Gå til innhold

Nå kommer den nye Ubuntu-versjonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Håper dette er sant, da en av mine gamle bærbare med Windows XP også kjører Ubuntu. Per dags dato har jeg enda ikke sett en eneste grunn til å velge Ubuntu foran en hvilken som helst Windows versjon.

 

Da har du ikke vært villig til å finne en eneste grunn heller.

 

 

Trenger vel gå inn for å finne noen grunner gjør jeg? De skal vel vise seg selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Håper dette er sant, da en av mine gamle bærbare med Windows XP også kjører Ubuntu. Per dags dato har jeg enda ikke sett en eneste grunn til å velge Ubuntu foran en hvilken som helst Windows versjon.

 

Da har du ikke vært villig til å finne en eneste grunn heller.

 

 

Trenger vel gå inn for å finne noen grunner gjør jeg? De skal vel vise seg selv?

 

 

Ja, men du skal være villig til å innse at de er der, også. Når man bytter plattform kan ting virke tungvint og uvant i begynnelsen, før man blir vant til systemet. Det gjelder samme hva man går fra og bytter til. Det er lett å irritere seg grønn over OSX også, om man kommer hoppende fra Windows. Man må være villig til å lære noe nytt.

 

For min del er det en uendelig lang liste med grunner til å bruke Ubuntu eller GNU/Linux generelt i stedet for Windows, fra grensesnitt til ideologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, men du skal være villig til å innse at de er der, også. Når man bytter plattform kan ting virke tungvint og uvant i begynnelsen, før man blir vant til systemet. Det gjelder samme hva man går fra og bytter til. Det er lett å irritere seg grønn over OSX også, om man kommer hoppende fra Windows. Man må være villig til å lære noe nytt.

 

For min del er det en uendelig lang liste med grunner til å bruke Ubuntu eller GNU/Linux generelt i stedet for Windows, fra grensesnitt til ideologi.

 

Tjah, for min del så en av grunne til at jeg liker Linux så godt en av grunnene som fort skremmer bort "nybegynnere" jeg elsker det at de har veldig mye som kan styres uten GUI (Men, jeg skjønner veldig godt at folk som kommer fra windows der nesten alt styres av GUI synes at dette er tungvint) Jeg må jo ikke bruke teksteditoren for å gjøre ting, jeg bare finner det lettere. Samt ett hav av verktøy for å hente ut tekst og formatere tekst fra logger etc. (Noe jeg gjør mye i min jobb)

Lenke til kommentar

 

 

Ja, men du skal være villig til å innse at de er der, også. Når man bytter plattform kan ting virke tungvint og uvant i begynnelsen, før man blir vant til systemet. Det gjelder samme hva man går fra og bytter til. Det er lett å irritere seg grønn over OSX også, om man kommer hoppende fra Windows. Man må være villig til å lære noe nytt.

 

For min del er det en uendelig lang liste med grunner til å bruke Ubuntu eller GNU/Linux generelt i stedet for Windows, fra grensesnitt til ideologi.

 

Tjah, for min del så en av grunne til at jeg liker Linux så godt en av grunnene som fort skremmer bort "nybegynnere" jeg elsker det at de har veldig mye som kan styres uten GUI (Men, jeg skjønner veldig godt at folk som kommer fra windows der nesten alt styres av GUI synes at dette er tungvint) Jeg må jo ikke bruke teksteditoren for å gjøre ting, jeg bare finner det lettere. Samt ett hav av verktøy for å hente ut tekst og formatere tekst fra logger etc. (Noe jeg gjør mye i min jobb)

 

 

jau, men da er vi jo enige :) Tingen er jo at du må finne ut av de fordelene før du vet at de er der. Hvis man kommer fra et annet OS, og sier "æsj, dette er ikke det jeg er vant til!" og bytter tilbake til det gamle, da vil du aldri oppdage fordelene.

Lenke til kommentar

Vurderer å legge inn Ubuntu på en ny maskin jeg setter opp. Et betyr vel at jeg må innstallere Windows på og reformattere hardiskene.

 

Hvor mye plass trenger jeg til Ubuntu? Har i dag en 256GB ssd og 2tb hdd. Kan de evt ha felles lager for musik, dokumenter,bider etc.......

 

Er det like greit å vente til endelig versjon slippes? Eller oppdaterers 14.04 beta uten at jeg nesten merker noen ting?

Lenke til kommentar

Hvor mye plass trenger jeg til Ubuntu? Har i dag en 256GB ssd og 2tb hdd. Kan de evt ha felles lager for musik, dokumenter,bider etc.......

 

Er det like greit å vente til endelig versjon slippes? Eller oppdaterers 14.04 beta uten at jeg nesten merker noen ting?

Størrelse som Lycantrophe foreslår er fornuftig. Selv pleier jeg å bruke 12GB. I tillegg må du ha swap minst tilsvarende mengde RAM hvis du skal bruke suspend (to RAM).

 

Ubuntu både leser og skriver FAT og NTFS, så musikk, video og bilder kan ha felles lager.

 

Ubuntu 14.04 beta oppdateres "daglig" og ender opp som endelig versjon.

Lenke til kommentar

Vurderer å legge inn Ubuntu på en ny maskin jeg setter opp. Et betyr vel at jeg må innstallere Windows på og reformattere hardiskene.

 

Hvor mye plass trenger jeg til Ubuntu? Har i dag en 256GB ssd og 2tb hdd. Kan de evt ha felles lager for musik, dokumenter,bider etc.......

 

Er det like greit å vente til endelig versjon slippes? Eller oppdaterers 14.04 beta uten at jeg nesten merker noen ting?

 

 

Tøv. Man må ikke innstallere Windows for å klargjøre en harddisk. Du kan gjøre det på forskjellige måter:

 

Du kan brenne denne slate.com til harddisken. Napp ut alle andre harddisker du ikke ønsker å ødelegge. Følg så oppskrift.

 

Har vel egentlig ikke lov å videredistribuere dette. Fant det selv på internett. Uvurderlig hurtig måte å ta en harddisk med partisjoner på og gjøre den partisjonsløs, omtrent som om den kom ny fra fabrikk. Filene vil riktig nok ligge der enda, men MFT (master file table) vil tilintetgjøres. En nyinnstallasjon går da som en lek. Her er slate.com:

 

slate10.zip

 

Brenn den på til en Boot-CD. Jeg fikk til å lage en Boot-CD som boot'et opp som stasjon A: (husker ikke riktig hvilket brenneprogram jeg benyttet til det).

 

Alternativet er å bruke partisjoneringsverktøyene i Linux. Fjerne partisjonene, og boot'e opp på en fersk tom harddisk. Eller om du er sprek på partisjonering og har kontrollen med Linux, så greier du vel også å fikse det uten ekstra reboot'inger utover det Linux-innstallasjonen i seg selv vil kreve av deg !? Tenker da spesiellt på dette med å få Linux til å gi en fin fordeling i partisjoneringen (de forskjellige partisjonenen for Swap med flere). Altså å gå i fra steg om å slette gamle Windows-partisjoner til å få tatt partisjoneringen helt ut (beherske) Linux-part. NÅ er det en stund siden jeg innstallerte Linux sist, og er noe rusten på dette. Men husker hvordan det var i Linux for en del år siden. Kan hende det er enklere å forholde seg til i dag under partisjoneringsarbeidet ved innstallasjonen.

Endret av G
Lenke til kommentar

slate.zip-filen jeg la ved er likevel den mest effektive tilnærmingen å fjerne f.eks. eldre Windows-partisjoner på, gitt at du på forhånd sitter på ferdigoppsatt boot-CD med slate.com-filen på. Syntaksen er "slate n" hvor n er et tall som representerer harddisk-rekkefølgen om du har flere disker. Så startdisk er enten tallet 0 eller 1, husker ikke i farten hvilket tall som gjelder. Best å nappe ut alle andre disker så man slipper å slette feil disk (altså dens MFT, som er en tabell over hvor ting er lagret på disken). Og så koble til den ene du vil gjøre slettejobben på.

 

For i Linux, så må du også holde tunga rett i munnen. Jeg er litt usikker på hvor WYSIWYG-tilnærmet gparted har blitt etterhvert. Men du må forstå hva f.eks. sda1 betyr eller hva diskene nå kalles..

 

Når du så står med resultatet, ren MFT, som tilsier sprellfersk og ny uformatert harddisk. Det er ihvertfall slik BIOS og OS tolker disken etter operasjonen. Da er det bare å klemme til med Linux-innstallasjonen, og slippe å måtte fortolke hvordan gpart fungerer i for stor grad. Du bare aksepterer det Linux-innstallasjonen foreslår av diskpartisjonering, og voila. Om du ikke bryr deg særlig om størrelser på partisjonene vel og merke, og på hvilken av dine mange harddisker evt. Swap og annet skal ligge på. Passer utmerket for en nybegynner som kun sitter på en stykk harddisk. :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Har en ssd og en lager hdd med dokumenter og mediafiler.

 

iom at maskinen er nyoppsatt og ingenting av betydninger lagret eller produsert på maskinen. Det er derfor null stress å kjøre en ren innstallering, det vil antakelig være kjappere enn å sette seg inn i noe nytt :)

 

Takker for innspill.

Lenke til kommentar

Har brukt Ubuntu er par dager og det har fungert ganske bra, men i dag sluttet tatsturet å fungere i tillegg får jeg ikke kontakt med øverste linja på systemet, slik at jeg ikke har tilgang til "av og på knapp".

 

Noen tips til hvordan jeg løser dette? Kjører 14.04 beta.

Endret av kimare
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...