Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Focus 2008 Diesel P2002 feilkode


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en ford focus 2008 1.6tdci som ikke oppfører seg skikkelig.

 

Bilen har gått 115000, og var nylig på service hvor olje, oljefilter, drivstoffilter og bremser ble skiftet. Luftfilter skiftet jeg i november

 

Jeg har en OBD2 leser, og har fått ut feilmelding P2002 Diesel Particulate Filter Efficiency Below Threshold B1, som tyder på en eller annen feil med partikkelfilteret, og dette gir utslag som ett motorfeilvarsel i displayet. Denne har vært der en stund, og jeg har etter råd fra mekaniker prøvd å kjøre ett stykke (1 time ++) med litt høyere turtall enn vanlig, samt bruk av diverse dyserensemidler. Feilkoden forsvinner i perioder, og jeg har også slettet feilkoden i OBD softwaren, men den kommer alltid tilbake.

 

Ytelsesmessig har den vært noe tammere enn hva den var før, men hvis jeg lar den få varme seg opp i 5-10 minutter før kjøring har den fungert normalt.

 

Slik har det ihvertfall vært frem til idag, hvor den mistet motorkraften i små perioder før den kom tilbake, og slik foregikk det hele veien til jobb. En ganske slingrende opplevelse da mye av veien går i tunnel og oppoverbakke..

 

 

Noen tips og råd om hva jeg kan gjøre med dette, eller er det bare å kjøre bilen til nærmeste ford-verksted og innse at dette blir dyrt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har god kjennskap til den feilkoden der P2002, men det er desverre ikke på Ford. Likevel så betyr den det samme "Diesel Particulate Filter Efficiency Below Threshold B1".

 

Denne koden blir lagt pga trykkforskjeller på hver side av filteret og den klarer ikke å brenne det reint. Når du mister motorkraft er det EGR ventilen som henger i koks.

 

Det pleier å vre en ganske omfattende prosedyre rundt P2002. Filteret/innsuget er tett og man vil helst vite hvorfor. Her kan det bli bytta alt fra EGR ventil/kjøler, DPF filter/rør, Dyser/dysepakninger, Innsug og litt sånn ymse. Wet/dry caramel osv.

 

På en 2008 mod vil jeg tippe det fortsatt er garanti. Derfor henviser jeg deg til merkeverkstedet.

 

Dette er også grunnen til at når de nye Euro 6 kravene kommer i 2014, eller var det 2015, så vil mange merker melde seg ut av Dieselkampen. De klarer ikke lage en dieselmotor som går reint nok med dagens krav og strengere skal det bli. All kokset forblir inni motoren og det tetter igjen alt som er. I de kommende årene vil man se mer BMW, MB og PSA dieselmotorer på de fleste merker da de tydligvis får det til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

På en 2008 mod vil jeg tippe det fortsatt er garanti. Derfor henviser jeg deg til merkeverkstedet.

 

 

 

 

Takk for utfyllende svar :)

 

Bilen er nok desverre utenfor garanti, med mindre det eksisterer en omfattende (internasjonal) garantiordning på akkurat denne type feil hos Ford. Bilen er kjøpt av norsk forhandler i 2011, og var da bruktimportert fra Tyskland.

 

Er det noen av de tingene du nevner som er mulig å sjekke for en vanlig mann med en haynes-håndbok?

Lenke til kommentar

Du kan starte med å sjekke slangene til disse trykkventilene som legger denne feilen. Bare napp dem av å blås i dem. Sjekk at de ikke er tette. Og evt. få åpnet dem. Går inn en før, og en etter filteret. Følg rørene til du finner en duppedings med noen ledninger på og blås i slangene der.

 

Ta av EGR ventil å se hvor mye koks som ligger der. Ta bilde.

 

Du kan starte med det. Hvor disse komponentene sitter plassert på din bil vet jeg ikke, men det finner du sikkert ut av med den boka.

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...