Gå til innhold

Beste universitet for business, - St. Andrews, King's eller Cass (City)?

Doki

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg fikk tilbud fra St. Andrews (economics), King's college (economics and management) og Cass (City) (business studies). Jeg sliter med å bestemme meg for hvilken skole som vil gi meg mest i gjengjeld, da alle skolene koster både sengetøy og tannpirkere. Så jeg vil helst være veldig varsom hvilken skole jeg velger.

St. Andrews, tilsynelatende et meget prestisjetungt universitet, anerkjent verden over, spesielt i USA og Storbritannia. De er ranket i år av The Guardian som nummer 4.

http://www.theguardian.com/education/table/2013/jun/03/university-league-table-2014

http://st.hitcreative.com/education/university_guide/active/UniversityGuide/table/type/rank/year/2014

Her ser du også at King's og City derimot er langt nede/lengre ned på listen.

Men på den andre siden ser jeg på andre anerkjente "ranking lister", som derimot ranker St. Andrews lavere enn både King's og City. Av den grunn er jeg usikker på hvilken skole som faktisk egner seg best.

Verdimoment 1: Miljø og studentliv generelt - og også botilværelse, dvs. hvordan campus-rommene ser ut (egen do/dusj, diverse) etc.

2: Hvilken av de skolene tror du jeg har størst sannsynlighet for i ettertid å få meg best jobb til? En bekymring jeg har for St. Andrews er at norske arbeidsgivere kan generelt være naive og vet kanskje ikke engang at St. Andrews er en skole.

Hva med lønn? Noen som vet noe om det? Med f. eks bachelor på St. Andrews og master på Cass eller King's, hvordan vil da startlønnen mest sannsynlig se ut? Snakker vi 500-600k+ klassen eller er det i større grad likt med NHH studenter, dvs. 400k+?

Tusen takk for svar!

Endret av Pantherion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.thesundaytimes.co.uk/sto/University_Guide/

Hvor har du lest at det vil koste deg ~300k/året for alle de stedene du nevner? På St. Andrews er skolepengene £16,230 for neste år. Med en bachelorgrad derfra vil jeg tippe du sitter igjen med et studielån på ca 500k.

det koster ca 15k pund å bo et sted..

Jeg betaler £375/mnd i leie (uten regninger), og det er i en ganske dyr by. Det er mye billigere å bo i Skottland.

Lenke til kommentar

I London koster det det dobbelte av det ahpadt betaler, så CASS f.eks blir mye dyrere.

EDIT:

Med tanke på penger å leve for, så får du akkurat det samme som studenter i Norge. Om du må betale £6-700/mnd i husleie må du sannsynligvis jobbe en del hjemme på sommern eller mens du studerer. Personlig så klarer jeg meg helt fint med det jeg får. De £12k/året som skolepengene ligger på ved City vil Lånekassen dekke.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Har selv søkt økonomi og ledelse studier i utlandet deriblant St Andrews.

Er du klar over at du kan få et tilleggstipend åå 65 000kr ekstra i året for å betale skolepenger?(se regler for dette på lånekassen)

Når jeg ser på hva alternativene dine er så ville jeg tenkt veldig mye på hva du ønsker å studere. De du nevnte (uten at jeg har sett på de siden pc en er ødelagt) er 3 forakjellige studier. Ønsker du å studere samfunnsøkonomi eller bedriftsøkonomi. Kanskje en blanding? Ta og se nøye på de forskjellige modulene og hva du ønsker å studere/hva du synes er interresant. (Det ka jo hende at du allerede vet det, så da er det bare å overse dette! Har gått på denne feile før...)

Er du klar over at du kan få et tilleggstipend åå 65 000kr ekstra i året for å betale skolepenger?(se regler for dette på lånekassen)

Når jeg ser på hva alternativene dine er så ville jeg tenkt veldig mye på hva du ønsker å studere. De du nevnte (uten at jeg har sett på de siden pc en er ødelagt) er 3 forakjellige studier. Ønsker du å studere samfunnsøkonomi eller bedriftsøkonomi. Kanskje en blanding? Ta og se nøye på de forskjellige modulene og hva du ønsker å studere/hva du synes er interresant. (Det ka jo hende at du allerede vet det, så da er det bare å overse dette! Har gått på denne feile før...)

Lenke til kommentar

Hva med lønn? Noen som vet noe om det? Med f. eks bachelor på St. Andrews og master på Cass eller King's, hvordan vil da startlønnen mest sannsynlig se ut? Snakker vi 500-600k+ klassen eller er det i større grad likt med NHH studenter, dvs. 400k+?

Tusen takk for svar!

Skal du jobbe i Norge kan du ikke forvente noe spesielt høyere startlønn enn studenter fra NHH, BI etc. Om studier ved disse skolene kan gi deg et fortrinn i konkurransen til attraktive stillinger er et annet spørsmål, selv om jeg personlig ikke tror det har så ekstremt mye å si for Norske arbeidsgivere hvilken skole man har gått på. En startlønn 100-200 tusen over gjennomsnittet, kun fordi du har gått på en skole i England, er det bare å legge fra seg. Mine venner og bekjente som har studert på Cass etc har kommet hjem til Norge med sammenlignbar startlønn som sine Norske medstudenter.

Startlønnen, alt inkludert, er nærmere 500 tusen for nyutdannede siviløkonomer forresten.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar

takk for svar, hvordan finner jeg ut hva de legger vekt på? Jeg søkte hvertfall (Economics) st andrews (Economics & Management) King's, og (Business Studies) på Cass. Kanskje Business Studies er mer relatert til som du sier bedriftsøkonomi?

Lenke til kommentar

Economics= samfunnsøkonomi

Management(ledelse)/business= bedriftsøkonomi

E og M = ca. 50/50 i management og ledelse

Du kan sikkert se det på nettsidene tiø universitetene. Har som sagt ikke pc, så det vlir litt vanskelig

Lenke til kommentar

Husk også at hvilket studie du søker kan ha påvirkning på hvor attraktiv du er på jobb markedet og hvilken lønn du får(nå har jo jeg ikke studert, så det kan hende at forskjellen er minimal. Så ta dette med jobb og lønn med en klype salt, noen som har litt mer peiling kan sikkert svare). Men det er også viktig at du ønsker å studere det du velger.

Lenke til kommentar

Du kan få opp til 65,000kr. Det betyr at om skolepengene ligger 5kr over de 120,433kr som de vanligvis dekker, så får du 5kr ekstra, ikke 65,000.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...