Gå til innhold

blits feil eksponerer ved bruk av mellomringer

Anbefalte innlegg

hei

noen som har en god forklaring på hvorfor min speedlite 450 ex II feil eksponerer når jeg bruker mine kenko mellomringer sammen med canon 100mm USM? Oftest så overeksponerer blitsen, men den kan også undereksponere, så blir derfor meget vanskelig å tilpasse

Så raskt jeg fjerner mellomringene, så er problemet helt borte.

Tipper at det har noe å gjøre med at avstand øker mellom motivet og kameraet/blitsen og derfor klarer ikke blitsen å eksponere korrekt?

Disse mellomringene har egentlig kun vært opphav til frustrasjon og vurder sterkt å selge dem. Kostet jo godt over 2000kr, men så langt så har det vært totalt bortkastet penger :/

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På blitsen står det brennvidde som blitsen kalkulerer avstand/styrke etter, siden du bruker mellomringer vil dette bli feil. Anbefaler og bruke kameraet i manuell og blitsen i auto, du kan med fordel også justere styrken på blitsen i forhold til motivet. Bruk også spotmåling.

Lenke til kommentar

Blits gir liten mening ved bruk av makro og spesielt ved mellomringer.

Du må bruke noe slikt ved bruk av makro

http://www.japanphoto.no/sigma-electronic-macro-flash-em-140-dg-canon

Jeg kjøpte en billigversjon av slik blits og den kostet kr 1000, men har ingen automatikk. Tror det var Bilora og den kan ofte fåes for kr 6-700.

Mellomringer kjøpte jeg på ebay, de er lagd av plast men har full automatikk og kostet kun kr 650.

Det er nok ikke noe galt med mellomringene dine, men du trenger en blits som er beregnet for makro.

Skal du slå til kjøper du denne

http://www.japanphoto.no/canon-macro-ring-lite-mr-14ex

eller denne

http://www.japanphoto.no/canon-macro-twin-lite-mt-24ex

Lenke til kommentar

Det kan ofte hjelpe med blitsen av kameraet via kabel eller trådløst - så bruker kameraet andre algoritmer. Som nevnt over - kameraet blir lurt av fokusavstanden med bruk av mellomringer.

I tillegg, hvis du kjører blits i tak og vegger, og blender ned, så kan det på lav ISO lett bli at blitsen ikke kan levere nok lys.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dette er jo rett og slett feil. Man må bare gidde å lære seg hvordan den fungerer. Selv bruker jeg Speedlite 580 til makrofoto rett som det er med mellomringer eller MP-E 65. Mitt standardoppsett for MP-E 65mm er en helt vanlig speedlite 270 blits med kabel.

Lenke til kommentar

Dette er jo rett og slett feil. Man må bare gidde å lære seg hvordan den fungerer. Selv bruker jeg Speedlite 580 til makrofoto rett som det er med mellomringer eller MP-E 65. Mitt standardoppsett for MP-E 65mm er en helt vanlig speedlite 270 blits med kabel.

Selvsagt kult å si at andre tar feil.

Mulig jeg var upresis, men blits med makro er vanskelig.

Så får du si hva du vil. Uten å være mer presis er du ganske kul, synes du ikke ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt kult å si at andre tar feil.

Mulig jeg var upresis, men blits med makro er vanskelig.

Så får du si hva du vil. Uten å være mer presis er du ganske kul, synes du ikke ?

Må si meg enig med fluefiskern - har selv ingen problemer med makrofotografi med alminnelig blits - spesielt med kabel eller trådløs styring, eller gjerne med påmontert blits reflektert i et eller annet. Å si at det gir liten mening med "vanlig" ekstern blits til makrobilder er ærlig talt litt på bærtur.

Men - for å bruke dine egne vendinger - det føles sikkert kult å skrive at det ikke gir mening å bruke vanlig blits og "at du må bruke" en dedikert makroblits.

Endret av Trondster
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Javel,et poeng er vel at det er vanskelig med lys på ting som er kloss opp i linsa.

Klart med blits på ledning fungerer ting langt bedre , men likevel vanskelig å belyse ting så nært linsa.

Jeg har fotografert små ting,med metall overflate som reflekterer. Og min erfaring er at det er vanskelig med blits.

Det var utifra mine erfaringer jeg skrev, men skjønner at jeg var helt på jordet.

Når man får mer avstand mellom linse og objekt er ting litt annerledes.

Jeg tenkte at skygge fra linsa var problemet og kort avstand, men...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...