får jo gjort det man skal.

Den nederste dingsen du lenker til har jeg dårlig erfaring med. Den er ikke rett i kantene, og jeg måtte ha stort press inn for å klare å løsne en litt gjenstridig plugg (husker ikke hvilken bil dog)...

Lenke til kommentar

Jeg skrur mest japse, og det er den mest kurante skruingen.

Har eid fransk (pug 406) og det er det jæveligste jeg har skrudd på (beklager fransken)

byttet også clutch på en 106.. Grøss...

Vag rører jeg ikke av grunnen du nevner. Eneste jeg tar på meg på de er eksosarbeid.

BMW skruingen jeg har gjort til nå har vært ganske kurant (styrer unna nyere søppel da) :p

 

Og ja den nederste tingen der duger ikke til annet enn å klø seg på ryggen med...

Endret av Hardboiled Rice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Biltema har masse forskjellig løsninger for å få løsnet den pluggen der.

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Oljepluggsett-15-deler-191329/

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Oljepluggnokkel-191175/

 

Og man finner mer..

 

Den siste jeg linka der er et forferdelig verktøy, anbefales ikke! Selvom jo, man får jo gjort det man skal.

 

Den siste tror jeg nok er ganske utelukket da bunnpluggen ligger i overkant av et plastdeksel. Om du ser ca. 0:45 ut i videoen under, ser du pluggen og undersiden på bilen.

Lenke til kommentar

Jeg skrur mest japse, og det er den mest kurante skruingen.

Har eid fransk (pug 406) og det er det jæveligste jeg har skrudd på (beklager fransken)

byttet også clutch på en 106.. Grøss...

 

Vag rører jeg ikke av grunnen du nevner. Eneste jeg tar på meg på de er eksosarbeid.

BMW skruingen jeg har gjort til nå har vært ganske kurant (styrer unna nyere søppel da) :p

 

Og ja den nederste tingen der duger ikke til annet enn å klø seg på ryggen med...

 

Jeg skal ikke dra tråden alt for langt off topic, men min erfaring er vel at man skal lete lenge etter en enklere mekkebil enn Renault Kangoo/Nissan Kubistar/Citröen Berlingo/Peugeot Partner. Men det er jo varebiler og representerer vel sånn sett ikke den jevne franske bil.

 

Det eneste som er negativt er at motorene er relativt komprimerte, og det er trangere om plassen enn i japsebiler. Dette basert på sammenligning med Toyota Corolla 87 - modell og Honda CR-V 97 - modell som jeg har hatt før.

Endret av ostenxx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepo

 

Jeg skrur mest japse, og det er den mest kurante skruingen.

Har eid fransk (pug 406) og det er det jæveligste jeg har skrudd på (beklager fransken)

byttet også clutch på en 106.. Grøss...

Vag rører jeg ikke av grunnen du nevner. Eneste jeg tar på meg på de er eksosarbeid.

BMW skruingen jeg har gjort til nå har vært ganske kurant (styrer unna nyere søppel da) :p

 

Og ja den nederste tingen der duger ikke til annet enn å klø seg på ryggen med...

Er nokså enig med du. Japsene generelt er generelt nokså grei å jobbe med. Kanskje med unntak av ymse Suzuki. PSA har endel ehh interessante løsninger på plassering av ting og tang, så det kan absolutt lønne seg med en god verkstedsbok (minimum Haynes, gjerne original). Men likevel; sjeldent trenger en spesialverktøy. Har skrudd endel på CX, hadde selv en CX2,5 TRD Turbo II. Trangere motorrom skal en lete lenge etter! Men den var merkverdig enkel å skru på, når jeg bare hadde en skikkelig bok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Store faren rundt de jallaverktøyene, samme som han bruker i den filmen også er at verktøyet glepper. Den pluggen er fort 9mm bred og helt rund. Da slegger man inn en torx og bytter den pluggen når den først kommer ut. Derfor styrer du unna slikt verktøy selvom du kommer til :p

 

Selv bruker jeg dette her fra wuerth, men det koster fort litt for mye til ditt " engangsbruk". Tror jeg ga en tusenlapp ellerno sånt for det, men det tåler misbruk og du kommer til på trange plasser da det passer med 17mm fastnøkkel rett på de bitsa. http://nettbutikk.wuerth.no/haandverktoy/piper-og-pipesett/oljepluggpipesett

 

Ellers har jeg også lagd verktøy selv ved å slipe ned en 3/8 forlenger, men jeg vet ikke helt. Anbefales ikke.

Lenke til kommentar

Store faren rundt de jallaverktøyene, samme som han bruker i den filmen også er at verktøyet glepper. Den pluggen er fort 9mm bred og helt rund. Da slegger man inn en torx og bytter den pluggen når den først kommer ut. Derfor styrer du unna slikt verktøy selvom du kommer til :p

 

Selv bruker jeg dette her fra wuerth, men det koster fort litt for mye til ditt " engangsbruk". Tror jeg ga en tusenlapp ellerno sånt for det, men det tåler misbruk og du kommer til på trange plasser da det passer med 17mm fastnøkkel rett på de bitsa. http://nettbutikk.wuerth.no/haandverktoy/piper-og-pipesett/oljepluggpipesett

 

Ellers har jeg også lagd verktøy selv ved å slipe ned en 3/8 forlenger, men jeg vet ikke helt. Anbefales ikke.

 

Virker litt vanskelig å få tak i dette settet fra Würth.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...