_howy Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Temaet sier seg jo selv. Jeg lurer på om noen av dere her har noen erfaring med støynivå på noen av pumpene her? Jeg vil gjerne ha en pumpe som er veldig stille, men samtidlig kraftig nok til å skyve "hjulene rundt". Eheim 1046, 385kr Eheim 1048, 470kr Johnson vannpumpe, 975kr -> microplex.no prisen er ikke så viktig, men støyen er takker for eventuelle svar Lenke til kommentar
It's me Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Jeg har selv Eheim 1048, og den er meget stille etter å a gjort den velkjente "eheim-modifikasjonen". Det er at man setter litt teip rundt en liten plastikkloss inn i pumpen. Dette er svært enkelt. Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Har selv Eheim 1048, men har aldri hørt om "eheim-modifikasjonen". Kan du forklare hvordan? Sjønner ikke helt hvordan plastikkloss du mener. Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 var vel noe med at propellen som driver vannet rundt kunne være litt slarkete. har selv eheim 1046 og den kan ikke høres. bråker en eheim så er det enten luft i systemet, slarkete hjul/"propell" eller du har den montert rett på kabinettet. setter du pumpen på litt skumgummi og passer på at den ikke når borti noe inni kabinettet er pumpene helt stille Lenke til kommentar
_howy Skrevet 11. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2003 Takker for svar. Tror det blir en eheim 1046 ettersom den sannsynligvis er den stilleste. Regner også med at den er "kraftig" nok ettersom den holder for deg stonescream :wink: Om ikke er det jo bare å kjøpe en ny.. It's me: jo, jeg er kjent med den modifikasjonen, men er litt tvilene til om den kommer til å holde særlig lenge. Blir jo mye friksjon mot teipen ( ?? ) Lenke til kommentar
Sagacious Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Om ikke er det jo bare å kjøpe en ny.. It's me: jo, jeg er kjent med den modifikasjonen, men er litt tvilene til om den kommer til å holde særlig lenge. Blir jo mye friksjon mot teipen ( ?? ) Nei det blir ikke "mye" friksjon. Den er der bare for å gjøre det slik at "propellen" sitter fast til "drivakselen". Skjønner? Njaal Lenke til kommentar
It's me Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 "]Om ikke er det jo bare å kjøpe en ny.. It's me: jo, jeg er kjent med den modifikasjonen, men er litt tvilene til om den kommer til å holde særlig lenge. Blir jo mye friksjon mot teipen ( ?? ) Nei det blir ikke "mye" friksjon. Den er der bare for å gjøre det slik at "propellen" sitter fast til "drivakselen". Skjønner? Njaal Som du sier Njaal. Men det kreves at man bruker riktig teip, der snakker jeg av erfaring. Brukt først en uegnet billigteip som varte i nesten en uke. Kjøpe så en solid teip til kr 30. Synes det ble litt dyrt for 4cm med teip som jeg brukte, men andre er kanskje heldigere å finner en teip de kan bruke hjemme. Nå har jeg iallfall nok teip til å gjennomføre Eheim-mod'n noen hundre ganger... :wink: Nå, etter fem månder tror jeg at jeg må gjøre modifikasjonen en gang til, men jeg har som sagt ikke brukt den annbefalte teipen da jeg ikke fikk tak i den. Lenke til kommentar
It's me Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Her er en link til dem som lurer på hva en Eheim-mod er. Den finnes på dansk, men den fant jeg ikke frem nå. Selv om den er på tysk, trenger man ikke stor IQ for å skjønne hva bildene viser. http://www.quasel.net/eheim/ Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Må bare komme med en kommentar her: Nesten utrolig at et kvalitetsprodukt som Eheim vitterlig er, kan levere fra seg en så tilsynelatende middelmådig løsning. Meningen er vel at man av og til(?) kan / bør / må bytte impeller, og derfor har laget en slik "snap-on"-patent. Strengt tatt tror jeg ikke noe på det, ettersom en slik impeller vil holde nærmest evig. Alternativ kan det også ha noe med produksjonskostnader å gjøre, men likefullt. Men hva med å lime den fast med silikon eller tilsvarende? Det kan vel være en vel så god løsning, men kanskje litt mer tidkrevende. Lenke til kommentar
Sagacious Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Men hva med å lime den fast med silikon eller tilsvarende? Det kan vel være en vel så god løsning, men kanskje litt mer tidkrevende. Slett ikke dumt, problemet får du den gangen pumpen går i stykker pga ett eller annet, og du skal levere den inn til garanti. Så kan det bli problemer. Njaal Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Må bare komme med en kommentar her: Nesten utrolig at et kvalitetsprodukt som Eheim vitterlig er, kan levere fra seg en så tilsynelatende middelmådig løsning. Meningen er vel at man av og til(?) kan / bør / må bytte impeller, og derfor har laget en slik "snap-on"-patent. Strengt tatt tror jeg ikke noe på det, ettersom en slik impeller vil holde nærmest evig. Alternativ kan det også ha noe med produksjonskostnader å gjøre, men likefullt. Men hva med å lime den fast med silikon eller tilsvarende? Det kan vel være en vel så god løsning, men kanskje litt mer tidkrevende. Du må tenke på at dette er en akvariepumpe og der kommer det mye skitt i pumpa uansett om der er filter eller ikke, dette medfører en mye større slitasje på impellern noe som medfører at denne må skiftes fra tid til annen. Det er vel derfor de har den løsningen Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Jeg sitter selv med impelleren til en MaxiJet 500 her, og den kan beveges nesten en halv omdreining til hver side. Den skal åpenbart være slik. Når dette snurrer rundt i et rimelig turtall vil impelleren ligge "klistret" mot stoppehakene på den ene side, altså lydløst. Men blir det f.eks. trykkforandringer, kan det tenkes at du vil få en rangling i mellom impelleren og stopphakene. Det er selvfølgelig helt på det rene at det skal ørsmå uovernstemmelser til for at man kan få en liten ulyd - desverre. Hvorfor ikke impelleren sitter fast kan kanskje forklarer med at det er en slags sikkerhets ordning her, hvis noe skulle treffe impelleren. Akkurat som det er på en propell til en påhengsmotor. Og forresten, i stedet for og bruke teflontape, så kunne kanskje 2 små biter av neoprene gjøre susen. Problemet er og få det i balanse.. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Om du tar av impellern fyller sporet med våtromssilikon og setter impellern på og lar dette tørke ja så er det lydløst,det vil heller ikke vere noen prob om du må ha den av igjen, da bruker du en pinsett og drar ut siliconen og vips så er den løs igjen. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Snekkern sa: "Du må tenke på at dette er en akvariepumpe og der kommer det mye skitt i pumpa uansett om der er filter eller ikke, dette medfører en mye større slitasje på impellern noe som medfører at denne må skiftes fra tid til annen. Det er vel derfor de har den løsningen" Nei, den kjøper jeg ikke. Det skal utroolig mye til for å slite ut en slik impeller, om det i det hele tatt går an? Den har ikke fysisk kontakt med selve pumpehuset, og dermed kan man nærmest se bort fra et slikt "problem". Arctic sa: "Jeg sitter selv med impelleren til en MaxiJet 500 her, og den kan beveges nesten en halv omdreining til hver side. Den skal åpenbart være slik. Når dette snurrer rundt i et rimelig turtall vil impelleren ligge "klistret" mot stoppehakene på den ene side, altså lydløst.Det er selvfølgelig helt på det rene at det skal ørsmå uovernstemmelser til for at man kan få en liten ulyd - desverre. Hvorfor ikke impelleren sitter fast kan kanskje forklarer med at det er en slags sikkerhets ordning her, hvis noe skulle treffe impelleren. Akkurat som det er på en propell til en påhengsmotor. " Denne løsningen gjelder for alle Maxi-Jet pumper. Men i motsetning til Eheim-pumpa, er pasningen mellom impeller og rotor av en helt annen klasse. Her snakker vi nesten om en såkalt "H7-pasning", altså tilnærmet "tight". Selv om impelleren kan beveges i forhold til rotoren, så er allikevel kontakten mellom rotor og impeller betydelig trangere, og vil derfor praktisk talt eliminere problemet. Jeg tror ikke på løsningen som en "sikkerhetsfaktor", men forstår sammenligningen. For om du gjør en liten kontroll av selve impelleren, så vil du sannsynligvis se det samme som meg; "Vingene" på impelleren er svært myke og tøyelige, og vil dermed tåle atskillig juling, uten at dette vil skade impelleren, ei heller slite den ut på noen måte. Min konklusjon er derfor at dette rett og slett er en produksjons- les: "lettvint" montasje- løsning, for å senke monteringskostnadene. Men nå har jeg vel erta på meg "halve Norge" med mine argumenter, i en sen nattetime! Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Skrue, jeg har hatt akvarie i mange år et stort et sådan og når du bruker dem der legger det seg fort et belegg inni som sliter på impellern og denne går jo tross alt i 24/365 så den skifter jeg ca 1 gang i året. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 @ Skrue, meget mulig. Jeg skal ikke uttale meg så mye om Eheim da jeg ikke har sett den i real life. Men jeg kjøpte en ekstra impeller/rotor til pumpen min, og sitter og fikler med den her. Jeg legger merke til en ting. Når jeg holder akslingen horisontal, eller vippet noe bak, så kommer det ikke en lyd når jeg snurrer den rundt. Men straks jeg tipper akslingen forover med impelleren ned, kommer det ikke overraskende en tydelig lyd fra friksjon. Dette fenomenet kan sikkert mange ulyder i fra pumper ha bakgrunn i, hvis pumpen ikke er montert horisontalt. @ Snekker`n, på MaxiJet pumpen min leveres det et repsett, og det er faktisk helt komplett med både impeller, rotor, aksling og "lager" I praksis betyr det at man ikke skifter bare impelleren, men hele innmaten. Men jeg tror Eheim leverer løse impellere ? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Hehe, der fikk jeg svar på tiltale! Nå skal jeg ikke kverulere for mye her, men snekker´n: Er det virkelig slik at impelleren slites (ut), og i så fall hvordan? Belegget du snakker om, kan kanskje være alger eller kalkdannelser? Det vil allikevel overraske meg, ikke minst fordi det normalt er gode klaringer mellom impeller og pumpehus. Vi snakker jo om fort vekk om et par milimetre aksielt, og tre-fire radielt. Men ok, situasjonen kan nok bli noe annerledes i et akvarium enn i et kjølesystem for en PC, ettersom vannet / "klimaet" i et akvarium nok vil være mer aggressivt enn hva tilfellet er i "våre" kjølesystemer. Og det kan vel være en god og en bedre forklaring (enn min) på at impelleren i en Eheim-pumper er montert på en slik måte. Jeg bøyer meg gjerne for det, ettersom min egen erfaring med slike pumper er begrenset til bruk i vannkjølingssystemer. Men at tilsvarende situasjon skulle oppstå i våre kjølesystemer tror jeg vi skal vente lenge på! Av den grunn tror jeg ikke at man skal være redd for å feste impelleren mot rotoren, gjerne med (teflon?)-tape eller silikon. Arctic: Joda, i det eksperimentet vil det selvsagt oppstå lyder. Ikke minst fordi endeflatene på rotoren og opplagringen på akslingen ikke akkurat har verdens beste og glatteste flater. Men jeg tror kanskje at du i farten overser én ting: Når rotor / impeller er montert i pumpehuset og strømmen settes på, vil rotoren pga magnetfeltet i statoren, aksielt sentreres mellom lagringene. Dermed skal det ikke kunne oppstå fysisk kontakt mellom rotoren og de to lagringene i enden av akslingen. For sikkerhets skyld har jeg akkurat testet dette, og også grundig sjekket de aktuelle flatene for slitasje. Jeg kan ikke se noe tegn til slik kontakt på den pumpa jeg akkurat har demontert, tiltross for at den har rusla adskillige tusen timer. Derimot kan jeg lese en viss slitasje mellom rotor og aksling, men det er jo noe annet..... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Denne situasjonen vil nok aldri oppså i en vannkjøling, med mindre du begynner å mate cpuèn Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Denne situasjonen vil nok aldri oppså i en vannkjøling, med mindre du begynner å mate cpuèn Haha, kanskje det hadde vært noe? En passelig porsjon med bits&bytes hver dag? Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 hva meed aquabee up 2000? synes den bråker, vibrerer litt for mye jeg.. kan det løses med litt teip på den også? har ikke tatty den opp, da jeg strengt tatt ikke harbehov for det, men hvis denne metoden på eheim pumpene virker tilsvarende på aquqbee, gjør jeg jo selvfølgelig det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå