Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har barnehagen lov å holde stengt?

Footy

Anbefalte innlegg

Er mest nysgjerrig bare, så da spør jeg..

Min sønn går i en familiebarnehage som huser 8 barn, i både vinterferie uka og påskeuka stenger barnehagen helt. Er dette noe de egentlig har lov til å gjøre?

En ting er helligdagene i påsken, men de som jobber der har jo fast lønn, og det er jo ikke slik at bhg-plassen koster mindre disse mnd'ene. Vil ikke dette da si at de ansatte får lønnet ferie?

På toppen av dette så holder bhg'en stengt hele Juli, så vi snakker allerede godt mer enn 5 ukers ferie.

Barnehagen har også stengt i jula (noe jeg forstår, men plassen koster fortsatt ikke mindre. Tenker da på dager som ikke er helligdager).

Høstferien er jeg noe usikker på..

Ble nysgjerrig bare, så tenkte jeg skulle sjekken om noen her vet.

Footy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Barnehageåret er ikke lovregulert, slik at den enkelte barnehage står fritt til å bestemme egne åpningstider, jfr. barnehageloven § 7 fjerde ledd (krav om at åpningstidene er opplyst i vedtektene så foreldrene kan treffe et informert valg om barnehage) og departementets rundskriv F-08/2006.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Hvis man sammenlikner skolen som er obligatorisk for barn fra 6 års alder, og bhg., som er frivillig tilbud til småbarn under skolepliktig alder, så er det ikke rart at bhg hilder stengt såpass som den gjør, rundt 5 uker i tråd med det andre arbeidstakere skal ha minimum på et år.

Lærere har mer enn 8 uker.

bhg er tøff jobb, for små og store, og er tilpasset voksnes arbeidstid. småbarn har rett til og godt av å tilbringe noe fri og feriedager med sine foresatte og familie.

Hvirfor er det et tema i det hele tatt å diskutere en 5 ukers ferie eller stengetid på et helt kalender år?

Har folk problemer med å forstå dette??

Lenke til kommentar
1 hour ago, Melisa said:

Hvis man sammenlikner skolen som er obligatorisk for barn fra 6 års alder, og bhg., som er frivillig tilbud til småbarn under skolepliktig alder, så er det ikke rart at bhg hilder stengt såpass som den gjør, rundt 5 uker i tråd med det andre arbeidstakere skal ha minimum på et år.

Lærere har mer enn 8 uker.

bhg er tøff jobb, for små og store, og er tilpasset voksnes arbeidstid. småbarn har rett til og godt av å tilbringe noe fri og feriedager med sine foresatte og familie.

Hvirfor er det et tema i det hele tatt å diskutere en 5 ukers ferie eller stengetid på et helt kalender år?

Har folk problemer med å forstå dette??

Vel de fleste barnehager holder mer fleksibel ferietid enn det som er tilfellet her. Stort sett er det 3 uker i juli + 1 uke resten av året. Eller har vært slik i de 3 barnehagene min sønn har vært i. Nå virker det som dette er en veldig liten barnehage så skjønner de prøver å ha litt faste tider, men for noen enslige foreldre som ikke kan ta hjemmekontor, betyr det jo at all ferie + ekstra fleksitid eller ulønnet arbeid kanskje går med på feriene til barnehagen. Spesielt siden her har de bortimot 7 uker ferie i året. Da er det ikke mulig å ha andre ferier med barnet utenfor disse tidene som kan være litt lite fleksibelt. Men ser du har problemer med å forstå dette.

Lenke til kommentar
Gjest da0db...0c4
Salvesen. skrev (54 minutter siden):

Bytt  barnehage?

Tror dette har løst seg for mange år siden. Har ikke hørt om noen som har dumpet så mange år i barnehagen. 

Anonymous poster hash: da0db...0c4

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...