RiskyHome Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Finnes det ultimate reisekameraet (ikke DSLR)??? Det nærmer seg sommer og det er mer enn bare feriemålet som skal avklares. I år har jeg bestemt meg for at speilrefleksen og ditto objektiver skal få bli igjen hjemme - til fordel for noe mer kompakt. Men hva skal jeg ta med meg? Blir både storby, landskap og kanskje noen dyr underveis. Er f.eks. Sony RX100 nok, eller hva med Sony RX10, Fuji X-E2 eller en eller annen form for superzoom eller noe annet og mer kompakt med liten sensor? På forhånd takk for tips og innspill Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Lite, bra bildekavalitet og lav pris, så er det ikke noe som slår Sony Nex 3n med 16-50mm( 2385 NOK) Ellers er X100 og XE-1 svært billige, men noe større og litt langsommere autofokus, men veldig bra bildekvalitet. Lenke til kommentar
se# Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 (endret) Lite, bra bildekavalitet og lav pris, så er det ikke noe som slår Sony Nex 3n med 16-50mm( 2385 NOK) Enig i at Nex 3n gir utrolig mye for pengene. 16-50 har riktignok fått relativt dårlige kritikker, men så lenge arkitektur eller andre ting som krever best mulig hjørneskarhet ikke er superviktig fungerer 16-50 bra. Nye A-6000 er større, men har også søker innebygd Hvis du skal ha noe som går i en lomme blir selv Nex 3n i største laget og da er det vanskelig å komme utenom RX100 (Mk II) hvis det er bildekvalitet som er viktigst. Canon GX1 Mk II ser også lovende ut, men er større enn RX100. Personlig ville jeg valgt noe med mer zoom som reisekamera, men det spørs selvsagt på interesseområdet. Er du villig til å gå ned i bildekvalitet (fra RX100) går det også an å få mye zoom i lommeformat, for eksempel med Panasonic TZ60. Hvis ikke må du opp i størrelse - RX10 ser ut som en veldig interessant modell, men det er et relativt stort kamera. Olympus Stylus 1 har en god del zoom og relativt bra lysstyrke, men er mindre enn RX10 og har også mindre sensor. Panasonics modeller ligger godt over Sonys i pris, men jeg synes GX7 er en veldig interssant modell som kompakt allround kamera, og GM1 ser bra ut hvis liten størrelse (med utskiftbar optikk) er hovedmålet. Endret 30. mars 2014 av se# Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Ligger ett killer kamera på framsiden som går i de fleste lommer. Lenke til kommentar
Huxy Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Liker kameraet mitt som du har avbildet som avatar jeg. Leica IIIa. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Finnes det ultimate reisekameraet (ikke DSLR)??? Det nærmer seg sommer og det er mer enn bare feriemålet som skal avklares. I år har jeg bestemt meg for at speilrefleksen og ditto objektiver skal få bli igjen hjemme - til fordel for noe mer kompakt. Men hva skal jeg ta med meg? Blir både storby, landskap og kanskje noen dyr underveis. Er f.eks. Sony RX100 nok, eller hva med Sony RX10, Fuji X-E2 eller en eller annen form for superzoom eller noe annet og mer kompakt med liten sensor? På forhånd takk for tips og innspill Har du ingen spesielle krav så holder RX100 lenge både som fotoapparat og videokamera. Det er perfekt når reisen er viktigere enn fotograferingen. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 ...en eller annen form for superzoom eller noe annet... ...Personlig ville jeg valgt noe med mer zoom som reisekamera... Hvorfor er alltid 'reisekamera' synonymt med 'superzoom-kamera'? Har noen tenkt over hvorfor de plutselig trenger mer zoom-område på ferie enn hjemme? Når jeg er på ferie liker jeg best å ha en vidvinkel-zoom på kamera mesteparten av tiden, og gå tett på motivene, med flott vid bakgrunn som viser omgivelsene. Men det er jo meg... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 ...en eller annen form for superzoom eller noe annet... ...Personlig ville jeg valgt noe med mer zoom som reisekamera... Hvorfor er alltid 'reisekamera' synonymt med 'superzoom-kamera'? Har noen tenkt over hvorfor de plutselig trenger mer zoom-område på ferie enn hjemme? Når jeg er på ferie liker jeg best å ha en vidvinkel-zoom på kamera mesteparten av tiden, og gå tett på motivene, med flott vid bakgrunn som viser omgivelsene. Men det er jo meg... Personlig er det fordi man går mere rundt, og objektivbytte er litt mer upraltisk, i tillegg tar jeg mye flere bilder i fullt dagslys, så jeg klarer meg med mindre lyssterk optikk. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Lite, bra bildekavalitet og lav pris, så er det ikke noe som slår Sony Nex 3n med 16-50mm( 2385 NOK) Ellers er X100 og XE-1 svært billige, men noe større og litt langsommere autofokus, men veldig bra bildekvalitet. Det er billig, men personlig mener jeg panasonics GM1 gir en bedre totalpakke, NEX faller litt mer igjennom når man blander inn objektiv (IMHO) AtW Lenke til kommentar
se# Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 (endret) ...Personlig ville jeg valgt noe med mer zoom som reisekamera... Hvorfor er alltid 'reisekamera' synonymt med 'superzoom-kamera'? Har noen tenkt over hvorfor de plutselig trenger mer zoom-område på ferie enn hjemme? Jeg trenger ikke større zoomområde på ferie, tvert i mot greier jeg meg med mindre fordi jeg ikke ønsker å ha med mye utstyr. Det trenger forøvrig ikke være noe superzoomkamera heller for å slå RX100 med 4x zoom - som setningen henviste til. RX10 har f.eks 8x zoom og burde dekke mye med ganske bra kvalitet og det er flere gode kompaktkameraer å velge i uten å gå til mer ekstreme modeller som TZ60 eller et superzoomkamera. Endret 31. mars 2014 av se# Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Vanskelig å mene noe bastant på andres vegne når det er spørsmål om et kamera som dekker det meste, både det man har tenkt på og det som dukker opp som troll i eske. Om ikke annet så ser det ut til at man i dette tilfellet kan utelukke speilrefleks (litt usikker på hvor klokt det er - dvs man kunne jo f.eks heller brukt kronene på et supezoom-objektiv i området 18-300 i stedenfor et eller annet med en liten sensor). "Storby, landskap og kanskje noen dyr" , vel det første punktet er det letteste å finne noe passende til (kan muligens og dekkes med et brukbart mobilkamera), det siste kan være vanskelig (dersom "dyr" her er ment som ville dyr og ikke kyr, hester eller burdyr ol). Såfremt man ikke skal ta mye bilder i elendige lysforhold så ville jeg selv på en allsidig ferietur tatt med min superzoom (Canon SX50HS) dersom speilrefleksene måtte legges hjemme. Skulle jeg reise lett og kunne likevel tatt med et speilrefleks, men kun 1 objektiv, ville jeg sterkt vurdert et av superzoom-objektivene som finnes på markedet. Så lenge man ikke reiser på en ren fototur og fotografering ikke kommer som prioritet nr 1 er det kanskje mest fornuftig å tenke "god nok teknisk kvalitet" angående bildene - og feriesnaps krever ofte ikke topp utstyr. Personlig mener jeg og at enkelte undervurderer superzoomkameraene som etter min mening har fått et ufortjent dårlig rykte - de er utrolig allsidige og det er ikke for ingenting at de er svært populære blant mange. Den største svakheten med superzoomer er støy ved høyere iso, men det gjelder stort sett alle kamera med små sensorer enten de kan zoome 4x eller 50x. Flere superzoomer leveres med søker, og det er ihvertfall noe jeg ser på som et stort pluss. Men du bør selv veie det du tror blir dine behov og i tillegg ta litt høyde for at uforusette saker kan dukke opp. Tor Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 (endret) Jeg har RX100M2. Det er lite, tar gode bilder (spesielt på vidvinkel og lite lys), og video er god nok til mitt bruk. Jeg synes ikke at ergonomien er perfekt, men det er kanskje et kompromiss man må leve med. Hvis jeg skulle ha kjøpt i dag så synes jeg at Nikon AW1 er interessant som "ferie-kamera". Kompakt, robust og tilstrekkelig bildekvalitet er interessant. Det hadde vært fint å kunne ta med seg et "godt" kamera som fint kunne ligge på et håndkle fullt av fin sand, i jakkelommen i øsregn, eller med nøkler i veska uten at "søkeren" ble ødelagt. Folk har forskjellige behov mhp fokal-lengde. Jeg har et godt teleobjektiv til DSLR, men den blir brukt alt for lite. En stund virket det som om alle entusiast-kamera på død og liv måtte ha zoom med masse tele (med liten blender og varierende optisk kvalitet). Jeg er fornøyd med at markedet nå er bredere, med bedre tilgang på kompakt-kamera med fokus på blenderåpning, optisk kvalitet og vidvinkel. -k Endret 1. april 2014 av knutinh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå