Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU og RAM spikes på laptop


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sliter med en laptop som jeg har, den fungerer, men er svært treg, og sliter tydligvis med alt. Til og med Paint bruker opp til 30% CPU.

 

Det er en HP ProBook 4330s. Denne PCen fikk jeg via yrkeskolen. Etter ferdig skolegang kjøpte jeg PCen, og eier den nå privat. Pga. av fullstappet PC, og unødvendige skole systemer som var installert, tenkte jeg det var greit med en reformatering.

 

Jeg skaffet med Windows Home Premium. Siden BIOS var låst, koblet jeg av harddisken og installerte windows via min stasjonære. Brukte orginal nøkkelen som var på undersiden av laptopen. Etter installasjonen, koblet jeg til harddisken igjen, og fortsatte med "Velkommen"-stegene. Når alt var satt opp, og skrivebordet var framme installerte jeg noen drivere jeg fant på laptopen før jeg reformaterte. Da alle var installert, fungerte ting litt bedre med tanke på at nettverkskortet nå fungerer, og skjermen hadde optimal oppløsning.

 

Både før og etter installasjon av diverse drivere opplevde jeg at PCen slet kraftig, og CPUen var skyhøy. Jeg fant fram to gratis programmer som tilbød å skanne PCen etter driver oppdateringer og installerte alt jeg kunne. Ingen hjelp å finne der. Deretter lastet jeg ned HP sitt "Help Center" eller lignende, som også bidro med å finne 2-3 oppdateringer jeg kunne installere.

 

Problemet var fortsatt ikke løst.

 

Jeg installerte Windows 32bit, det var dette systemet PCen orginalt kjørte tidligere. Eneste forskjellen er at den nå er installert med Engelsk språk, isteden for Norsk.

 

Jeg opplever nå at enkelte ting kan kjøres på PCen uten at det er i veien, men har jeg flere ting oppe samtidig, fryser hele maskinen og jeg må vente i evigheter for å få lukket diverse programmer.

Å bruke VLC player mens jeg er på nettet (Chrome), går greit, men den takler ikke annen form for multitasking.

 

Det den sliter mest med er Skype eller Facebook Call. De bruker opp til 60%-70% CPU, og det er umulig for meg å gjør andre ting (f.eks youtube eller facebook)

 

Når PCen ikke er i bruk, bruker den mellom 10%-80% av CPUen, og dette hopper opp og ned for hvert sekund. Det er heller ingen prosess som heter "System Idle" eller noe lignende, som bruker ledig CPU, slik at CPUen kjører 100% til enhver tid, uten at det er noe i veien med det.

 

Før reformatering kunne jeg spille både World of Warcraft, eller Feed The Beast (minecraft modder som krever mye) samtidig som facebook, og skype var i bruk. Idag sliter den med Minecraft, Skype/Facebook call, Youtube eller lignende programvare.

 

 

Noen som kan hjelpe meg?

Legger ved ett bilde av RAM og CPU spikes. Dette bilde ble tatt da ingenting kjørte og PCen hadde stått uten bruk i 1 minutt. Det finnes heller ingen prosesser som viser at den kjører på så mye CPU krefter. Når jeg plusset dem sammen kom jeg fram til ca 30% CPU totalt, men den viser fortsatt 80%-100%

 

EDIT: Legger også ved ett bilde av prosessene som kjørte til samme tid. Det står totalt minne 48%, men CPUen i Performance fanen viser fortsatt mellom 30%-100%.

 

-Daniel

post-214342-0-51712300-1396105120_thumb.png

post-214342-0-49056800-1396106052_thumb.png

Endret av Axxxy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å installere OS på en maskin og så skru den inn i en annen er nok det som er feilen her. Du kan få det til å virke, men å få det til å virke optimalt er relativt vanskelig. Jeg vil faktisk si at du er ganske heldig som ikke har flere problemer enn du har. Du må huske på at når du installerer OS så installerer du også en urskog av drivere som ikke leker pent sammen med den andre maskinvaren.

 

EDIT: Siden dette er en Business klasse laptop så er BIOS passordet lagret i en egen chip. Dette gjør at den eneste måten å endre passord på er å enten sende den inn til HP for reparasjon eller kjøpe en ny chip uten passord, fjerne den gamle og lodde på den nye.

 

Beklager.

 

Det er mulig det kommer noen innom her som vet om et triks som gjør at du kan installere OS på nytt uten å gå innom BIOS.

Endret av Bjoolz
Lenke til kommentar

Å installere OS på en maskin og så skru den inn i en annen er nok det som er feilen her. Du kan få det til å virke, men å få det til å virke optimalt er relativt vanskelig. Jeg vil faktisk si at du er ganske heldig som ikke har flere problemer enn du har. Du må huske på at når du installerer OS så installerer du også en urskog av drivere som ikke leker pent sammen med den andre maskinvaren.

 

EDIT: Siden dette er en Business klasse laptop så er BIOS passordet lagret i en egen chip. Dette gjør at den eneste måten å endre passord på er å enten sende den inn til HP for reparasjon eller kjøpe en ny chip uten passord, fjerne den gamle og lodde på den nye.

 

Beklager.

 

Det er mulig det kommer noen innom her som vet om et triks som gjør at du kan installere OS på nytt uten å gå innom BIOS.

Lurte på det samme, at problemet ligger i at jeg installerte Windows via en annen PC. Gjorde det jeg kunne av å oppdatere hardware informasjonen og slike ting, men vet ikke om jeg fikk ordnet det, eller om det er mye som fortsatt må til.

 

Tror du evt. skolen kan ha dette passordet? At jeg da kan ringe og få oppgitt BIOS passord, eller møte opp på skolen, slik at de kan gjøre det mulig får meg å boote Windows via en USB, for så å forandre på prioriteringen av oppstarts enheter etterpå?

 

-Daniel

Endret av Axxxy
Lenke til kommentar

Hvis du ringer skolen så gir de deg mest sannsynlig passordet over tlf. Det må være grenser for hvor streng sikkerhet de skal ha på en skolePC. Bare spør om å prate med IT. Er du maks uheldig så har de hatt 5 forskjellige IT sjefer alle med forskjellig passord og 0 system :p

Lenke til kommentar

Har nå tatt clean windows 7 home premium installering og i starten virket det som om at alt var på plass. Har ikke gått hjennom alt enda, da det i tillegg tar litt tid før symptomene vises.

 

Det som i alle fall er bekreftet er at Facebook Call tar enorme mengder ressurser fra PCen og gjør den helt paralystert. Facebook Call bruker rundt 50-80%, alt fryser, bilde klikker og enkelte ganger lukker den seg selv.

 

Hva kan være problemet nå?

System Idle Process viser ikke når PCen ikke gjør noe, men med det samme jeg starter ett program, kommer den opp i prosessene. Mulig å fjerne denne? Vet hva den gjør, men irriterende å se CPU prosenten på mellom 70-100% til en hver tid. Hadde vært mye lettere om jeg hadde fjernet den og fått opp hvor mye CPU jeg faktisk bruker.

 

-Daniel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...