Gå til innhold

Conditional formatting Google Spreadsheet, Excel osv

Anbefalte innlegg

Hei! Sliter med å få vilja mi i Google Spreadsheet her.

Jeg har en kolonne (kolonne A) med ulike navn (disse er innen en rolle). Jeg har en annen kolonne (kolonne J) med ulike navn (disse er innen en klasse).

Om et navn i kolonne A er en match til et navn i kolonne J, så skal det bli en viss farge. Om navnet i kolonne A matcher et i kolonne K, så skal det bli en viss farge, men det kan jeg kopiere over og bytte bokstav på selv da.

Ideen er at i kolonne A er det navn med flere roller, men ulike klasser, så de skal ha ulike farger etter hvilken klasse de har.

Mao. om A8:A25 har en match i J8:J100, så skal det bli farge X, har A8:A25 en match i K8:K100, så skal det bli farge Y.

Delen jeg trenger er den som sier at om at A8:25 har en match i J8:J100, så velger jeg farge selv (for de som har brukt Google Spreadsheet så vet de hvordan det funker, velger custom formula)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant en måte å gjøre det på, her er en eksakt kopi av en av dem:

=ISNUMBER(MATCH(A18,AE:AE,0))

Alt under A18, om det er en match til noe i AE-kolonnen, skal bli farge X. Neste er helt lik bare at det er for kolonne AF osv, og at det blir farge Y.

Men jeg har et spørsmål til. Si at jeg refererer til en celle, =AF2. Er det noen måte å si at om jeg henter AF2 til celle A3, så skal AG2 bli hentet til B3 osv? Altså så den autofyller det for meg? For saken er at jeg vil kunne sortere alt dette etterpå, og listen som går fra AA til AJ blir fylt inn og sortert alfabetisk manuelt, men jeg vil at det som blir hentet fra AF2 til A3 skal være det samme, så fyller jeg i noe over AF2, så skal den autooppdatere og hente AF3 istedet, altså at den SKAL hente x navn inn automatisk fra den raden, og hente mer info fra den siden også. Litt kronglete forklart kanskje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...