Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er utleieavtalen tidsubestemt ved avvik fra kontrakt?

Bister

Anbefalte innlegg

Leide ved starten av skoleåret et rom i et kollektiv. Da jeg leste gjennom kontrakten spurte jeg om ikke jeg kunne få leie til 15 juni, istedenfor å betale et for et helt år, august til august dette var visst ikke mulig ifølge utleiers fullmektig. Måtte bare ta leiligheten allikevel, da det nærmet seg skolestart så måtte ha et sted å bo. Vil nå ihvertfall prøve å komme meg ut herfra og spare pengene da jeg skal flytte hjem igjen.

Står i kontrakten at boligen er utleiers bolig, og at leier da flytter ut ved avtalens opphør (15 august) eller ved avtalt oppsigelse. Men utleier leier ut hele leiligheten til oss (vi er tre stykker) så han bor ikke her selv. Står også at leiekontrakten ikke kan sies opp.

Vil dette gjøre avtalen tidsubestemt da utleier ikke bor her slik som kontrakten sier?

Og hvor lang er oppsigelsestiden isåfall om dette er tilfelle?

Helt blank på dette området, så håper noen kunne hjulpet meg med dette. Hvordan reglene er, og om dette er en vei ut. Prøvde å lese litt, men ble ikke nevneverdig klokere av å lese lover osv.

Endret av Bister
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppsigelse av en tidsbestemt leieavtale der oppsigelse er skriftlig avtalt bort i kontrakten forutsetter at avtalen er lovlig tidsbestemt.

Du skal ha blitt gjort skriftlig kjent med hvorfor leieforholdet er tidsbestemt, jfr. husleieloven §§ 9-3 (2). Det er ikke tilstrekkelig å opplyse om at leieobjektet er utleiers bolig.

Hvis utleier påberoper seg § 11-4 om utleie av egen bolig ved midlertidig fravær må dette være informert om i leieavtalen, og det må være informert om at dette gir deg færre rettigheter. Hvis dette er gjort gjelder ikke husleieloven kapittel 9, og man kan da avtale det aller meste innenfor rimelighetens rammer.

I slike saker er det veldig viktig å se på akkurat hva som står i leieavtalen (og i dokumenter som ble tilbudt rundt inngåelsen av leieavtalen).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Under et kapittel han har kalt Leieforholdet gjelder, har han krysset av for følgende:

"Boligen er utleiers vanlige bolig, Leier har derfor dårligere vern enn vanlig etter husleieloven. Det er f.eks ikke lov å framleie, og de vanlige oppsigelsesreglene er satt til side. Leier må uansett flytte ved avtalens opphør, enten dette er fastsatt dato, eller inntre etter avtalt oppsigelse."

Vet han har bodd her selv før og leid ut de to andre rommene.

Videre er der krysset av under leiekontraktens varighet: Leietiden er kortere enn husleielovens normal-leietid, og det skyldes at boligen skal brukes som bolig av utleier, eller av noen i hans husstand.

Kan virke ut som om dette en gammel kontrakt fra han bodde her selv. Bare ikke tatt seg bryet med å endre kontrakten da han flyttet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...