Tmz Skrevet 29. mars 2014 Del Skrevet 29. mars 2014 Heisann Jeg driver på med et litt større elektro/automatiseringsprosjekt som en avslutning på semmestret. I den forbindelse skal vi ha en hastighetsregulert pumpemotor som da vil bli regulert med en nivåmåler og en frekvensomformer. Jeg har ikke så alt for stor erfaring med frekvensomformere og kunne derfor trengt litt hjelp, både med valg av frekvensomformer og virkemåte. Motoren som skal drives skal være på 2,2kw men sånn bortsett ifra størrelse på frekvensomformeren, hvilke kriterier skal jeg se etter ved valg av omformer? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 29. mars 2014 Del Skrevet 29. mars 2014 Størrelse er jo det viktigste. De fleste funksjoner er jo inkludert som standard, men du vil sikkert ha innganger for remote styring (av/på/dreieretning/hastighet etc). Videre vil du kanskje justere hvordan frekvensen endres ved spenning. Det enkleste er skalar regulering hvor man følger en linær kurve og øker frekvensen i takt med spenningen. Litt mer avansert er vektorkontroll som regulerer på en annen måte. De fleste takler både 1 og 3-fase innput. Noen vil kanskje reduseres i utgangseffekt ved enfase-input ettersom det blir mer stress på kondensatoren i DC-linken ved enfase Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 29. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2014 Den skal regulere automatisk, dvs den får et 4-20mA signal fra nivåmåleren som den da regulerer hastigheten etter. Akkurat hvordan frekvensen endres ved spenning tror jeg ikke er så viktig, pumpen skal bare holdet nivået i en tank mellom 2 punkter, dette for å få en mest mulig gjevn drift. Alt skal kunne styres fra datamaskin ved hjelp av winCC. Og det er 400v spenning i skapet. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 29. mars 2014 Del Skrevet 29. mars 2014 Har du fått oppgitt en katalog eller liknende du skal velge fra? Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 29. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2014 (endret) Nei, det er et reelt prosjekt selv om det er en skoleoppgave, prosjektet har vi valgt ut selv, så vi står helt fritt og vi har ikke fått utlevert noen oppgave. Men bedriften bruker somregel schneider på slikt utstyr, så greit å bruke de som leverandør. Jeg er egentlig ikke ute etter hjelp til å finne en spesifikk omformer, heller hvilke punkter jeg bør vektlegge ved valg. F.eks Nettspenning Størrelse på motor 4-20mA inngangssignal for automatisk styring Profibus osv Endret 29. mars 2014 av Tmz Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 29. mars 2014 Del Skrevet 29. mars 2014 Jeg jobber med de som er i 2-10 MW-størreslen, og det markedet er litt annerledes enn kW-markedet. Det jeg fant av Schneider til 2.2 kW var denne: http://ecatalogue.schneider-electric.no/ProductSheet.aspx?productId=731718&groupid=118601&navid=25798&navoption=6 Problemet er at den er for 230V nettspenning. Har du anledning til å benytte nøytral-leder? Altså L-N og dermed oppnå 230V ? I så fall kan du se på denne; http://ecatalogue.schneider-electric.no/ProductSheet.aspx?productId=731717&groupid=118601&navid=25798&navoption=6 Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 29. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2014 (endret) Denne vi har sett på http://no.farnell.com/schneider-electric/atv312hu22n4/drive-v-s-atv312-500v-2-2kw-3ph/dp/2043007 Men i henhold til skoleoppgaven må jeg kunne begrunne valget mitt, med hvorfor jeg valgte akkurat denne. 2-10mw, da begynner det å bli litt størrelse ^^ Endret 29. mars 2014 av Tmz Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 29. mars 2014 Del Skrevet 29. mars 2014 Synes den ser grei ut jeg. Du trenger bare å begrunne med at den er riktig dimensjonert i forhold til motorstørrelse og tilfredsstiller funksjonskrav. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 9. april 2014 Forfatter Del Skrevet 9. april 2014 (endret) Dukket opp en problemstiling til. Ved kortsluttning på sekundærsiden av frekvensomformeren, jeg regner med at frekvensomformeren har overbelastningsvern, men ikke mot kortslutning. Hva vil da skje med kortsluttningstrømmen på primærsiden, hvis man skal ha et eget vern mot kortsluttning her? Også har jeg hørt noe om at det er en maks kabellengde som er tilatt mellom omformer og motor, hva er grunnen til dette ? Iom at det er Ex sonet område kan vi ikke ha omformeren ute i fabrikken. Endret 9. april 2014 av Tmz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå