Gå til innhold

Eldre laptop og Xubuntu 13.10 live DVD, skjermen står bare og blinker

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en eldre Fujitsu Siemens Amilo med XP3000 prosessor og 2GB RAM. Den har jeg XP på, men tenkte å bytte til linux. Lastet ned siste versjon av Xubuntu, brant ut plata, og bootet opp fra plata for å teste om det virket. Det gjorde det ikke...

Etter ei lang stund der alt ser normalt ut så begynner skjermen og blinke rolig av og på. Annen hver gang er musepekeren der, og den kan beveges. Slik står den og blinker helt til jeg trykker på "power"-knappen, og får beskjed om å fjerne plata og trykke "enter". Har forsøkt 2 ganger, men det samme.

Noen som har en anelse om hva dette kan være? Kanskje forsøke andre distroer? Kan komme med flere tekniske specs hvis det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsøkte med Linux Mint "Debian" Cinnamon. Da bootet den opp fra live-DVD, men får feilmelding om at den kjører i "Software rendering mode": "Cinnamon is currently running without video hardware accelration" "There could be a problem with your drivers or some other issues"

Dette er vel nesten som "safe mode"?

Skal jeg bare skrinlegge hele prosjektet, eller finnes det måter å fikse dette etter at jeg har fjernet XP og kjørt full install av linux (foretrekker egentlig Ubuntu da det er den eneste distroen jeg har litt erfaring med)?

Håper noen kan komme med litt input, kanskje noen har erfaring med SIS sine skjermkort og linux? :)

Lenke til kommentar

Ut fra tips på nettet ang. samme problem prøvde jeg siste LTS-utgave av Linux Mint. Det ser ut som det gjorde susen, og jeg kjører nå tilsynelatende helt fint fra DVD.

Så da blir jeg til å teste litt til, før jeg legger det inn permanent :)

Et lite spørsmål til slutt: Valgte "KDE"-utgaven. Hva vil dette si, hva er forskjellen mellom denne og de andre (Cinnamon, Mate og Xfce)?

Lenke til kommentar

KDE, Cinnamote, XFCE osv. er desktop environments (skrivebordsmiljøer). Det består hovedsaklig av graphical user interface, men inneholder også gjerne sentrale programmer som filbehandler. Eksempelvis bruker KDE Dolphin som filbehandler.

Noen er mer lightweight enn andre, som f. eks XFCE, mens andre er mer komplette når det kommer på funksjonalitet og flere konfigurasjonsmuligheter som KDE. Går på personlig preferanse og behov.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Så KDE er litt tyngre enn feks XFCE?

Burde jeg kanskje heller valgt sistnevnte? Målet er jo å få en gammel maskin til å fungere så smooth som mulig, samtidig som den kan brukes til alt av vanlig hverdagsting som dokumenter, nett, bank, mail osv.

Lenke til kommentar

XFCE er et bedre valg på en gammel PC. LXDE er enda litt lettere å drive. Vær klar over er at det kun er Ubuntu med Unity som har LTS support på 5 år. Xubuntu og Kubuntu har LTS support på 3 år. Det vil si at support i utgangspunket ender i april 2015 for 12.04 LTS. LXLE lover samme support som Ubuntu, og kan være et godt alternativ for eldre maskiner http://lxle.net/

Lenke til kommentar

XFCE er flott på eldre maskinvare, spesielt om du foretrekker et mer klassisk grensesnitt. LXDE er enda lettere, men for min del har alltid XFCE vært lett nok, og er betydelig mer komplett og polert enn LXDE, som er mer en sammensetning av en haug ulike komponenter. Du skal ha temmelig lite RAM for at XFCE ikke duger. 2 GB RAM er mer enn nok. Setter du inn en SSD tror jeg den maskinen vil føles rask som bare det.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

XFCE er fint så lenge du har hardware som er god nok, men det er mer enn RAM som avgjør det. LXDE har en lettere window manager som kan utgjøre en stor forskjell ved svake grafikkort. Dette viser seg ofte ved avspilling av video fra YouTube og/eller nett-TV, der det "hakker" i XFCE og "flyter" i LXDE.

Lenke til kommentar

XFCE er fint så lenge du har hardware som er god nok, men det er mer enn RAM som avgjør det. LXDE har en lettere window manager som kan utgjøre en stor forskjell ved svake grafikkort. Dette viser seg ofte ved avspilling av video fra YouTube og/eller nett-TV, der det "hakker" i XFCE og "flyter" i LXDE.

Man kan skru av compositing i XFCE, noe som kan hjelpe på det området.

Lenke til kommentar

Og du kan bruke composting med LXDE. Det er likevel ikke til å komme unna at LXDE med Openbox er mer lettdrevet enn XFCE med xfwm4. Dette merker en godt på eksempelvis en netbook med celeron/atom cpu og 2GB RAM.

Lenke til kommentar

Og du kan bruke composting med LXDE. Det er likevel ikke til å komme unna at LXDE med Openbox er mer lettdrevet enn XFCE med xfwm4. Dette merker en godt på eksempelvis en netbook med celeron/atom cpu og 2GB RAM.

LXDE er lettere ja, men jeg merker ikke noe til det i bruk. Det er riktignok med SSD, som betyr vel så mye som prosessor for generell snappiness i dag. Men for all del, her må man jo bare teste. Det er gratis, og kan testes lett.

Lenke til kommentar

Jeg la inn XFCE, og maskinen ser ut til å fungere meget bra. Mer flyt på feks videoavspilling enn på XP er noe som jeg merket med en gang. Rask oppstart og meget rask installasjon :)

Fornøyd så langt :) .

Flott. Hvilken distro?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...