Gå til innhold

Hvordan innstalerer man S-ATA disk på Abit-NF7 S 2.0


Reisndyr

Anbefalte innlegg

Jeg bestemte meg for og kjøpe en S-ATA harddisk fordi jeg hørte de var raskere osv. Så jeg kjøpte en Western Digital 120GP Serial ATA harddisk.

Jeg trodde det var vanlig plugg and play, men som det desverre ikke var.

Så nå lurer jeg på om det er noen der ute som har gjort dette før meg, eller vet hvordan man kan innstalere dette. :roll:

Vil gjerne at dere forklarer grundig hvis dere kan.

 

::synd og ikke få brukt ny pcn pga. at harddisken ikke funker::

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok desverre reinnstallere windows xp. Når du starter xp innstallasjonen fra cden vil det ganske tidlig i prossesen komme opp ett valg der det står noe a la dette: "Trykk f6 for tredjeparts scsi driver eller raid driver". Da trykker du bare f6, og putter inn sata driver disken og følger anvisningene derfra. Tror ikke det er noen annen måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar

ok, skal du installere os på denne disken, eller har du en annen disk inne fra før?

 

hvis du bare har den disken, og skal installere os(winxp) så må du koble den til og starte opp pc med windows install fra cd

 

når det kommer opp valg om å installere 3. parts RAID drivere, må du trykke den knappen de sier du må trykke (obs! installasjonen pauser ikke for å spørre om dette, så følg med (det er meget tidlig, før man får noen valg ellers)) da velger man å installere ett device, og setter inn den disken som fulgte med hovedkortet som det står abit på og noe (eller enda bedre, laster ned en oppdatert driver fra www.abit-usa.com elns og lager disk av denne.

 

etter å ha installert driveren velger man å fortsette normal installasjon av windows...du vil da ha muligheten til å installere på den nye SATA disken som sikkert ikke dukket opp i listen over tilgjengelige harddisker sist du prøvde...

 

 

hvis du har OS inne fra før, kan jeg bare annta at du må koble til SATA disken, starte maskinen, og klikke på add new hardware på control panelet....når du får valg om hvilken type hardware som skal installeres, må du vel velge at du har diskett med driver, og stikke inn disken du fikk fra abit sammen med hovedkortet, eller en oppdatert driver du har lastet ned fra nettet. da vil SATA kontrolleren bli "aktivert" i OS og windows vil finne disken....

 

siste del er høyst teoretisk, ettersom jeg aldri har gjort det selv da... lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...