Anatman Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 (endret) Jeg tenker at det eneste jeg vet med sikkerhet er at jeg erfarer noe. Med kun dette som utgangspunkt tar vi det tilsynelatende for gitt at ved å studere det vi erfarer nemere kan forklare: - Hva vi egentlig erfarer - Hvorfor / hvordan vi erfarer. Eller hva er det som erfarer dette Er det Eneste argumentet for dette: Man har jo kanskje ikke så mange andre muligheter? Eller finnes det noe annet som kan retferdigjøre denne tankegangen? Endret 29. mars 2014 av Anatman Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 29. mars 2014 Del Skrevet 29. mars 2014 Hva ligger til grunn for vitenskapelig og filosofisk tenkning? Tro! Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Kan du forklare nærmere hva du mener? Til ytterste konsekvens, så stiller man den askiomatiske betingelse at virkeligheten eksisterer, og at våre erfaringer bygger på den. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Kan du forklare nærmere hva du mener? Til ytterste konsekvens, så stiller man den askiomatiske betingelse at virkeligheten eksisterer, og at våre erfaringer bygger på den. Joda, det er en av de tingene vi tror på. Dog skal det vel bemerkes at jeg ikke tror det ville gjort noen forskjell om vi (i virkeligheten) levde i "Matrix" [brain in a vat]. Bortsett fra dette er vitenskapen også bygget på troen om "Uniformity in nature", samt troen på "Cause and Effect" som visstnok underligger alt som skjer. http://en.wikipedia.org/wiki/Uniformitarianism http://plato.stanford.edu/entries/determinism-causal/ Jeg tror selv på begge disse, forutsatt at der er "some" satt foran som kvalifiserende. Dvs jeg tror på "some uniformity in nature" og "some cause and effects" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå