Gå til innhold

Tesla-biler får titanskjold som smadrer betongklosser


Anbefalte innlegg

 

 

 

De flytter problemet ja, fra ett potensielt brannfarlig batteri til en helt ufarlig plate :)

Det er mye vanskeligere å skade batteriet når det er en plate mellom batteriet og f.eks steinen.

spørmålet var hvor kreftene fordeles han når de ikke blir stoppet av plata.

 

 

Da stikker noen fingeren i været på et teknologiforum, mens andre leter etter svaret (og finner det nesten umiddelbart): http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/tesla-adds-titanium-underbody-shield-and-aluminum-deflector-plates-model-s

 

er det ikke hw sin jobb å komme med den informasjonen når de skriver en artikkel om dette ?

 

 

Nja, det er vår "jobb" å lete etter mer informasjon hvis artikkelen interesserer oss. Man kan selvfølgelig kopiere ALT rett fra teslamotors og andre kilder, og vente på advokatbrevene, men DET er ganske slett journalistikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, jeg må bare paste et par linjer til fra bloggposten til Tesla i tilfelle noen er så dum at de ikke leser den:


During the course of 152 vehicle level tests, the shields prevented any damage that could cause a fire or penetrate the existing quarter inch of ballistic grade aluminum armor plate that already protects the battery pack. We have tried every worst case debris impact we can think of, including hardened steel structures set in the ideal position for a piking event, essentially equivalent to driving a car at highway speed into a steel spear braced on the tarmac.

 

[...]

 

This happened after the vehicle impacted a roundabout at 110 mph, shearing off 15 feet of concrete curbwall and tearing off the left front wheel, then smashing through an eight foot tall buttressed concrete wall on the other side of the road and tearing off the right front wheel, before crashing into a tree. The driver stepped out and walked away with no permanent injuries and a fire, again limited to the front section of the vehicle, started several minutes later. The underbody shields will help prevent a fire even in such a scenario.

 

underbody-shield-alternator-lq.gif

underbody-shield-paving-stone-lq.gif

underbody-shield-tow-hitch-01-lq.gif

 

Og hele innlegget er skrevet av CEO Elon Musk.

Ikke ofte en toppleder har så detaljerte produktkunnskaper og engasjerer seg så til de grader på detaljnivå som han. Kanskje Steve Jobs.

Endret av Twinflower
  • Liker 1
Lenke til kommentar

artikkelen sier jo ikke noe annet en at noen kommer med et nytt og bedre produkt

hva som er nytt sies det jo svær lite om annet en at det er bedre en det forrige

 

forøvrig så ønsker jeg ikke at dere bare gjentar det som er sagt før da det ikke har noen nytteverdi

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

artikkelen sier jo ikke noe annet en at noen kommer med et nytt og bedre produkt

hva som er nytt sies det jo svær lite om annet en at det er bedre en det forrige

 

forøvrig så ønsker jeg ikke at dere bare gjentar det som er sagt før da det ikke har noen nytteverdi

 

Leste du blogginnlegget til Elon Musk? For der står det NØYAKTIG hva som er nytt og hvorfor det har en nytteverdi.

Lenke til kommentar

artikkelen sier jo ikke noe annet en at noen kommer med et nytt og bedre produkt

hva som er nytt sies det jo svær lite om annet en at det er bedre en det forrige

 

forøvrig så ønsker jeg ikke at dere bare gjentar det som er sagt før da det ikke har noen nytteverdi

"Nonetheless, we felt it was important to bring this risk down to virtually zero to give Model S owners complete peace of mind. Starting with vehicle bodies manufactured as of March 6, all cars have been outfitted with a triple underbody shield. Tesla service will also retrofit the shields, free of charge, to existing cars upon request or as part of a normally scheduled service."

"The first of the three shields is a rounded, hollow aluminum bar that is designed to either deflect objects entirely or, in the case of a self-stabilizing, ultra high strength object, like a three ball steel tow hitch, absorb the impact and force it to pike upwards well forward of the battery pack. This pierces the plastic aeroshield and front trunk liner, but causes no damage affecting safety and the car remains in control and driveable before, during and after the impact.

This is followed by a titanium plate, which has exceptional strength-to-weight properties and is more commonly seen in aerospace or military applications. The titanium plate prevents sensitive front underbody components from being damaged and aids in neutralizing the road debris.
By this point, the vast majority of objects will have been deflected or crushed. For the rare piece of debris that remains intact, we added a third shield, which is a shallow angle, solid aluminum extrusion that further absorbs impact energy, provides another layer of deflection and finally causes the Model S to ramp up and over the object if it is essentially incompressible and immovable."
her står det vel ganske klart?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje alle blindgate-diskusjoner med elgen bør puttes i egen forumkateogri?

 

Litt sånn som Limbo-stedet i Incepcion?

"bestefar - hva er den katogorien der?"

"det er Elgens diskusjoner, du må aldri gå dit."

(beklager dårlig løvenes konge herming, beklager og Elger er nærtagende)

Lenke til kommentar

Elgen har tidligere sagt at han ikke liker å lese engelsk ...

 

.. Vi kommer nok ikke i land med denne diskusjonen heller.

 

 

artikkelen sier jo ikke noe annet en at noen kommer med et nytt og bedre produkt

hva som er nytt sies det jo svær lite om annet en at det er bedre en det forrige

 

forøvrig så ønsker jeg ikke at dere bare gjentar det som er sagt før da det ikke har noen nytteverdi

 

Leste du blogginnlegget til Elon Musk? For der står det NØYAKTIG hva som er nytt og hvorfor det har en nytteverdi.

 

jeg må oversette den først , det må jeg vente til i morgen med å gjøre .

Nå var det ikke det som var poenget men at ar artikkelen bør være informativ , ikke overfladisk

Lenke til kommentar

Nja, nå er ikke Hardware.no et nettsted for publisering av doktoravhandlinger eller dyptgående publikasjoner, men de bør gi en god "populærvitenskapelig" oppsummering og helst noen linker til dypere info, som bloggen til Tesla, for oss spesielt interesserte.

 

Her har du en norsk oversettelse. NB. Ved uklart språk, hold musepekeren over for å se originalspråket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, nå er ikke Hardware.no et nettsted for publisering av doktoravhandlinger eller dyptgående publikasjoner, men de bør gi en god "populærvitenskapelig" oppsummering og helst noen linker til dypere info, som bloggen til Tesla, for oss spesielt interesserte.

 

Her har du en norsk oversettelse. NB. Ved uklart språk, hold musepekeren over for å se originalspråket.

Det fungerer ikke særlig bra .

jeg orker ikke å vent 10 minutter før google oversetter har gjort seg ferdig

så da må jeg finne på noe annet

 

slik jeg ser det selv om denne platen skulle være en siste hinder får brann i batteriet så ser jeg at man må kanskje må få batteriet til løsne hvis kraften fra slaget blir for kraftig , hvis bilen havner i på en sten den ikke klare å knuse

Hvis batteriet kassen løsner så gjør ikke slage så stor skade

bilen kan selvsagt ikke kjøres etter en slik skade

 

 

Nå har jeg egentlig mange spørmål om hvordan de hindrer kortslutninger og potensielle branner i slike biler men det får jeg ta en annen gang

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

Nja, nå er ikke Hardware.no et nettsted for publisering av doktoravhandlinger eller dyptgående publikasjoner, men de bør gi en god "populærvitenskapelig" oppsummering og helst noen linker til dypere info, som bloggen til Tesla, for oss spesielt interesserte.

 

Her har du en norsk oversettelse. NB. Ved uklart språk, hold musepekeren over for å se originalspråket.

Det fungerer ikke særlig bra .

jeg orker ikke å vent 10 minutter før google oversetter har gjort seg ferdig

så da må jeg finne på noe annet

 

 

Her tok det under 3 sekunder. Kjører du Internet Explorer 6? :)

Lenke til kommentar

 

 

Nja, nå er ikke Hardware.no et nettsted for publisering av doktoravhandlinger eller dyptgående publikasjoner, men de bør gi en god "populærvitenskapelig" oppsummering og helst noen linker til dypere info, som bloggen til Tesla, for oss spesielt interesserte.

 

Her har du en norsk oversettelse. NB. Ved uklart språk, hold musepekeren over for å se originalspråket.

Det fungerer ikke særlig bra .

jeg orker ikke å vent 10 minutter før google oversetter har gjort seg ferdig

så da må jeg finne på noe annet

 

 

Her tok det under 3 sekunder. Kjører du Internet Explorer 6? :)

 

Firefox versjon 28.0

 

Nå må det sies at jeg har merket at enkelte nettsider har vært trege de siste dagene

( ihvertfall inntil i natt )

 

å kopiere teksten og oversette går derimot lynkjapt

 

opdate:

det var sikkerhets sperre i firfox jeg hadde oversett

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

Firefox versjon 28.0

 

Nå må det sies at jeg har merket at enkelte nettsider har vært trege de siste dagene

( ihvertfall inntil i natt )

 

å kopiere teksten og oversette går derimot lynkjapt

 

 

OK

Lærte du noe nå da?

 

ikke så mye mere en det som står i HW-artikkelen men jeg fik en berede sammenheng til tros for en lit dårlig språklig oversettelse

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...