Gå til innhold

PHP vs. ASP - hva er best? :D

Anbefalte innlegg

Dette kan bli litt av en tråd...

Jeg har lyst å lære litt programmering. Har puslet litt med php, men har lurt litt på ASP. Så vidt jeg har skjønt, er disse to språkene ganske like.

Kan noen påpeke grunner i for og imot ASP? Jeg vet knapt hva asp er, men har en følelse av at det er noe microsoft greier, og i såfall ikke bruk det som et argument mot asp.

Hvis noen hadde hatt en link med litt basic info om ASP (n00b guide med enkle eksepmler) hadde det vært flott...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ASP er Microsoft ja.

Er ikke i tvil for min del når det gjelder ASP vs PHP --> PHP

Men det er jo smak og behag som alt annet.

ASP har et fordeler med at man lettere kan detektere når en session starter og slutter, og man kan eksekvere kode basert på dette. Samt at man kan ha globale statiske variabler for hele applikasjonen.

Man kan gjøre dette med PHP også, men det blir litt mer hack.

Det er jo uansett en fordel å kjenne flere språk.

Lenke til kommentar

Hastighet: ASP vil aldri bli like raskt som PHP, da asp er basert på COM objekter. Dvs at når du kjører et databasekall så har du et COM objekt som gjør det for deg, filer tar et annet COM objekt seg av osv. Alt dette skaper unødvendig mye overhead. I PHP derimot, ligger alt i php sitt minneområde, og PHÅ slipper derfor all overheaden med å kalle forskjellige COM objekter.

Her er en liten benchmark som viser hva jeg mener: http://php.weblogs.com/adodb_benchmarks

(50 select QUERY: ASP: 06.19 sekunder, PHP:1,88 sekunder )

Minnehåndtering: Om du includer en include.asp i 20 forskjellige web sider, vil asp ha 20 kompilerte versioner av den i minnet sitt. (det har kommet en oppgradering på dette nå)

PHP laster bare includer den trenger.

Kostnad: PHP er gratis. I asp må du verste fall kjøpe tileggskomponenter (ASPEncrypt osv)

Mysql: PHP og Mysql er så sinnsykt kompatibelt og lett å bruke! ASP liker access best, og det er en tregere database.

c++: Det er c++/java syntaks i php. Trenger vel ikke si mer?

Bugs: Oppstår det en bug i PHP fikses det i open source miljøet. oppstår det en bug i ASP.... vel, lykke til ;)

Plattformuavhengig: PHP kjører på alt. Det gjør ikke asp!

Med andre ord, PHP ruler. Det er lett syntaks og skal du hoppe på til et ordentlig programmeringsspråk er ikke veien lang til c/c++.[/url]

Lenke til kommentar

PHP nedenfor..

<?php

$fil = fopen("eksempel.txt", "r");

while (!feof($fil)) {

echo fgets($fil, 1024), "<BR>";

}

?>

Asp..

<%

hvilketFN="eksempel.txt"

forlesing=1

Set fs = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")

Set dennefilen = fs.OpenTextFile(hvilketFN, forlesing, False)

teller=0

do  while not dennefilen.AtEndOfStream

teller=teller+1

dennelinjen=dennefilen.readline

response.write dennelinjen & "<br>"

loop

dennefilen.Close

set dennefilen=nothing

set fs=nothing

%>

i rest my case....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...