dude80 Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Låser seg etter denne linja og går ikke videre: ide0: BM-DMA at 0xf000+0xf007, BIOS settings: hda :DMA, hdb :DMA ided1: BM-DMA at 0xf008-0xf00f, BIOS settings : hdc :DMA, hddd :DMA btw, jeg har et asus a7n8x hovedkort, to wd 120gb hd, 512mb ram, radeon 9700 128mb. Trenger dere ytterligere informasjon om ett eller annet, spør Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Ikke godt å si, men du har skrudd på støtte for disk-kontrolleren din i kjernen? Lenke til kommentar
dude80 Skrevet 11. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2003 hmmm, jeg fulte installasjonsmanualen til punkt og prikke jeg. Det er alt jeg kan si Lenke til kommentar
einarjh Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Har du kompilert inn (dvs. ikke laget moduler) for filsystemet du bruker? ext3 eller resierfs? Bare gå gjennom kernelconfigen din og se om det er noe du har oversett. Skjer med meg hele tiden Lenke til kommentar
gspr Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 A7N8X bruker nforce2, sant? To ting "spring to mind": 1) Du glemte support for nforce-chipset under "Block devices" i kernelen. 2) Nforce2 + Linux er og blir en DÅRLIG kombinasjon (kjører det selv). Selv om du fikser den umiddelbare hengingen, vil du nok merke at maskinen henger senere. Følgende fikset (vel, egentlig blir det jo bare å gå rundt problemet) biffen for meg: Slå av APIC og ACPI i kernelen OG boot med "noapic nolapic noacpi". Lykke til. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 men andre ord. Om du kjørte genkernel så kjør den en gang tilg med genkernel --config og pass på at du tar av de tingene som gspr sa. Husk også å ta med de noacpi-greiene i append-linja i Lilo. Noen andre får hjelpe deg med grub. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Eh, installasjonsguiden kan jo ikke si deg alt, all den tid folk har forskjellig maskinvare. Du må konfigurere kjernen i forhold til din maskin. Blant annet må du skru på støtte for AMD/nVidia ATA-kontroller. Lenke til kommentar
dude80 Skrevet 11. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2003 Hvordan skrur jeg på støtte for AMD/nvidia ATA-kontroller? er det en måte å gjøre dette foruten å kjøre kjernen med genkernel --config ? Og en annen ting...jeg fikk til å boote nå. Installerte gentoo på nytt med gs-sources og ikke gentoo-source som istad. Men jeg fikk en del feilmeldinger under boot. Alt gikk så fort så jeg fikk det ikke med meg. Finnes det noen log-filer som blir skrevet til under boot? Blant annet må du skru på støtte for AMD/nVidia ATA-kontroller. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Jeg tror jeg ville brukt ck-sources, som er mer oppdatert enn gentoo-sources. Hvis du har fulgt guiden må du da vite hvordan du konfigurerer kjernen? Som root: cd /usr/src/linux make menuconfig ATA/ATAPI/MFM/RLL support->AMD and nVidia IDE support Hak av for den kontrolleren. Hvis du har lest dokumentasjonen ordentlig burde du vite at kjernen må konfigureres i forhold til maskinvaren din. Har aldri prøvd genkernel, men den burde ordne disse tingene. Mulig at kjernen du har brukt ikke har ordentlig støtte for nForce2 (gentoo-sources er noe utdatert), husk også på å hake støtte for filsystemet du bruker (ext3?). Ser ut som gs-sources er en mer bleeding edge versjon av gentoo-sources, kanskje litt for bleeding edge, siden 2.4.22 er nåværende stable. Aldri prøvd denne selv, må ha kommet til etter at jeg gikk over til development-sources. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 skriv dmesg | less så kan du bla deg neover loggen. Kommer feilmeldinger her også, men det er bare fordi kjernen som jeg mekket med genkernel skal probe altslags. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå