Moritvri Skrevet 29. mars 2014 Del Skrevet 29. mars 2014 (endret) har en pc som ikke starter opp. ganske ny pc, bygd selv et par uker siden. Jeg spilte rome 2 på max i rundt 40 minutter før pc'en døde og nektet å starte opp. Viftene snurrer litt når jeg starter før alt slår seg av. Det var varmt inne i kabinettet etter at dette skjedde, men ingenting luktet brent. Lysene inne slår seg på par sekunder. Oppsett: Z-87 hovedkort GTx760 skjermkort Intel Core i5-4670K Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB Chieftec, 650W, CFT-650-14CS Alt kjører i standard, har ikke forandret på noe i BIOS. Satte på kjølepasta selv og kjører boxed vifte. En ting jeg gjorde var å bruke 4-pin kabelen, som tilhoorte den originale pakken fra komplett( den tidligere setupen), da den var paa 650 watt regnet jeg med at den ville holde, paa det nye hovedkortet er det 8 pin hull, da pcn ikke kom igang skaffet jeg meg en 8 min connector som jeg puttet i et ledig hull paa stromforsyning til hovedkort. naa hoores pcn ok ut, men jeg faar ingen respons pa hverken min hd tv eller min dvi skjerm. Kan dette ha noe med feilen å gjøre? Har prøvd å starte opp flere ganger, dratt ut strømmen, byttet skjerm 3 ganger. Hva kan jeg gjøre for å sjekke hva som er galt? Endret 29. mars 2014 av Moritvri Lenke til kommentar
H-Frame Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Brukte du en 4-pin kontakt på et hovedkort som skal ha 8 pin? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Oj, den PSUen der :O Men du må ha 8 pins CPU ledning fra PSU til hovedkort, pleier å være oppe til venstre siden av cpuen. Den skal ha 8 pins fra PSU, den orginale, Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 ... skaffet jeg meg en 8 min connector som jeg puttet i et ledig hull paa stromforsyning til hovedkort... Du må ha, som sagt tidligere, den orginale. Dvs som er laget til din type strømforsyning. Det er mange som bare har funnet "én som passer" med tidvis svært dårlig resultat...: Er man ekstremt heldig, så fungerer det. Er man litt heldig, så fungerer det bare ikke. Er man uheldig, så ødelegger man komponenter. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Hmm, litt vanskelig å skjønne helt hva du gjorde, men slik jeg forstod det så kræsjet altså PCen etter 40 min i spill. Typisk et varmeproblem, men kan også være strømforsyningen som døde/ble skadet. Det er rimelig uproblematisk å bruke en 4-pin CPU Connector på et hovedkort med inngang for fire. Du kan i praksis ikke koble feil her, med mindre du snur den feil vei og presser som faen. En 4-pin kabel vil om man overklokker, bli veldig varm og gi et økende spenningsfall, som til slutt kan få maskinen til å kræsje. Så lenge du ikke har overklokket så er dette tvilsomt et problem på en såpass strømsvak prosessor. Hva du gjorde etterpå skjønte jeg ikke helt. Brukte du en 4-pin til 8-pin adapter, byttet du PSU eller brukte du en av de to 8-pin tilkoblingene du hadde på bildet? De på bildet et ser ut som de er 8-pins Pci-e kontakter, og det ville vært alvorlig om du koblet de i hovedkortet. Ja, da ville du kortsluttet koblingen, da PCI-e 8-pin og CPUen sin 8-pin er helt forskjellige terminert. Mest sannsynlig ville du tatt sikringene i strømforsyningen, men kan også drepe flere andre komponenter om du er riktig uheldig og PSUen er dårlig. Den 650W PSUen du lister opp vil jeg karakterisere som rimelig dårlig. Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 pci-e pluggen passer vel ikke uten videre i cpu kontakten? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Uten videre er ikke alltid godt nok når folk kobler opp selv. ^^ Lenke til kommentar
Moritvri Skrevet 2. april 2014 Forfatter Del Skrevet 2. april 2014 Denne 8 pin kabelen som jeg la ved kom i pakken med den gamle riggen fra komplett, altsaa native til enten det gamle grafikkkortet gtx 275 eller til psu ( det staar ikke noe om pci ekspress paa kablelen), da denne 8 pin passet til psu og til motherboardet puttet jeg den i, og naa gaar maskinen. men uten skjermbilde, (ja foorst kjoore jeg 4 pin da jeg trodde dette ville funke, og det gjorde den ogsaa), (da det ikke var noe 8 pin eller 2 4 pin i psu, eller medfoolgende motherboard) jeg spilte bla i path of exile og chivalry, men det var naar jeg ville teste dens kraft at pcn streiket, rome total war 2 paa maxxed grafikk og antisophiltering. denne nevnte 8 pin connectoren passer veldig fint inn paa baade pcu og motherboard med et tydelig klikk nar jeg connecter i begge ender. Jeg har naa ogsaa demontert pcn og montert den igjen, ingen synlige skader paa noen komponent, ei heller noe forbedring. Lenke til kommentar
Moritvri Skrevet 2. april 2014 Forfatter Del Skrevet 2. april 2014 jeg har ikke overklokket pcn men det nye grafikkkortet er av typen twin frozr gaming geforce gtx 770 OC edition, fra det jeg forstaar betyr OC overklokket. med tanke paa varmedemping har jeg en god setup tror jeg da jeg har et standard kabinett av denne typen ( https://www.google.no/search?q=black+tower+cabinet&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=vDk8U-SAGOuX4wTZuoEw&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1366&bih=659#q=cooler+master+cabinet&tbm=isch&facrc=_&imgdii=_&imgrc=kT_7smG-cYB7sM%253A%3Be8HzL2_kJ8_BxM%3Bhttp%253A%252F%252Fpicom.priceindia.in%252Fcomputer%252Fwp-content%252Fuploads%252F2009%252F08%252FCooler-Master-HAF-932.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.priceindia.in%252Fcomputer%252Fcooler-master-cabinet-price%252F%3B583%3B560) skulle jo tro at dets vifter skulle klare hamle opp med varmgang, og kjoolepasta ble smoort paa dager foor crash. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Jeg tror du ser på feil sted. Det høres ut som du har koblet rett og om du bruker 8-pin eller 4-pin så skal det ikke ha så mye å si. Å bruke modulære kabler fra andre PSUer er risikabelt, men da ville du fått respons etter et sekund eller to om det var feil. Siden PCen funket før så må du nesten bare gå ut fra at vi ikke har peiling som er feil, og du må sjekke alle komponenter og kjøre vanlog sjekk. Dvs: Ta ut alt du ikke trenger, kun skjermkort, hk, psu, cpu og RAM. Monter også cpu kjøleren på nytt. Test begge RAM brikkene hver for seg. Funker det fortsatt ikke, så bør du fjerne skjermkortet og bruke et annet. Alternativt det integrerte. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Er redd for at du har svidd cpuen eg, med at du brukte feil kabel... Men gjør som andrull sier og begynn med vanlig feilsøking. Lenke til kommentar
Moritvri Skrevet 2. april 2014 Forfatter Del Skrevet 2. april 2014 det jeg merket naa mens jeg gjorde denne feilsookingen var at cpufan og en av de store fan'ene sluttet aa svirre naar jeg connectet hdmi kabelen til motherboard inputen. med grafikkort og ram ute, men med 2 stroomconnectorer. diagnose? Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 (endret) du må ha MINST en rambrikke i hovedkortet kanskje ta ett bilde inni kabinettet ditt for å se hvordan alle ledninger er koblet på hk? Endret 2. april 2014 av xFrEaKx Lenke til kommentar
Moritvri Skrevet 2. april 2014 Forfatter Del Skrevet 2. april 2014 ok her har dere 10 bilder fra motherboardet. kan det veere daarlige pakninger mellom motherboard og kabinettet? Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 ser ikke ut som noe er feil koblet hvertfall etter hva som kan ses fra bildene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå