sinnaelgen Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 (endret) hva hlper det man en slik plate hvs sjoføren og skjøre fortere ,og slå løs hele platen i stedet . man tenger nope som fjerer lit , som tar i mot salgende uten å knuse seg selv eller delene rundt Det spiller da ingen rolle om platen hadde falt av i kollisjonen med det objektet, så lenge du forhindrer en brann. Treffer du noe så kraftig og i så høy fart, så er plata siste problemet ditt. Da skal du være fornøyd om du har livet i behold. Men så har verken vi eller du noen grunn som skal tilsi at plata er dårlig festet. Fjæring ville ikke hjulpet, og det ville bare gjort det vanskeligere å feste plata mot kraft i X-retning. Plata vil fjære litt i seg selv, og noe mer er uønsket. Da kunne du like godt å hevet bilen, for det er det du måtte gjort for å få slaglengde på bilen. (alternativt måtte du senket understellet, som i hvert fall ville gjort vondt verre) poenget er jo at den skal tåle mere en et enkelt slag . ramler plata av ved dert første slaget som får man problemer når bilen kjører over neste hindring. Dett er jo ikke som ved kollisjoner der bilen blir ødelagt men at man skal beskytte det som er under bilen flere ganger etter hverandre Endret 31. mars 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Hva tror du dette er? En tanks i strid? Hvor du bør kunne fortsette uansett utfall. Kjører du over noe så hardt at det slår av/ødelegger titanplata, så vil det nok tvilsomt føles som en kul i veien. Sannsynligvis vil det kunne forårsake, eller at det skjer I EN KOLLISJON. Og om du klarer å få stoppet bilen, så tviler jeg på at du anser det som noe problem å feste plata tilbake. Og i artikkelen tåler den da mer enn et slag... Så vi snakker et voldsomt støt i så fall. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Vel hvis det er for å beskytte batteriene så må det være en tanks ,ihvertfall rund batteriene Og så er det nå slik at den beste beskyttelsen få man hvis man har noe som bremser slagene , ikke stopper dem kontant Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Om plata skulle bli fullstendig pulverisert i et sammenstøt, bulke, falle helt av, eller en mellomting, så har den gjort jobben sin så lenge batteriene ikke blir skadet. Man bytter da også støtfangeren på en vanlig bil etter et sammenstøt. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Nei jeg holder meg til bensinbiler! De tar aldri fyr. Wait.... what??? 2 Lenke til kommentar
SVD Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Det er ganske latterlig hvor stor oppmerksomhet disse få brannene får, det som skulle ha hatt oppmerksomhet er miljøkostnadene som kommer av batteripakken, som at litium har en veldig forurensende produksjon og at batteripakken ikke varer mer enn ca. 10 år maks. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Not anymore, i hvert fall ikke etter hvert når det meste av produksjonen av lithium vil foregå under skikkelige forhold i USA. Litt værre med utgraving av kobolt muligens, men det har vi jo hatt i Norge i lang tid, lenge før lithiumbatterier. Uansett, produksjonen av lithiumbatterier er i kraftig modning etter at konkurransen tilspisser seg, og EL-biler blir mer populært. Ikke at jeg tror motorblokker, drivstofftanker og ikke minst drivstoffet er særlig mijøvennlig i produksjon det heller. Jeg tar en råsjangs og tipper smelteverkene som trengs ekstra for dette også vil forbruke sin andel kull, som vi igjen vet at er en kullsvart miljøbombe. Noen stakkars resirkulerbare lithiimbatterier er ingenting i forhold. Men for så vidt er det forbedringspotensiale her også. 1 Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Begynner ikke titan å bli litt oppbrukt? herregid liksom, først titanfall nå dette? jk jk, ikke dumt, men øker prisen pga det? Ekstrautstyr? Fordi titan er vel ikek billig? Titan er ikke så dyrt som man fort kan tro mtp at det er skapt så mye blest rundt det. Prisen på ferro titanium ligger nå på 4,50 euro pr kg. Si at platen veier 10kg, så koster den kanskje rundt 400kr i materialkostnader. Si 1000kr pr bil da i totale utgifter (kun en spekulasjon). Om Tesla skulle tatt dette på egen kappe og ikke økt bilen med 1000kr pr bil i salgspris ville det vært mye penger for dem. Men når alle som kjøper hver sin bil betaler en tusenlapp ekstra er det så lite at det ikke er verdt å nevne engang Jeg er bare nysgjerrig, når jeg så på en sånn greie om hvordan de lagde Bugatti så sa fyren "Hver bolt koster 100dollar" siden de var lagd i titan. Men er det en annen titan ? Er det annen blanding eller noe? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Begynner ikke titan å bli litt oppbrukt? herregid liksom, først titanfall nå dette? jk jk, ikke dumt, men øker prisen pga det? Ekstrautstyr? Fordi titan er vel ikek billig? Titan er ikke så dyrt som man fort kan tro mtp at det er skapt så mye blest rundt det. Prisen på ferro titanium ligger nå på 4,50 euro pr kg. Si at platen veier 10kg, så koster den kanskje rundt 400kr i materialkostnader. Si 1000kr pr bil da i totale utgifter (kun en spekulasjon). Om Tesla skulle tatt dette på egen kappe og ikke økt bilen med 1000kr pr bil i salgspris ville det vært mye penger for dem. Men når alle som kjøper hver sin bil betaler en tusenlapp ekstra er det så lite at det ikke er verdt å nevne engang Jeg er bare nysgjerrig, når jeg så på en sånn greie om hvordan de lagde Bugatti så sa fyren "Hver bolt koster 100dollar" siden de var lagd i titan. Men er det en annen titan ? Er det annen blanding eller noe? 1. Det kan naturligvis være en forskjellig legering. 2. Han kunne nok fint ha overdrevet 3. En maskinert skrue er nok verre å lage, enn å støpe en plate. Husk på at det er selve produksjonen av Titan og utfordringene rundt produksjonsprosessen som gjør det dyrt. 4. Masseproduksjon. Man trenger mange forskjellige skruer. Mens plata er lik størrelse hver gang, og mengden/pris skalerer på ingen måte linært oppover. 1 Lenke til kommentar
DoubleCodes Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Not sure if april fool or legit... Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Not sure if april fool or legit... Aprilspøk i mars måned? Eller snakker du om kommentaren? Lenke til kommentar
Vu-caN Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Skal De ha Titan-pakka? Da får De et rakettskjold under Dash'n. Beskytter Dem mot grevlinger på norske veier. De vil vel ikke ha en grevling oppunder skjørtekanten? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 (endret) Titan er ikke så dyrt som man fort kan tro mtp at det er skapt så mye blest rundt det. Prisen på ferro titanium ligger nå på 4,50 euro pr kg. Si at platen veier 10kg, så koster den kanskje rundt 400kr i materialkostnader. Si 1000kr pr bil da i totale utgifter (kun en spekulasjon). Om Tesla skulle tatt dette på egen kappe og ikke økt bilen med 1000kr pr bil i salgspris ville det vært mye penger for dem. Men når alle som kjøper hver sin bil betaler en tusenlapp ekstra er det så lite at det ikke er verdt å nevne engang Jeg er bare nysgjerrig, når jeg så på en sånn greie om hvordan de lagde Bugatti så sa fyren "Hver bolt koster 100dollar" siden de var lagd i titan. Men er det en annen titan ? Er det annen blanding eller noe? Ferrotitan brukes som legeringselement i stål. Det blandes altså kraftig ut og kalles stål når det er ferdig. Stål har som kjent ørten legeringer og kvaliteter spisset mot ulike typer bruk. Jeg antar plata er laget av en stållegering med noen gram titan per kg stål. Ren titan er et fantastisk metall på både styrke, korrosjon og en drøss med andre egenskaper, men det er dessverre dyrt fordi det er vanskelig å produsere. Råvaretilgangen på ilmenitt, titanitt og rutil (som inneholder ulike titanoksider) er veldig god. Årsaken til at det er vanskelig å produsere er at det kreves svært høye temperaturer for å skille det fra oksygenet samtidig som det er voldsomt reaktivt ved de temperaturene. Det kan faktisk ikke berøre noen andre stoffer ved de temperaturene uten å reagere. Det finnes et halvveis triks for å redusere problemene, men det har den bieffekten at det er krever veldig mye energi. Et annet problem er at det ikke lar seg støpe eller bearbeide så lett i ettertid. Man må rett og slett presisjonsfrese ut de delene man trenger fra en større blokk eller formpresse og varmebehandle pulver. Titan er en hellig gral innen metallurgien. Klarer du å produsere forholdsvis ren titan på en rimelig måte så kan du potensielt bli styrtrik. 99% ren titan koster ca 60 kr/kg. Stål koster til sammenligning ca 4 kr/kg. Endret 1. april 2014 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Kor mange kg titan treng dei per bil skal tru? Dyrt materiale, ja, men så er bilen i utgangspunktet dyr allereie. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 99% ren titan koster ca 60 kr/kg. Stål koster til sammenligning ca 4 kr/kg. 4kr/kg er et anslag for en midt på treet dyr legering, billigste, eller i toppen som sikkert er syrefast stål eller lignende? Nå er jo stål tyngre (så for samme styrke/tykkelse trenger du en del flere kilo), og trenger en ganske mye dyrere legering om de skal unngå rust. Til syvende og sist vil nok forskjellen krympe inn. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 ca 4 kr/kg gjelder vanligste sort ikke rustfritt konstruksjonsstål. Selvsagt i store kvanta, eks levering etc. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Vel hvis det er for å beskytte batteriene så må det være en tanks ,ihvertfall rund batteriene Og så er det nå slik at den beste beskyttelsen få man hvis man har noe som bremser slagene , ikke stopper dem kontant Så, enten skal den være bombesikker, eller så kan den like gjerne være helt ubeskyttet? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Vel hvis det er for å beskytte batteriene så må det være en tanks ,ihvertfall rund batteriene Og så er det nå slik at den beste beskyttelsen få man hvis man har noe som bremser slagene , ikke stopper dem kontant Så, enten skal den være bombesikker, eller så kan den like gjerne være helt ubeskyttet? Nå må du ikke misforstå meg Det jeg mener er at hvis noe står helt fast så er det lett å å ødelegges bl.a hvis en slik bil kjøre på menge av de norske veien så vil denne platen ristes løs eter en tids bruk av bilen hvis derimot konstruksjonen fjærer så tåler dem li mer før den løsner Man kan jo være uheldig å kjøre over en eller flere store "steiner" slik at plata ramler av og da er det ikke bra hvis man kjøre over en stein til før man har klart å stanse . hvor god stå den seg mot den norske vintervedlikehold med salt lake ? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 hvor god stå den seg mot den norske vintervedlikehold med salt lake ? Titan bryr seg ikke så veldig mye om salt Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 (endret) Vel hvis det er for å beskytte batteriene så må det være en tanks ,ihvertfall rund batteriene Og så er det nå slik at den beste beskyttelsen få man hvis man har noe som bremser slagene , ikke stopper dem kontant Så, enten skal den være bombesikker, eller så kan den like gjerne være helt ubeskyttet? hvor god stå den seg mot den norske vintervedlikehold med salt lake ? 100%, Hele levetiden til bilen, utmerket, er flere ord som kan beskrive hvor god plata takler det. Er i hovedsak billig karbonstål som ruster. Titan sin oksidiering er minimal og stopper opp etterhvert som plata blir brukt. Selv det meste rustfritt stål har ingenting det skulle sagt i forhold. Det meste av den norske bilparken ville vært rustet vekk før en eneste slik plate hadde fått problem med salt og vann. Endret 1. april 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg