Gå til innhold

Aprilfest 2014 – JorunT – Noe gammelt og noe nytt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk alle sammen, det er en usedvanlig søt liten pus, den er ganske langhåret, kunne trengt litt pelspleie, men foreløpig lar den seg bare alle nådigst klappe. Den er både sky, nysgjerrig og selskapssyk på samme tid, en typisk jeger og veldig leken, som katter flest.

Lenke til kommentar

19 april - Veikantpynt

Nå har kornvalmuene (Papaver rhoeas) kommet for fullt, de lyser godt opp i veikanten og på jordene, mange åkre er helt røde, og dette regnes som et skikkelig ugras. Den skal ha vært vanlig i Norge også, men i dag er den sjelden; det er den ikke her!

Denne kornvalmuen brukes forøvrig som kanpphullsblomst i hele det britiske samveldet og mange andre land den 11. november, 'Remembrance day', for å feire slutten på 1. verdenskrig og til minne om alle som døde, dagen kalles også 'Poppy Day' i England.

Fortsatt Olympus m 14-42 mm

1/320s, f/8,0, ISO 200

13937234044_ba7ea685c0.jpg

Papaver rhoeas by JorunT, on Flickr

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

20. april - Χριστός ανέστη - Påskemorgen

Uansett tro og livssyn er det en spesiell opplevelse å være med på den greske påskefeiringen, særlig gudstjenesten som starter sent på kvelden påskeaften, og 'alle' deltar. Ved midnatt slukkes alle lysene i kirken, etter en stund roper presten at kirkelyden må komme og hente lyset. Flammen blir tent på mystisk vis ved Jesu grav i Jerusalem på påskeaften og bringes med fly til alle land med ortodokse menigheter i løpet av dagen. Alle har med seg lys, som tennes videre fra person til person, så vandrer alle ut med presten, korgutter, landsbyens øvrigheter med preken på torget, og stemningen er meget høy, litt som nyttårsaften, kyss og klem og alle hilser hverandre med Χριστός ανέστη. Etter er stund vender folket med presten i spissen igjen tilbake til kirken, der gudstjenesten fortsetter. Nå folk har fått nok, drar de hjem, lyset må fortsatt være tent, ikke så enkelt hvis du kjører bil, og sent på natten brytes fasten med å spise magiritsa, en slags innmatsuppe laget på lammeinnvoller. Det smaker ikke så ille som det lyder, men direkte lekkert ser det ikke ut.

Bildet er ikke særlig skarpt, men det vesentligste var stemningen i kirken da de første lysene ble tent.

Olympus EM10 m 14-42 mm

0,5 s, f/3,5, ISO 1600

13953505294_dd14e96b94.jpg

P4190315 First light.jpg by JorunT, on Flickr

Noen syntes at lammeskrottene ble litt for voldsomt, kanskje det er bedre med sluttresultatet? Fine tenner hadde dette lammet også. På spiddet under er det kokoretsi, som er lever, nyrer, hjerte og annet snaddet som er surret med tarmer, det blir sprødt og godt og smaker faktisk godt, det er som regel ferdig før lammet og knaskes på mens alle venter på at hovedretten skal bli ferdig.
13953099255_76057b3c7d.jpg
P4200330 Easter lamb.jpg by JorunT, on Flickr

Endret av JorunT
Lenke til kommentar
Ser ut som du har hatt en særdeles fin tur til Hellas. Bildene taler i hvert fall for det.

Liker særlig 9.april - Lupinus pilosus. Kontrastfylt og særdeles pen blåfarge. Godt komponert også. Blomsten og bien fra 10. april er også særdeles godt. Særlig mtp at det ikke er skutt med et makro-objektiv.

Portrettet av villkatten var også særdeles nydelig.

Lenke til kommentar

Utrolig flott bilde!

Takk, Randi

Ser ut som du har hatt en særdeles fin tur til Hellas. Bildene taler i hvert fall for det.
Liker særlig 9.april - Lupinus pilosus. Kontrastfylt og særdeles pen blåfarge. Godt komponert også. Blomsten og bien fra 10. april er også særdeles godt. Særlig mtp at det ikke er skutt med et makro-objektiv.
Portrettet av villkatten var også særdeles nydelig.

Takker så mye for kommentarene. Joda, det er bra her i Hellas, krisen til tross.

Så morsomt å se tråden din. Så allsidig. Katten i spoiler er topp syns jeg. Naboen har katter.. kanskje jeg skal snike litt etter dem. Også så jeg en kjempepen helt lys grå katt i hagen en tidlig morgen, men har ikke sett den mer enn den ene gangen.s

Takk skal du ha, pybalto. Det er nok ikke så lett å snike seg inn på katter, det er bedre å gjøre seg til venn med dem og gjøre dem tillitsfulle, slik at de roer seg litt. Denne katten er ekstremt sky, den vil gjerne klappes, men helst på minst armlengdes avstand.

Det ser ut til å ha vært en opplevelse, og godt fanget i dårlig lys. Bildet kler litt uskarphet.

Takk, det var uansett ikke enkelt å få det skarpere med en lukkerhastighe på 0,5 sekund, og jeg prøvde å ta bilder så diskret som mulig. Påsken er den største festen her i Hellas, mye viktigere enn julen, faktisk. Det er nokså uvant for en nordboer at alle går rundt og hilser hverandre med 'Kristus er oppstanden' i minst en uke, alle radioprogram starter og avsluttes med dette også.

Lenke til kommentar

21. april - Kabelkrøll med stær

Ifjor fikk vi endelig strøm, og dermed også en ikke så vakker stolpe i veien utenfor huset. Det positive er at fuglene trives der, på denne tiden av året er det masse stær her, de lager utrolig mange lyder.

I dag har jeg forsøkt å se hva jeg kan få ut av ett av de 40 år gamle objektivene fra Olympus OM2 på EM10, en 135 mm f/2,8. Jeg oppdaget i alle fall at jeg kunne se at det satt noen stillitser på linja med dette objektivet, men de ble litt for små til å vises her, så jeg satser på stærene som gjerne samler seg rundt alt kablekrøllet der inntaket til huset vårt er. Stærene er skikkelige rufsefugler, med bustete fjær i alle retninger, håper det kommer fram i bildet.

1/1000s, f/8, ISO 200

13958848334_e8fb79dba0.jpg

P4210461 Wired starlings.jpg by

JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...