Gå til innhold

Er Pc'en min "suicidal"?

Anbefalte innlegg

Pc'en henger seg, henger seg og henger seg :-?

For det meste i spill, men det har oxo skjedd ved avspilling av musikk og film. Ingen blåskjerm, den bare henger. og rebooter 1 av 10 ganger/"henginger".

Specs:

EpoX 8RDA3+ Integrert Lyd/LAN/SATA

XP3000+ ikke overklokket, 37C ± idle

Twinmos 2x512MB PC3200, 0 feil i memtest 86

Sapphire Radeon Atlantis 9800 PRO 256MB

WD Caviar 40GB 2MB cache

Seagate Barracuda 120GB S-ATA

Q-TEC 550W PSU

-----------------------------

Cpu sitter som den skal, ligger på 35-40C idle, har også prøvd en annen tilsvarende Cpu. Har prøvd minnebrikkene hver for seg i hver sin bank, har også kjørt memtest86 uten feil. Har prøvd ett Geforce 4 kort, istede for ATI kortet, med samme problem. Formatert og installert Windows (XP) 2 ganger. At maskina henger mest, og rebooter kun en gang i blant, kan kanskje tyde på at PSU er ok? her er hvertfall volten på de diverse tingene :-?

Vdd:1.600 V

Vcore:1.632 V

Vdimm:2.688 V

+5V:4.999 V

+12V:11.977 V

Vagp:1.520 V

-5V:-5.049 V

Vbat:3.184 V

5VSB:4.993 V

ser normalt ut?

Det eneste jeg da kan tenke meg er at Hovedkortet er herpa. Men jeg vil være sikker før jeg kjøper nytt. Er det ting jeg har glemt, som jeg kan sjekke? Evt sjekke hovedkortet for feil e.l.

Takker for all mulig hjelp :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo forsøke å kjøre prime 95 på torture test for å sjekke om cpu er stabil. Videre kan jeg anbefale en grundig sjekk av harddiskene, gjerne med verktøy fra hardiskprodusentens hjemmeside. Flere muligheter er å forsøke å bytte plass på eventuelle pci kort, oppdatere bios, dersom hovedkortet har mulighet for P4 strømplugg bør denne benyttes. Lykke til

Lenke til kommentar

Kjørte diagnose tester på begge diskene, med verktøy fra seagate og wd, diskene er ok.

Men så kjørte jeg Prime 95, eller kjørte og kjørte:Jeg kom aldri så langt. Når jeg starter tortur testen så låser maskina seg i kjent stil, på flekken ;starta maskina på nytt,og prøvde igjen: og den hang seg igjen på røde rappen. Betyr dette at det er cpu'en som er herpa? det ville være merkelig, for jeg har jo prøvd en lik cpu uten at det hjalp. Får vel sette i den andre xp3k cpuen og prøve testen med den :x

Lenke til kommentar

Andre som har hatt samme problem som deg. Har du prøvd å øke Vcore? Hvis ikke, så prøv det. Gå opp et steg og kjør Prime95. Gjenta til det er stabilt.

Ta gjerne en tur innom dette forumet: www.aoaforums.com og gå inn på Epox Motherboards.

Lenke til kommentar

Jeg ville gjort dette, i følgende rekkefølge:

1. Oppdatert til nyeste bios. Selvfølgelig på "gamlemåten" med disketstasjon og dos.

2. Øk vcore (spenning til cpu noen hakk). Blir det noen forskjell i stabiliteten nå?

3. a) Kjørt test av begge harddiskene for å sjekke at de fungerer slik de skal (dette programmet laster du ned fra produsentens hjemmeside). Personlig tror jeg noe av problemet kan ligge der...

4.B) Prøv å legge inn win xp på 40hb harddisken (ikke ha s-ata disken i i det hele tatt). Fungerer ikke det, prøv å bruke kun s-ata disken. Prøv også å bruke harddiskene på forskjellige ide kontrollere.

5. Tatt ut alle pci-kort. Fungerer den stabilt da? I så fall setter du ett og ett inn for å sjekke om den forblir stabil. Gjør den ikke det så er et av kortene defekte evt en eller flere av pciportene.

6. Ta ut alle cdbrenner/dvd-rom/brennere el. Fungerer det da? Hvis så sett en og en inn igjen.

7. Prøve med en annen psu. Q-tec er jo ikke akkuratt merke som står for kvalitet...

8. Nå begynner jeg å gå tom for idèer. Da ville jeg testet med et annet hk. Hvis det viser seg at hk er defekt, er det trolig en garantisak.

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...