Skatteflyktning Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Men siden ingen hersker så kan ingen bestemme hva jeg gjør mot andreDu bestemmer hva du gjør mot andre, og andre bestemmer hva de gjør mot deg. Det er en følge av din kontroll over din kropp, samt andres kontroll over deres kropp. Dette er et medisink faktum som ikke endrer betydningen av ordet "frihet" Så en står i grunn fritt til å gjøre det man ønsker med hverandre? Ser for meg at en del voldtektsmenn blir glad for din filosofi. Det samme gjelder i ditt ideale system, dvs Status Quo. Og voldtektsmenn er nok adskjillig gladere for rehabilitasjon i ditt system istedenfor straff i mitt. Du kan ikke straffe dem i ditt. Dersom du straffer dem kan dem straffe deg igjen. http://no.wikipedia.org/wiki/Blodhevn Er på en måte glad du har flyktet landet når borgerkrig er ditt ideale samfunn. http://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 30. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2014 Men siden ingen hersker så kan ingen bestemme hva jeg gjør mot andreDu bestemmer hva du gjør mot andre, og andre bestemmer hva de gjør mot deg. Det er en følge av din kontroll over din kropp, samt andres kontroll over deres kropp. Dette er et medisink faktum som ikke endrer betydningen av ordet "frihet" Så en står i grunn fritt til å gjøre det man ønsker med hverandre? Ser for meg at en del voldtektsmenn blir glad for din filosofi. Det samme gjelder i ditt ideale system, dvs Status Quo. Og voldtektsmenn er nok adskjillig gladere for rehabilitasjon i ditt system istedenfor straff i mitt. Du kan ikke straffe dem i ditt. Dersom du straffer dem kan dem straffe deg igjen. http://no.wikipedia.org/wiki/Blodhevn Er på en måte glad du har flyktet landet når borgerkrig er ditt ideale samfunn. http://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man Er ikke blodhevn blodhevn? 1 Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Så en står i grunn fritt til å gjøre det man ønsker med hverandre? Ser for meg at en del voldtektsmenn blir glad for din filosofi. Joda, helt til de prøver seg på noen som en som er sterkere enn dem selv, og får utstyret sitt kappet av. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 (endret) Og der har du nettopp problemet. De sterkeste vil være naturlige ledertyper som de svakere vil frykte/alliere seg med, og da er det plutselig ikke et "fritt levesett" lengre men en haug med småkonger og dere følgere som bråker med andre småkonger og deres følgere. Akkurat som vikingetida i Norge egentlig. Endret 30. mars 2014 av Bytex Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 post vikingtia .. (Dagbladet): Det offisielle Sverige er også i sjokk etter at serieåpningen mellom Helsingborg og Djurgården ble avbrutt og avlyst etter banestorming og supporterdrap i forkant av kampen i dag. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Og der har du nettopp problemet. De sterkeste vil være naturlige ledertyper som de svakere vil frykte/alliere seg med, og da er det plutselig ikke et "fritt levesett" lengre men en haug med småkonger og dere følgere som bråker med andre småkonger og deres følgere.Det har du godt med bevis på? Akkurat som vikingetida i Norge egentlig.Egentlig er det dagens Norge som passer din beskrivelse, ikke Vikingtida. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 31. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2014 Så en står i grunn fritt til å gjøre det man ønsker med hverandre? Ser for meg at en del voldtektsmenn blir glad for din filosofi. Joda, helt til de prøver seg på noen som en som er sterkere enn dem selv, og får utstyret sitt kappet av. Det blir for mange en kalkulert risiko. Dessuten er ofte slike saker vanskelig å finne en gjerningsmann i. Så det blir ofte litt vanskelig :-) Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Og der har du nettopp problemet. De sterkeste vil være naturlige ledertyper som de svakere vil frykte/alliere seg med, og da er det plutselig ikke et "fritt levesett" lengre men en haug med småkonger og dere følgere som bråker med andre småkonger og deres følgere.Det har du godt med bevis på? Somalia i dag, eller Vikingene i vikingetiden. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 «Statens oppførsel er voldelig, og den kaller sin vold lov; den til individet kriminalitet.»[xxiii] «En af de almindeligste Indvendinger, jeg har hørt mod anarkismen, er at i et Samfund hvor ingen Styrer er, og ingen Love er, som binder os, der vil Mord og Brand og Tyveri herje som en Pest, d.v.s. at andethvert Menneske vil bli en Kjæltring. Det vidner jo ikke meget fordelagtig om ens Karakter, naar man kan si slig. Men man mener jo ikke saa meget med det. Naar man spør Vedkommende selv, om han vilde myrde og stjæle, fordi om Autoriteten dødedes i morgen, saa svarer han altid nei ─ ’men alle de andre’. Det er altsaa Omsorgen for ’alle de andre’ som gjør, at han ikke er Anarkist. Selv tror enhver nok at kunne klare sig med eget Ansvar ─ men ’alle andre’. ─ Og som om der nu skulde være Sikkerhed for Liv og Eiendom, som om det var nu vi levede i Fred og god Forstaaelse! Røves og myrdes det ikke Dag for Dag, hører ikke Slagsmaal og Overfald til Dagens Orden? Og det til Trods for alle vore Love, alt vort Politi og alle vore Soldater. Beviser ikke dette maaske, at det er netop under Lovens Beskyttelse, at Forbrydelserne trives? Lovene er ikke til for noget andet end at beskytte de Rige mod de fattige, beskytte det som Kapitalisten har stjaalet fra den retsløse Arbeider. En Fattigmand kan aldrig faa Ret overfor en Rigmand. Med Enkelte tyver rettferdiggjør sine handlinger i en «ideell» bevegelses navn. Oven i Haand kan Autoriteten begaa de rædsomste Forbrydelser, de værste Overgreb, og den kan gjøre det med frelst Samvittighed. Og det er ved Loven allene, at Autoriteten er Autoritet. ─ Naar Mennesket selv overtar Ansvaret for sine Handlinger, naar det selv er ansvarlig for sine Gjerninger, da vil det være i dets egen Interesse at lade Fred og Forsoning herske paa Jorden. Hva det ikke vil andre skal gjøre mod sig, det skal det heller ikke gjøre mod andre. Man tror, at lange Tider vil gaa, før Mennesket blir saa intelligent, at det kan træde ind i den nye Tid. Men Mennesket er allerede saa intelligent, naar det bare tror paa sin Intelligens.»[xxiv] «Den almindelige gjengse definisjon av ordet anarki er lovløshet, hvilket i godtfolks øine er det samme som uorden, forvirring, kaos. […] , det kan derfor være av interesse å se på den uorden, det kaos som finnes i det lov-’ordnede’ samfund og spørre sig selv om uorden og kaos kan bli større enn nu. I det lovordnede samfund kan det ene menneske i ly av loven plyndre sine medmennesker og leve et liv i overdåd og luksus, mens hans ofre går til grunne. I det lovordnede samfund kan en mann kastes i fengsel i måneder for å tilvende sig et brød, mens en som stjeler brødet ut av millioner menneskers munn dekoreres og tildeles ærestitler og æresposter. Lovens og rettens høieste representant kan uantastet stjele millioner fra folket og gi det til svindlere og stortyver. […] I det lovordnede samfund blir en mann som slår sin næste i hjel for å røve ham, straffet med fengsel på livstid, mens en massemorder som ved utplyndring langsomt myrder hundreder og tusener æres og aktes, og statens betalte banditter militæret, dekoreres med hederstegn efter antall myrdede medmennesker og overslakteren blir lovens og rettens høieste uttrykk. […] I det lovordnede samfund kan tusener og millioner dø sultedøden grunnet mangel på arbeide påtross av at det findes jord i overflod til ved arbeide å ernære alle. I det lovordnede samfund lønner man prester og andre prælater til å preke tålmodighet, saktmodighet og resignasjon for de plyndrede og forherlige og velsigne røverne. I det lovordnede samfund er den kjøpte kjærlighet forbudt når den kun gjelder for en natt, morald, lovlig og ’ret’ når handelen rekker for et helt liv. I det lovordnede samfund er plyndring og rov, alles kamp mot alle ophøiet til et moralsk prinsipp.til den høieste dyd. Det lovordnede samfunds fundament er: Den enes død den annens brød. »[xxv] Lenke til kommentar
LiberalistenDOTno Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Et samfunn med lover og regler er greit det. Men når vi har lover og regler som skal beskytte oss mot oss selv. Vel jeg klarer liksom ikke å skjønne den jeg. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 1. april 2014 Forfatter Del Skrevet 1. april 2014 Et samfunn med lover og regler er greit det. Men når vi har lover og regler som skal beskytte oss mot oss selv. Vel jeg klarer liksom ikke å skjønne den jeg. Det kan være greit å ha noen, så lenge den er økonomisk gunstig for staten ser jeg hensikten. At vi har lov til å tvinge mennesker til psykisk helsevern så dem ikke skader seg selv synes jeg er helt greit. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Et samfunn med lover og regler er greit det. Men når vi har lover og regler som skal beskytte oss mot oss selv. Vel jeg klarer liksom ikke å skjønne den jeg. Det kan være greit å ha noen, så lenge den er økonomisk gunstig for staten ser jeg hensikten. At vi har lov til å tvinge mennesker til psykisk helsevern så dem ikke skader seg selv synes jeg er helt greit. For ikke å nevne tvinge dem til å installere en viss trappetrinnhøyde, og type lyspærer, etc. selvfølgelig alt for å hindre at de skader seg selv. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 1. april 2014 Forfatter Del Skrevet 1. april 2014 Et samfunn med lover og regler er greit det. Men når vi har lover og regler som skal beskytte oss mot oss selv. Vel jeg klarer liksom ikke å skjønne den jeg. Det kan være greit å ha noen, så lenge den er økonomisk gunstig for staten ser jeg hensikten. At vi har lov til å tvinge mennesker til psykisk helsevern så dem ikke skader seg selv synes jeg er helt greit. For ikke å nevne tvinge dem til å installere en viss trappetrinnhøyde, og type lyspærer, etc. selvfølgelig alt for å hindre at de skader seg selv. Har du noen gang gått i en trapp der bare ett trinn er høyere enn resten? :-) Du vil snuble i det ubevist hver gang. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 (endret) or ikke å nevne tvinge dem til å installere en viss trappetrinnhøyde, og type lyspærer, etc. selvfølgelig alt for å hindre at de skader seg selv. Har du noen gang gått i en trapp der bare ett trinn er høyere enn resten? :-) Du vil snuble i det ubevist hver gang. Utvilsomt derfor alle trapper fra tiden FØR trappetrinnsreguleringen hadde samme trappetrinnshøyde i samme trappen. Dog, hadde ikke alle trapper samme trappetrinnshøyde rundt hele landet. Idag vil trolig endel nordmenn snuble ubevisst i utlandet når de finner seg nødt til å gå opp eller ned en trapp som ikke følger de norske trappetrinnshøydebestemmelsene. De har tross alt aldri gått i en trapp som ikke var STANDARD. Endret 2. april 2014 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 (endret) Lovløshet er én form for frihet. Maksimal frihet er at hver og en er så frie som det er mulig å være, med hensyn til at ens frihet kan ta fra andre deres frihet. Om vi er frie til å denge løs på hverandre, uten samtykke, så mister vi friheten til å styre over vår egen kropp og helse. Mens ved å bli født i fattigdom, i et land uten noen former for sosiale støtteordninger, og lavkost eller gratis offentlige tjenester, så er du ikke fri, sammenlignet med noen som er født i velferd. Om én familie i et land har eierskap over alt og alle, så kan ikke deres friheter, veie opp for den totale mangelen på frihet alle andre har. Det krever at vi spesifiserer en felles minste standard, at vi har lover og regler, om det store flertall skal ha noe som kan kalles for frihet. Greit nok at vi kan ha normer, som vi følger uten at de er nedskrevet og vedtatt, men det i seg selv handler om at det eksisterer en viss enighet om hvordan vi kan best oppføre oss i fellesskapet. Om vi så velger å fange opp de individene som bryter med normene, og kanskje stenger de ute fra fellesskapet og de som de er tenkelige å gjøre skade, så anerkjenner vi behovet for å ha en beredskap. Behovet for å ha evnen til å følge opp i det som bryter med det som vi har en følelse om at er til det beste for samfunnet. Hvorfor skal vi ikke da formelt gå sammen, med det formål å komme fram til de beste reglene og fellesordningene? Endret 3. april 2014 av KarlRoger Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 (endret) Lovløshet er én form for frihet. Maksimal frihet er at hver og en er så frie som det er mulig å være, med hensyn til at ens frihet kan ta fra andre deres frihet. Om vi er frie til å denge løs på hverandre, uten samtykke, så mister vi friheten til å styre over vår egen kropp og helse.Maksimal frihet blir ofte tilskrevet det å kunne gjøre hva du vil, uten å være begrenset av lover (naturlige eller menneskeskapte). Med andre ord vil du kun bli fri når du forlater din kropp. Mens ved å bli født i fattigdom, i et land uten noen former for sosiale støtteordninger, og lavkost eller gratis offentlige tjenester, så er du ikke fri, sammenlignet med noen som er født i velferd. Om én familie i et land har eierskap over alt og alle, så kan ikke deres friheter, veie opp for den totale mangelen på frihet alle andre har. Det krever at vi spesifiserer en felles minste standard, at vi har lover og regler, om det store flertall skal ha noe som kan kalles for frihet. Dette er den sosialistiske definisjonen på frihet, som baserer seg på frihet til "å denge løs på andre" for å dekke dine behov/ønsker. Sosialdemokratene begrenser dette til flertallets (de sterkestes) rett til "å denge løs på" mindretallet for å dekke sine behov/ønsker. ellers anbefales Two Concepts of Liberty av Isaiah Berlin http://en.wikipedia.org/wiki/Two_Concepts_of_Liberty Endret 3. april 2014 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå