Gå til innhold

[Løst] Problemer med hastighet og dyr ruter

Anbefalte innlegg

Jeg har en Jensen AirLink 3000DG-ruter, som var den beste ruteren de hadde på Expert da jeg kjøpte den. Bredbåndet mitt er Bredbånd 5 fra Telenor, som har en nedlastningshastighet på 5 Mbit/s. Jeg er klar over at dette er ganske tregt, men det er likevel det beste abbonementet fra Telenor der jeg bor. Problemet er at trådløst fra modemet, ZyXEL P8702N, er like kjapt som trådløst fra Jensen-ruteren. Burde ikke ruteren jeg har forsterke signalet ganske mye og øke nedlastningshastigheten? Ruteren er koblet fra WAN-porten til LAN-porten på modemet. Jeg skrur av trådløsfunskjonen på modemet når jeg bruker Jensen-ruteren. Speedtest.net viser samme hastighet når jeg bruker ruteren som når jeg bruker modemet (4,7 Mbit/s). Noen tips? Er ikke ruteren min egnet for nettet mitt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en Jensen AirLink 3000DG-ruter, som var den beste ruteren de hadde på Expert da jeg kjøpte den.

Vel.... Det er mye som er bedre enn den ruteren. Sansynligvis er ZyXEL P8702N også bedre...

Problemet er at trådløst fra modemet, ZyXEL P8702N, er like kjapt som trådløst fra Jensen-ruteren. Burde ikke ruteren jeg har forsterke signalet ganske mye og øke nedlastningshastigheten?

En ruter forsterker ikke signalet og den kan heller ikke trylle fram høyere hastighet enn det du har inn i huset. ZyXEL P8702N er både modem og ruter i en boks og Jensen-ruteren er vel egentlig unødvendig hvis den ikke brukes for å øke rekkevidde e.l.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Med 5 Mbps internett er Telenor-routeren mer enn bra nok, den takler mange ganger den ytelsen du har på din internettlinje. Jensen-routeren er vel i utgangspunktet ikke særlig bedre, hvis den er bedre i det hele tatt, enn den fra Telenor, og er egentlig helt bortkastet når det kommer til ytelse.

Lenke til kommentar

. Speedtest.net viser samme hastighet når jeg bruker ruteren som når jeg bruker modemet (4,7 Mbit/s). Noen tips? Er ikke ruteren min egnet for nettet mitt?

Den holder for nettet du har, og uten merkostnad hva Telenor kan levere.

Ring Telenor 05000 og finn en løsning.

Lenke til kommentar

Jeg har en Jensen AirLink 3000DG-ruter, som var den beste ruteren de hadde på Expert da jeg kjøpte den.

Vel.... Det er mye som er bedre enn den ruteren. Sansynligvis er ZyXEL P8702N også bedre...

Problemet er at trådløst fra modemet, ZyXEL P8702N, er like kjapt som trådløst fra Jensen-ruteren. Burde ikke ruteren jeg har forsterke signalet ganske mye og øke nedlastningshastigheten?

En ruter forsterker ikke signalet og den kan heller ikke trylle fram høyere hastighet enn det du har inn i huset. ZyXEL P8702N er både modem og ruter i en boks og Jensen-ruteren er vel egentlig unødvendig hvis den ikke brukes for å øke rekkevidde e.l.

Takk for forklaring, dette var jeg ikke klar over!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...