Joachim Haagen Skeie Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 For mange år siden skrev jeg en "innføring i SQL". I forbindelse med lanseringen av http://kodegenet.no, og Lambertseter Kodeklubb, har jeg fisket opp denne igjen og lagt ut. Det gjenstår en del redigeringsarbeid, men innholdet ligger ute slik det var skrevet opprinnelig: http://kodegenet.no/courses/courses_sql Forhåpentligvis får noen bruk for innholdet Lenke til kommentar
quantum Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 (endret) Kjempebra Nå har jeg bare skummet gjennom, men fant ikke noe særlig stoff om dataintegritet, hvilket jo er et viktig point med en RDBMS. Det burde vært nevnt hva ACID-prinsippet innebærer og hva normalisering innebærer. Kapitlet om fremmednøkler viser ikke hvordan man oppretter disse, slik at databasen sørger for å unngå inkonsistente data. I kapitlet om skriving av data er ikke transaksjoner nevnt. Iom. at MySQL brukes syns jeg også det burde gjøres oppmerksom på at MySQL ikke er konfigurert som en RDBMS i utgangspunktet (tenker her på at man må gå over til InnoDB engine og sette SQL_MODE='traditional'), og det bør forklares hvordan man kan sette opp og bruke MySQL på en trygg måte. Edit: Ser at dette kanskje er "stoff for vidrekomne". Dog syns jeg essensielle ting som dataintegritet bør nevnes, selv om ikke alt forklares i detalj i første omgang. Transaksjoner tror jeg er ganske greit å forstå, selv for nybegynnere, rollback er jo omtrent det samme som undo i en tekstbehander ... nesten :o) Endret 2. april 2014 av quantum Lenke til kommentar
Joachim Haagen Skeie Skrevet 2. april 2014 Forfatter Del Skrevet 2. april 2014 Kjempebra Nå har jeg bare skummet gjennom, men fant ikke noe særlig stoff om dataintegritet, hvilket jo er et viktig point med en RDBMS. Det burde vært nevnt hva ACID-prinsippet innebærer og hva normalisering innebærer. Kapitlet om fremmednøkler viser ikke hvordan man oppretter disse, slik at databasen sørger for å unngå inkonsistente data. I kapitlet om skriving av data er ikke transaksjoner nevnt. Iom. at MySQL brukes syns jeg også det burde gjøres oppmerksom på at MySQL ikke er konfigurert som en RDBMS i utgangspunktet (tenker her på at man må gå over til InnoDB engine og sette SQL_MODE='traditional'), og det bør forklares hvordan man kan sette opp og bruke MySQL på en trygg måte. Edit: Ser at dette kanskje er "stoff for vidrekomne". Dog syns jeg essensielle ting som dataintegritet bør nevnes, selv om ikke alt forklares i detalj i første omgang. Transaksjoner tror jeg er ganske greit å forstå, selv for nybegynnere, rollback er jo omtrent det samme som undo i en tekstbehander ... nesten :o) Takk for tilbakemeldinger Quantum! Jeg er helt enig med deg at teksten mangler en del, og spesielt InnoDB, som du nevner. Jeg har det på planen å gå gjennom og oppdatere alt innholdet, lage enkle figurer for å forklare konsepter som Joins, osv. Jeg tar tilbakemeldingene dine med meg når jeg skal oppdatere innholdet! Lenke til kommentar
Rasjonelt Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 `SQL for Web nerds` er også en god innføring i SQL, fra det grunnleggende til et datavarehus: http://philip.greenspun.com/sql/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå