Heika98 Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 Nå er tiden kommet for at jeg skal kjøpe meg ny moped. Fattern insisterer på at jeg skal ha Rieju MRT 50, mens jeg helst vil ha Gilera RCR 50. Så jeg har et par spørsmål om Rieju-en jeg vil ha svar på før jeg bestemmer meg. Jeg snakket med Rieju forhandler som sa at Rieju har elektronisk tenning, hva er fordelene (og evt. bakdelene med det)? Er det ikke slik på Rieju at turtallsperra er koblet slik at når speedometeret når 45 så sperrer den? Eller er det vanlig turtallsperre som sperrer på 10000 RPM? Jeg mener det å ha hørt at det er elektronisk plombering på Rieju, er det kanskje den turtallsperra jeg snakker om? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 Mine erfaringer med Rieju kan oppsummeres til rust og fusk. Alle nye mopeder har elektronisk tenning. Til og med min 1994-modell hadde det. Det han kanskje mente var elektronisk sperre. Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 28. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2014 (endret) Mine erfaringer med Rieju kan oppsummeres til rust og fusk. Alle nye mopeder har elektronisk tenning. Til og med min 1994-modell hadde det. Det han kanskje mente var elektronisk sperre. Det kan godt hende det var elektronisk sperre han mente. Men er det så drit at den sperrer når speedometeret når 45 km/h? EDIT: kan det være at han mente slik "power-up system"? Og hva er det for noe? Endret 28. mars 2014 av Heika98 Lenke til kommentar
Marinius Skrevet 29. mars 2014 Del Skrevet 29. mars 2014 Rieju Mrt har Power up system ja. Husker ikke helt i farten hvordan den sperrer, men den sperrer på en annen måte enn de fleste andre sperrer. Er vanskeligere å fjerne. Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 29. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2014 Rieju Mrt har Power up system ja. Husker ikke helt i farten hvordan den sperrer, men den sperrer på en annen måte enn de fleste andre sperrer. Er vanskeligere å fjerne. De fleste andre sperrer på 10000 RPM unsett om speedometeret viser 25 eller 75 km/h, men jeg er ganske sikker på at det Power-Up systemet til Rieju sperrer på 45 km/h unsett om det er 4000 eller 10000 RPM. Så derfor et det ingen vits å trimme Rieju uten å fjærne sperra for da vil den fortsatt sperre på 45 km/h. Og slik trim-coil passer ikke på Rieju med det systemet. Det er iallefall slik jeg har forstått det. Lenke til kommentar
Dkd Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Har selv en orginal rieju mrt. Klarer 50 på flaten og går som regel i 65 i gode nedoverbakker. Så at den sperrer seg på 45km/t er bare tull Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 50 på flaten minus feilmarginen på speedometeret så er du nok ganske nære 45. I tillegg er det en ekstra margin å gå på så jeg tror de kan gå opp til 52 eller 53 uten at det får konsekvenser. Lenke til kommentar
Dkd Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Testet selv mopeden på en fartsmåler og den viser akkurat det samme som på speedometeret. Så jeg tror nok det skal vere riktig Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Jeg ville målt med en GPS. Gjorde det på en moped jeg hadde som liksom gikk nesten 70 på speedometeret. Med GPS viste det seg at den gikk ca. 58, noe som jeg tror er akkurat på grensa for pre-EU-mopeder. Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 10. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2014 Jeg prøvekjørte en MRT, men likte den ikke noe særlig. Den hadde fjærna plomba så den gikk i 70 uten å ha borra CDI eller noe så den myten av den sperrer på 45 km/t er avkreftet. MRT speedometeret viser mer korrekt fart enn andre mopeder slik som Derbi og Aprilia. Dette har jeg målt med GPS. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 10. juli 2014 Del Skrevet 10. juli 2014 Og du er sikker på at det var en Power up? Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 16. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2014 Og du er sikker på at det var en Power up? Ja, en 2013 Rieju MRT 50 power up. Trur ikke du får de nye uten power up engang. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Hmm, merkelig det da, men positivt for deg Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 17. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2014 Hmm, merkelig det da, men positivt for deg Ja, jeg så på CDIen på den MRTen jeg prøvde, og utifra det jeg kunne se var det en PowerUp CDI. Enten er CDIen omprogrammert av forhandler, eller så er det bare en myte at PowerUp sperrer på 45 km/t. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 Den kan ha vært borret i. Da borrer man over en ledning hvis jeg har forstått riktig. Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 19. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2014 Den kan ha vært borret i. Da borrer man over en ledning hvis jeg har forstått riktig. Nei, jeg skjekket det. Det vare en kompis sin og han ville finne ut om han må kjøpe en ny CDI om han blir tatt for trim, men den var ikke borra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå