Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Har en 2007 mod mini som på jobb i natt bestemte seg for å ikke starte..

Den bare tikker, kommer og går (tikkinga). Motorlampe lyser og viser ikke tegn for å ville gå. Har en stund hatt problemer med dpf, men i følge flere autoriserte mekanikere (inkl. Merkeverksted) som har sett på bilen så er det ingenting feil.

Noen som trodde det kan Være evt motorblokka som har kvelda.

Noen som har erfaring med dette eller har noe peiling??

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den bare tikker når du prøver å starte? Et tikk eller flere?

Ja, flere ganger. Trykker på start å da lyser det bare, men ikke kraft, bare lys og varsel på motor som vises. Tikker av og på I motoren selv uten nøkkel i.

Den virka fint men så slo jeg den av i 10-15min å når jeg skulle starte den på jobb så var det null liv.

Endret av frokenkso
Lenke til kommentar

Det er jo en vanlig feil på nyere biler. Det skyldes antagelig at det er for lite strøm til å kjøre starteren som igjen kan skyldes at bilen ikke kjøres langt nok slik at batteriet lades opp nok, eller det kan være at laderegulatoren har for lav spenning.

Har du prøvd startkabler eller å lade opp batteriet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er mye som kan trekke strøm selv om nøkkelen er ute.

"Batteri-lampen" lyser ikke ved dårlig batteri, den lyser når motorens dynamo ikke lader batteriet. For å sjekke batteriet må du måle spenningen med et voltmeter.

Lenke til kommentar

Ok, har ikke prøvd det nei. Men er rart motorlampa lyser og da ikke faks batteri? Den kjøpes ganske mye med så burde Være nok med strøm der.

Normalt lyser batterilampe så lenge motor ikke går (den måler vanligvis ikke batteriet, men hvorvidt batteriet lades, så er strengt tatt mer en "dynamolampe" enn en "batterilampe"). Men har du altså en batterilampe som ikke lyser med tenning på?

Uansett kan det jo være mange ting som er feil, men å prøve med mer strøm er enkelt, og et bra sted å starte.

Edit: Zanta var visst litt raskere med svar om lampen. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Ok, har ikke prøvd det nei. Men er rart motorlampa lyser og da ikke faks batteri? Den kjøpes ganske mye med så burde Være nok med strøm der.

Normalt lyser batterilampe så lenge motor ikke går (den måler vanligvis ikke batteriet, men hvorvidt batteriet lades, så er strengt tatt mer en "dynamolampe" enn en "batterilampe"). Men har du altså en batterilampe som ikke lyser med tenning på?

Uansett kan det jo være mange ting som er feil, men å prøve med mer strøm er enkelt, og et bra sted å starte.

Edit: Zanta var visst litt raskere med svar om lampen. :)

Ok :) batterilampa lyser kun når jeg setter inn nøkkelen sammen med alle andre men alle bortsett fra motorlampa forsvinner.

Lenke til kommentar

Hvis den ikke starter med kabler eller annen starthjelp så er det en elektronisk feil. Antagelig et rele eller noe som må by

ttes.

Ja, er startsperra mest sannsynlig. Er på verksted nå så får svar i kveld ;) men takk for hjelp. Endret av frokenkso
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Startsperren er lite sannsynlig. Da vil den starte som vanlig, og stoppe igjen etter et par sekunder. En lampe vil blinke kontinuerlig. Slik at det vært på de jeg har testet dette på.

Lenke til kommentar

Startsperren er lite sannsynlig. Da vil den starte som vanlig, og stoppe igjen etter et par sekunder. En lampe vil blinke kontinuerlig. Slik at det vært på de jeg har testet dette på.

Ok. Får start på bilen ved å starte den i 2gir i bakke som gir en del fart, men får opp flere feilmeldinger jo mer bilen går. Dessverre fikk de ikke funnet ut noe på lørdag fordi de manglet lisens fra mini (da dette ikke er merkeverksted). Merkeverksted her er ikke aktuelt da de ikke Gjør en god nok jobb så da velger vi dyktige mekanikere isteden som har funnet feil som ikke merkeverkstedet "fant". De Ga oss igjen bilen med en fortsatt lysende varsellampe på dpf filter og sa det ikke var noe feil med bilen, etter dette har flere feil har dukket opp. Heldigvis skal bilen inn imorgen tidlig da de har fått tak i mini og fått lisensen til feilsøk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For denne type "mulig sære" feil anbefaler jeg likevel et merkeverksted. De har bredere erfaring med akkurat de bilmodellene de selger, langt bedre enn andre verksteder. Jeg er klar over at det finnes unntak her, det er mange dyktige mekanikere på eksempelvis Mekonomen, men timene kan gå fort unna når man skal feilsøke på slikt.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

For denne type "mulig sære" feil anbefaler jeg likevel et merkeverksted. De har bredere erfaring med akkurat de bilmodellene de selger, langt bedre enn andre verksteder. Jeg er klar over at det finnes unntak her, det er mange dyktige mekanikere på eksempelvis Mekonomen, men timene kan gå fort unna når man skal feilsøke på slikt.

Feilen er løst og det av et vanlig verksted, var så enkelt som koblinga til clutchen hadde løsnet, så var heldigvis ikke en dyr ting :) og løst på 15min.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...