Gå til innhold

Aprilfest 2014 – JorunT – Noe gammelt og noe nytt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, der var det krøll på linjen ja - og det må være spennende å ny-prøve gamle objektiver. Kanskje jeg skulle la alle mine ligge så blir de historiske en gang...

Takker, joda, spennende og litt uvant å gå tilbake til manuell fokusering og innstillinger, men nå begynner jeg å få tak på forstørrelsesfunksjonen, som også virker på gammel optikk. Så det er bare å spare og bli gammel nok, det.

Valmuene er helt fantastiske, og katteportrettet i spoileren nydelig.

Takker

mange flotte bilder. spesielt påskemorgen, stemningsfult, nesten litt maleriaktig

Tusen takk, lyset blir jo litt spesielt når det bare kommer fra de første tente stearinlysene.

for det!

Lenke til kommentar

21. april - Kabelkrøll med stær syns jeg ble bra. Selv har jeg sikkert tatt par hundre bilder av fugler på stolper denne måneden, men det blir som regel ikke bra.

Jeg har ganske mange bom jeg også, og jeg kan nok ikke klare å konkurrere med den optikken du har. 135 mm er ikke allverden selv på denne lille sensoren. Nå har et svalepar slått seg ned i et gammel rede over inngangsdøren vår, kanskje jeg kan spionere på dem gjennom badevinduet?

Lenke til kommentar

21. april - Kabelkrøll med stær syns jeg ble bra. Selv har jeg sikkert tatt par hundre bilder av fugler på stolper denne måneden, men det blir som regel ikke bra.

Jeg har ganske mange bom jeg også, og jeg kan nok ikke klare å konkurrere med den optikken du har. 135 mm er ikke allverden selv på denne lille sensoren. Nå har et svalepar slått seg ned i et gammel rede over inngangsdøren vår, kanskje jeg kan spionere på dem gjennom badevinduet?

Konkurranse er det jo ikke. Jeg liker se på bilder, og liker ta bilder. Optisk sett er jeg vel dekket til å forotgrafere på avstand. Og jeg liker telefoto, sånn er jeg.

Lenke til kommentar

Det siste bildet likner noe på en scene fra en Hitchcock-film. Og det er ment som et kompliment! :)

Takker for det, ser hva du hentyder til. Det ble tatt litt sent på dagen, og det var grått.

Konkurranse er det jo ikke. Jeg liker se på bilder, og liker ta bilder. Optisk sett er jeg vel dekket til å forotgrafere på avstand. Og jeg liker telefoto, sånn er jeg.

Helt enig i at det ikke er konkurranse. Jeg fotograferer nok til vanlig mest med det som er nært innpå, svært sjelden tele, men det er jo artig å prøve seg med det utstyret en har iblant.

Lenke til kommentar

22. april - Ikke bare feta

Alle kjenner til feta, men få vet at de har en stor osteproduksjon her i Hellas, her er et lite utvalg fra ostedisken til et av supermarkedene i området. En lokal produsent laget forresten verdens største ost for et par år side, den veide over 900 kg og kom i Guinness World Records. Ostene er dessuten kjempegode, savner hverken Jarlsberg eller franske oster her.

13974145364_2f4f56aca1.jpg

P4220487 Cheese.jpg by JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar

Laget på geitemelk? Jeg kjøpte noe ost på Kreta, og den smakte snodig... Den var av kumelk.

Stemmer det, den var laget av geitemelk og veide 939 kg, slo den gamle rekorden med 89 kg, det var en litt feta-aktig ost kalt petroto ('steinost') fordi den er fastere enn vanlig feta.

Wow...ost er godt - og bildet var spesielt innbydende. (Jorun, jeg kjøpte en ost den gangen vi var i Mathallen, kjøper oster alle steder jeg kommer over jeg...)

Joda, jeg husker at du kjøpte en grønnmuggost. Og ost er godt!

Lenke til kommentar

23. april - og så var festen over

I dag feirer alle i Hellas som heter Giorgos (og dem er det mange av) sin navnedag. Dette er også naboens navn, og vi ble invitert til stor fest til μεσιμέρι, hovedmåltidet som spises ved lunsjtider. Men alle fester tar slutt, også denne...

EM-10 m 14-42, 1/100s, f/5,6, ISO 200

13986221614_cf727e13a2.jpg

P4230543 End of party.jpg by JorunT, on Flickr

Får vel yte vertskapet litt rettferdighet, trakteringen var overdådig, som vanlig, dette var bare litt av det som ble servert. Godt at det var kort vei å gå hjem.

13982543631_9856c56350.jpg

P4230537 Giorgos' name day.jpg by JorunT, on Flickr

Endret av JorunT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neida, oppvasken tok noen av de andre gjestene seg av. Det røde egget som du såvidt ser i spoilerbildet var mitt; det er tradisjon å farge kokte egg på skjærtorsdag, de deles ut til gjester etter første påskedag, og alle kakker eggene mot hverandres egg. Den som sitter igjen med ett uten skader, er vinner og dette regnes som lykkebringende. Jeg var heldig med mitt egg og vant her, så jeg kan nok se fram til å ha mye lykke i år.

Lenke til kommentar

Det var veldig rødt ja - høres ut som dere har det skikkelig hyggelig sammen :yes:

Hva er de grønne "rullene" der? Kålruletter? De så veldig gode ut.....

PS. Fikk ikke til å kommentere på Flickr-bilde hos deg.

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...