Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger litt feedback på drøftningsoppgave (Historie)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Fascisme og kommunisme er motpoler. Det er kanskje pingviner på den ene og isbjørner på den andre, men kaldt og jævlig er det begge steder. "

Den var litt morsom! Men jeg tror ikke dette bildet passer til sjangeren?

Du har vel ikke kommet i gang med drøftingen?

Jeg ville vel forutsette at leseren har noenlunde kjennskap til kommunismen og nazismen og hoppet mer direkte inn i drøftingen etter en kort innledning.

Har du laget en oversikt med punkter over hva som er likt og ulikt? Har du en foreløpig konklusjon klar? Det tror jeg gjør skrivingen enklere.

Kanskje ta med noe om menneskesyn og syn på statens rolle i samfunnet? Hva var utopien (det gode samfunn) ifølge kommunismen og nazismen (fascismen)? Var det likheter i bruk av virkemidler for å realisere det gode samfunn (du nevnte konsentrasjonsleirer, men her ble det etter hvert store forskjeller i hvem som ble satt i disse leirene)? Var det også "Holocaust" i Sovjetunionen? På hvilke måter var dette annerledes enn i Tyskland?

Kan det være greit å påpeke og drøfte litt om de ulike måtene disse ideologiene nådde makten på (på legal måte i Tyskland, gjennom to revolusjoner i 1917 i Russland)? Hadde dette noe å si for at kommunismen ble mer undertrykkende enn nazismen? Var det likheter i vekt på renhet i samfunnet (kanskje raserenhet kontra ideologisk renhet)? Hvorfor var det Stalin og ikke Hitler som utrensket miltære ledere? Kan dette tyde på at kommunismens leder hadde mer makt enn nazismens leder?

Jeg vet ikke om disse spørsmålene er særlig gode, men jeg tror en må forsøke å stille noen slike spørsmål i oppgaven for å kunne ha noe å drøfte.

Lenke til kommentar

Småpirk, men jeg (personlig mening) ville byttet denne delen ut:

I denne drøftningsoppgaven har jeg valgt problemstillingen ‘’ Drøft hvorvidt de totalitære bevegelsene som oppstod i mellomkrigstiden hadde mange likhetstrekk’’. Jeg skal da fokusere på kommunismen og fascismen i Tyskland.

med:

Denne oppgaven tar for
hvorvidt de totalitære bevegelsene som oppstod i mellomkrigstiden hadde mange likhetstrekk. Den vil også/Videre vil den fokusere på kommunismen og fascismen i Tyskland.

Edit: Har fått beskjed fra mine studie-tider at Wikipedia som kilde er NO GO! Så anbefaler deg å fjerne den og erstatte den med en annen hvor du finner det samme utsagnet. Grunnen er at hvem som helst kan skrive på Wikipedia, noe som gjør at det kan bli sett på som en useriøs kilde.

Endret av Nickless
Lenke til kommentar

Det kan se slik ut:

1. Du stiller et spørsmål

2. Du viser noen gode argumenter for et bestemt svar (du kan referere til historikere, eller til empiri)

3. Du viser at det er mulig å argumentere for et annet svar på det samme spørsmålet.

4. Du vurderer de to ulike svarene og forteller hvorfor du synes det ene svaret er bedre enn det andre. Dersom dette er vanskelig, så kan du innrømme dette. Forklar hvorfor det er vanskelig.

Du stiller et nytt spørsmål

osv

Når du har stilt noen slike delspørsmål og truffet konklusjoner på dem, må du vurdere hovedspørsmålet i lys av disse delsvarene og besvare hovedspørsmålet.

Du skal ikke trekke inn empiri med mindre denne empirien er en del av din argumentasjon. Du skal ikke bare fortelle at nazistene opprettet konsentrasjonsleire og dødsleire. Men du kan argumentere for at nazistene behandlet sine politiske fiender grusomt og peke på leirene som støtte for denne påstanden. Informasjonen i oppgaven skal tjene argumentasjonen.

Når det gjelder problemstillingen, så tror jeg Nickless er inne på noe. Jeg ville gått enda lenger enn hva han gjør i sitt forslag.Jeg ville ikke nevnt fascismen i det hele tatt, bare den tyske versjonen av fascismen (nazismen). Skriv om Tyskland og Sovjetunionen og glem andre land som Italia og Norge (vi hadde jo Nasjonal Samling).

"Hadde nazismen og kommunismen i mellomkrigstiden sentrale trekk felles?" For meg synes dette å være en greiere problemstilling. Her får du også muligheten til å argumentere for hva du synes er sentrale trekk ved en politisk ideologi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...