Gå til innhold

Tesla-biler får titanskjold som smadrer betongklosser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, men det stemmer jo litt. Tesla har jo blitt undersøkt/etterforsket av et amerikansk statlig organ for brannfare uten at de fant noen som helst feil, men Tesla har et enormt bra rykte å beskytte så de kjører på uansett med dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, selv om brannene har blitt hauset opp noe ekstremt, så er det jo fantastisk at de blir bransjeledende på noe slikt! Som lagd for norske veier. :)

De gutta der er nok meget opptatt av rykte, og ikke overraskende at vi får se noe slikt.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Føler meg litt som en fanboi her nå, men skal vi se...

 

i hele tre biler
Wow? Tre altså? Tre av 150 000 bilbranner som skjer hvert år... Ikke mye å skrive hjem om!
I følge denne pdf'en fra National Fire Protection Association var det rapportert 172 500 bilbranner i USA alene i 2012... Altså en hvert tredje minutt.
Skremmende hvordan media vinkler dette. Teknofil, inkludert.
Endret av XmasB
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Begynner ikke titan å bli litt oppbrukt?

herregid liksom, først titanfall nå dette?

jk jk,

ikke dumt, men øker prisen pga det?

 

Ekstrautstyr?

Fordi titan er vel ikek billig?

 

Titan er ikke så dyrt som man fort kan tro mtp at det er skapt så mye blest rundt det.

 

Prisen på ferro titanium ligger nå på 4,50 euro pr kg. Si at platen veier 10kg, så koster den kanskje rundt 400kr i materialkostnader. Si 1000kr pr bil da i totale utgifter (kun en spekulasjon).

 

Om Tesla skulle tatt dette på egen kappe og ikke økt bilen med 1000kr pr bil i salgspris ville det vært mye penger for dem. Men når alle som kjøper hver sin bil betaler en tusenlapp ekstra er det så lite at det ikke er verdt å nevne engang :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisen vil naturligvis variere kraftig etter hvordan legering det er snakk om. Kan jo blandes med vanlige materialer som Alu og jern for eksempel.

 

I tillegg så er det selve fabrikasjonsprosessen som er dyr, ikke råstoffet. I nyere tid så går jeg ut fra at dette blir lettere og rimeligere, takket være bedre produksjonsprosesser og bredere bruk/kvantum. En plate er også ganske enkel formfaktor, og gjør det hele muligens enda billigere.

På mye annet så tipper jeg det til syvende og sist "skrik-faktoren" og økt avanse som utgjør den store prisforskjellen. Her, hvor det ikke akkurat er den største skrytfaktoren (i og med at det er en noe flau grunn til at de legger den til), og bare en enkel plate, så håper jeg og tror at prisen ikke vil endre seg stort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig i de andre kommentarene her. Dette er kun en medieskapt sak, og det er fortsatt mange flere branner i bensin-/dieselbiler per solgte bil enn i Teslaer. At Teknofil (og de fleste andre media) klarer å skrive "batteriet i hele tre biler tok fyr under en vanlig kjøretur" og "hvor en Tesla Model S traff noe rusk på veien" når de altså har blitt truffet av en stor metallgjenstand fra en trailer eller kjørt i stor fart inn i en betongkant, er helt latterlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ekstrautstyr?

Fordi titan er vel ikek billig?

Nei, det blir standard.

 

Alle eksisterende Model S eiere vil også få tilbud om å få dette ettermontert på neste ordinære service, selvsagt uten ekstra kostnader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trist at teknofil skriver "hele tre branner" som om det var mye.

 

Jeg hadde foresten heller valgt å sitte i en Tesla som tar fyr enn i en hvilken som helst bil med bensinmotor som tar fyr. Som Tesla selv påpeker skjer det sjeldnere i deres biler, og når det først skjer er de mye tryggere.

 

Ikke for å være en Tesla fanboy, de har sine feil og mangler de også, men det blir for dumt med vinklingen som tydligvis enda pågår rundt brannfaren i Tesla-biler.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Føler meg litt som en fanboi her nå, men skal vi se...

 

i hele tre biler

 

Wow? Tre altså? Tre av 150 000 bilbranner som skjer hvert år... Ikke mye å skrive hjem om!

I følge denne pdf'en fra National Fire Protection Association var det rapportert 172 500 bilbranner i USA alene i 2012... Altså en hvert tredje minutt.

http://www.nfpa.org/~/media/Files/Research/Fact%20sheets/FireLossFacts.pdf

 

Skremmende hvordan media vinkler dette. Teknofil, inkludert.

Husk på at mesteparten av disse er gamle biler som kanskje lekker både olje, drivstoff og vann. Grunnen til at det ble satt mye fokus rundt Tesla-brannene er at det var 3 helt nye biler av samme model. Da er det nærliggende å tro at det kan ha en direkte sammenheng, og det har man heldigvis fått undersøkt og forbedret her.

 

Media blåser det riktignok ganske mye opp, men det er ikke helt uten grunn at akkurat disse brannene fikk litt ekstra fokus.

Lenke til kommentar

Det er over dobbelt så mange personbilbranner i USA hver time enn totalt antall branner i Tesla Model S. Og da snakker vi ikke om branner hvor bilen ber sjåføren stoppe og forlate bilen en stund før den tar fyr.

Endret av Ar`Kritz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hva hlper det man en slik plate hvs sjoføren og skjøre fortere ,og slå løs hele platen i stedet .

 

man tenger nope som fjerer lit , som tar i mot salgende uten å knuse seg selv eller delene rundt

Det spiller da ingen rolle om platen hadde falt av i kollisjonen med det objektet, så lenge du forhindrer en brann. Treffer du noe så kraftig og i så høy fart, så er plata siste problemet ditt. Da skal du være fornøyd om du har livet i behold.

 

Men så har verken vi eller du noen grunn som skal tilsi at plata er dårlig festet. Fjæring ville ikke hjulpet, og det ville bare gjort det vanskeligere å feste plata mot kraft i X-retning.

 

Plata vil fjære litt i seg selv, og noe mer er uønsket. Da kunne du like godt å hevet bilen, for det er det du måtte gjort for å få slaglengde på bilen. (alternativt måtte du senket understellet, som i hvert fall ville gjort vondt verre)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...