Gå til innhold

Aprilfest 2014 – JorunT – Noe gammelt og noe nytt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

16. april - Påskelam

Alle skal ha hele lam til grilling første påskedag, i denne kjøttbutikken lå de klar i store stabler og det var stor omsetning. Behandlingen ville kanskje ikke bli godkjent av Mattilsynet, men det skal jo helstekes både vel og lenge, så det pleier å gå bra.

Olympus m 14-42 mm, 1/60s, f/5,6, ISO 200
13900908073_ac4ce1517a.jpg
P4160198 Easter lamb.jpg by JorunT, on Flickr

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Oi, oi - det var noe til lam-bilder - storslagent, får man si. (Litt forskjellig fra lam-bildene Bykatt og jeg har hatt i tråden) :yes: (Du finner på det du, Jorun - kanskje vi skal spise lam neste gang vi går på restaurant sammen, det smakte veldig godt der vi var sist.)

Lenke til kommentar

Oi, oi - det var noe til lam-bilder - storslagent, får man si. (Litt forskjellig fra lam-bildene Bykatt og jeg har hatt i tråden) :yes: (Du finner på det du, Jorun - kanskje vi skal spise lam neste gang vi går på restaurant sammen, det smakte veldig godt der vi var sist.)

Jeg hadde noen mer groteske bilder, men regner at mange av dere er sarte sjeler. Joda, nygrillet lam er godt, men faktisk synes jeg geitekje er enda bedre, det er faktisk dyrere her enn lam. Synd vi ikke tar vare på kjeene i Norge, det må henge i noen gamle fordommer fra 60-70 år siden, da bare gamle geitebukker var tilgjengelig geitekjøtt, det er ikke helt det samme.

Hm... Lammekjøtt får en litt annen betydning....

Hm.... Kommer an på hvordan du tenker!

Interessant. Håper du får anledning til et "gjensyn" etter den nevnte helstekingen.

Nå har vi et problem, vi er bedt på fest med grilling påskesøndag hos to naboer, det blir vanskelig å velge uten at en av dem blir fornærmet.

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

17. april - En svale gjør ingen sommer, men hva med to?

Jeg har ikke tenkt å gå Pybalto i næringen med fuglefotografering, ikke har jeg optikk til det heller, men jeg falt for disse to. Det mest bemerkelsesverdige med dette bildet er kanskje at de sitter på vår telefonleding, ikke den som var fjernet, men et strekk som går mellom to av naboens bygninger. En lastebil med tippen oppe kjørte igjennom for en del år siden og røsket med seg ledningen, som så ble reparert på denne elegante måten. Det har faktisk holdt i mange år nå.

1/2000s, f/6,3 ISO 200, fortsatt med Olympus M 14-42 mm, ikke akkurat telelinse.

13912334223_81f442781a.jpg

P4170217 Swallows on our telephone line.jpg by JorunT, on Flickr

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, veldig, har brukt den mye mer enn jeg trodde jeg skulle, hendig størrelse å ta med seg. Var dessuten veldig greit å ha ved siden av D800 på vandringene på Kreta, gikk forbausende bra å ta relativt stødige bilder håndholdt og tett på. Sliter litt med å finne knappene, alt blir ganske smått, men det begynner å komme seg. Synes det har vært lite støy også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slakteribildet var flott, dokumentarisk bilde tror jeg det kalles.

Det siste av fuglene er pent, det er morsomt å prøve på kjenner jeg - altså fuglefoto. Akkurat som om man dras tilbake til den tiden man snapshot'et bilder av alt mulig, hele tiden. Og bare hadde det gøy med kameraet.

Lenke til kommentar

mange fine bilder av blomster, og de ser spesielle ut, i farger og form. påskelam ser litt voldsomt ut, spesielt spoilebildet. og det siste bildet var et blinkskudd ;)

Takk, om du synes påskelammet var for mye av det gode, vil du ha problemer i Hellas ved påsketider.

Det var litt av et vårbilde - eller sommerlig med svalene med muntre stjerter....

Det er nok ikke fullt så sommerlig her akkurat, det er godt å ha på en ullgenser eller tre, i alle fall i skyggen. Bra at sanguinariaen hadde noen blomster, om den trives, vokser den raskt

Bruker nesten bare mFT selv og speilrefleks ligger ofte i skuffa. Har funnet ut at man skal ha ganske spesielle behov rent bildeteknisk for å ikke bruke mFT fremfor speilrefleks - utenom vane og batteri da. :)

Synes den er veldig snill med batteriet jeg, bytter sjeldnere enn på D800, men den bruker jeg mye med Camranger, og det tar en del batterikraft. Jeg klarte å glemme ekstrabatteriet til D800 hjemme, da var jeg veldig glad for at jeg også hadde Olympusen.

Slakteribildet var flott, dokumentarisk bilde tror jeg det kalles.

Det siste av fuglene er pent, det er morsomt å prøve på kjenner jeg - altså fuglefoto. Akkurat som om man dras tilbake til den tiden man snapshot'et bilder av alt mulig, hele tiden. Og bare hadde det gøy med kameraet.

Takk skal du ha, jeg ble jo litt inspirert av deg da med fuglene, men jeg skal ikke gå deg for mye i næringen. Ja mye her blir vel mest dokumentarisk, men jeg håper det er greit når jeg er såpass utenfor allfarvei.

Lenke til kommentar

18. april - Dronninga på haugen

Denne lille villkatten dukket opp omtrent så snart vi hadde ankommet, og ser ut til å ha okkupert oss. Hun er lettskremt og vil bare klappes når hun sitter matskålen (av erfaring vet vi at det ikke nytter å holde dem på avstand når de først har bestemt seg). Men hun må ha klart seg over vinteren alene her, og er høyt og lavt, i ettermiddag hadde hun klatret opp i pergolaen og lå og så ned på oss.

13903166446_d51586a218.jpg

P4180262 Visiting cat.jpg by JorunT, on Flickr

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...