Hanske Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Hei, Dette er et svært merkelig innlegg, om en svært merkelig problematikk, men jeg håper noen kan hjelpe meg. Det har seg sånn at jeg får elektriske støt av bilen min, og det begynte etter at jeg hadde den på service på tirsdag. Bilen er en 2014-modell Skoda Citigo, av billigste variant. Altså har den ikke en gang låsknapp på nøkkelen, jeg må låse den ved fysisk å vri om nøkkelen i døra. Og det er her jeg opplever rare ting. Jeg får som regel et støt når jeg tar nøkkelen inn i låsen, og så et til når jeg tar på metallrammen på døra for å lukke den. I dag så jeg også en blå, elektrisk gnist da jeg satte nøkkelen inn i låsen. Det er selvsagt svært ubehagelig å få støt, men jeg lurer også på om det kan være noe farlig - at nøkkelen får strøm når den står i tenningen, og at dette kan bety at det er noe alvorlig galt med det elektriske i bilen. Håper noen vet noe og kan hjelpe. - Hanske Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Høres mer ut som statisk elektrisitet? 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 12-voltsanlegget på bilen din kan ikke gi deg støt du merker, langt mindre små lysbuer. Coilene til tennpluggen og ledningene til xenonpærene kan gjøre dette, men de er godt isolerte og bør ikke være spenningssatt før du setter nøkkelen i med mindre du har lys som slås på automatisk etc når du låser opp bilen Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 30. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2014 Ja, det er den type støt. Sånn som man av og til kan oppleve ved berøring av gjenstander eller andre mennesker. Bare så rart at jeg opplever det med bilen hele tiden. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 30. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2014 12-voltsanlegget på bilen din kan ikke gi deg støt du merker, langt mindre små lysbuer. Coilene til tennpluggen og ledningene til xenonpærene kan gjøre dette, men de er godt isolerte og bør ikke være spenningssatt før du setter nøkkelen i med mindre du har lys som slås på automatisk etc når du låser opp bilen Ja, lyset innvendig slås på automatisk. Når jeg vrir om tenningen, får jeg kun et svakt kjørelys foran og ingen bak. For fullt kjørelys foran og røde bak, må jeg vri om på lysbryteren. Vet ikke om det var dette du mente. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Jeg tror ikke du har høyspent xenonpære inne i bilen, så nei - det var ikke det jeg mente For meg høres det ut som statisk elektrisitet. Du får bare støt én gang, sant? Det er ikke vedvarende? Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 30. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2014 Bare én gang, ja Bare så pussig at det skjer så ofte. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Det har gjerne med hvilke sko du har på deg eller hva du kler deg i evt går over. Jeg gikk og sullet med crocs (godt isolerte gummisko) på et plastikk-dekket gulv i flere dager. Alle dører var ståldører, og hver gang jeg tok borti håndttaket fikk jeg meg en kavring som jeg hylte av. Som ei jente. Dette fordi jeg "skraper" opp elektrisk ladde partikler når jeg gikk på plastikken, og ettersom jeg var isolert fra jord så fikk denne overvekten av ladning bygge seg opp. Naturen generelt hater at ting bygger seg opp, og vil derfor utlikne slikt ved første anledning. Så når jeg kom borti metallet så kom jeg også borti "jordpotensialet", som altså gjerne blir sett på som null volt. Jeg hadde kanskje skrapet sammen over tusen volt i spenning som følge av ladningene som bygget opp i kroppen min av å subbe over plastikken. Når 0 volt møter 1000 volt, så utliknes det. Man får en liten blå glist og et lite søtt hyl. Det er ufarlig men ganske ubehagelig 1 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 30. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2014 Takk så mye for oppklarende svar! Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 (endret) Får slike støt flere ganger om dagen på jobb. Og det samme gjør mine medarbeidere. Et triks er å holde godt på metallet i nøklene.Trikset er at lysbuen går inn i nøkkelen og at du har god kontakt med metallet. Da vil du knapt kjenne støtet. (Det er som regel lysbuen i seg selv som gjør mest vondt) Og fingeren er som regel værste sted, da de er forholdsvis tynne mot resten av kroppen.Håndbaken vil jeg tro føles bedre. ^^ Endret 30. mars 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Andrull er inne på noe her. Hvor lysbuen finner sted er ganske viktig for hvor vondt du får. I min forrige bil fikk jeg alltid støt når jeg trådde ut av bilen og kom borti karoseriet med fingrene. Løsningen var å passe på å ta hånden borti metallet på døren før jeg satt foten i bakken. Da kom gnisten på sålen istedenfor og jeg levde lykkelig alle mine dager Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Fått deg nye sko siden sist? Typen sko har endel å si. Jeg har et par Ecco "joggesko" som gir meg støt når jeg tar på bilen. Ingen andre sko gir meg samme problemet. Dette har fungert på samme måte på flere merker biler Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Byttet tøymykner i det siste? Tøymyknere kan redusere statisk elektrisitet fra klær. Om du opplever dette i hovedsak når du går ut av bilen kan du forsøke å spraye tøymykner utblandet med vann i førersetet, det pleier å hjelpe litt. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Hvis det er statisk elektrisitet så bør du jo ha samme problemet i andre biler Det har seg sånn at jeg får elektriske støt av bilen min, og det begynte etter at jeg hadde den på service på tirsdag. Hvis problemet oppstod rett etter service så er det jo mye som tyder på at det er en sammenheng. Ta en prat med verkstedet.. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 (endret) Ikke nødvendigvis. Jeg får også støt av biler, men det er som oftest kun ene caddyen på jobb. Verken Touranen jeg kjører eller Volvoen pleier å gi meg støt. Har gjerne også sammenheng med været. Er det tørt og varmt i luften så er det enklere å få støt enn vått og fuktig. Endret 1. april 2014 av -Tommy Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Og hva skulle verkstedet kunne gjort... Selv ikke det å koble bilbatteriet direkte opp til metallet på låsen ville gitt deg støt. Nei du får kjøpe et portabelt jordspyd til bilen, og noen nye sko som leder elektrisitet godt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå