Gå til innhold

pris for pcn min

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. jeg lurer også på dette. Har en PC jeg skal selge men ingen anelse hva den er verdt.

- Packard Bell Viseo243D skjerm (1mnd gammel)

- Corsair Obsidian Series 650D mid-tower case

- Intel Core i7-2600K 3.40GHz

- AMD Radeon HD 5800

- Sabertooth P67 hovedkort

- Corsair TX850 strømforsyning

- 8GB RAM

- Corsair Cooler Master (vet ikke hva denne heter men den holder på plass diskene)

- Corsair CSSD-F60GB2 + 1T harddisk

Noen som kan peke meg i riktig retning? Prismessig.. :hmm:

Lenke til kommentar

Hei. jeg lurer også på dette. Har en PC jeg skal selge men ingen anelse hva den er verdt.

- Packard Bell Viseo243D skjerm (1mnd gammel)

- Corsair Obsidian Series 650D mid-tower case

- Intel Core i7-2600K 3.40GHz

- AMD Radeon HD 5800

- Sabertooth P67 hovedkort

- Corsair TX850 strømforsyning

- 8GB RAM

- Corsair Cooler Master (vet ikke hva denne heter men den holder på plass diskene)

- Corsair CSSD-F60GB2 + 1T harddisk

Noen som kan peke meg i riktig retning? Prismessig.. :hmm:

3000

Lenke til kommentar

Personlig så bruker jeg å finne omtrentlig "ytelsesverdi" (med trekk for som regel dårligere effektivitet) kontra nytt av dagens utstyr. Deretter tar jeg et par titals prosent i bruktverdi. Alt etter hvor gammelt utstyret er, hvor populært det er, og generelt hvor lang levetid jeg forventer at det skal være.

Visse produkter faller mindre i pris enn andre.
Er det populært (ikke blitt skikkelig erstattet enda) og typiske produkter av god kvalitet, så vil jeg naturligvis ikke sette på en kraftig bruktpris.

Å bruke en fast verdi for hvert år er i beste gir i beste drømmeverdi. Men har sett at noen bruker 30 % for hvert år, og så 30% fordi det er brukt. Men det er mange ting som gjør at det ikke stemmer godt. Bla. Så hopper bruktverdien nedover som trappetrinn når det kommer nye produkter, og kommer det få/ikke noe komponenter så faller verdien vesentlig mindre. Det faktum at utviklingen ser ut til å gå litt sakere/stoppe litt mer opp vil føre med seg at bruktverdien heller ikke faller like raskt.

Tre grupper jeg deler delene opp i denne gangen:

-> HK, CPU, GPU - Ren ytelsesverdi -> ca 2700kr
Fortsatt aktuelle, men CPU og GPU er dog 2-3 ganger mer effektiv pr watt i dag, og erstattet flere ganger, og for det trekker jeg i hvert fall 700kr. Altså ca 2000kr verdi.

-> PSU, SSD, HDD - Ren ytelsesverdi -> ca 1100 + 400 + 500 = 2000kr.

Men PSUer eldres mye (elektronikken vil forfalle vesentlig og bli dårligere), mens trege 60GB SSDer ikke er spesielt populære i dag, og brukt-harddisker er alltids litt risiko. For det vil jeg trekke omtrent halvparten.
Altså ca 1000kr verdi.

-> Skjerm og kabinett - Ren ytelsesverdi -> ca 2300kr

Skjermen er nok lite populær, men rimelig ny og billig i det minste. Kabinettet er motsatt, populært, men gammelt og har sikkert litt "wear and tear". For det trekker jeg ca 30 %, vanlig bruktpris. Altså ca 1600kr

Totalt: 2000kr + 1000kr + 1600kr = 4600

Dette er da dele-prisen. Og for det hele ville jeg slengt på en rabatt for å kjøpe alt samtidig for ca 3500-4000kr.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Personlig så bruker jeg å finne omtrentlig "ytelsesverdi" (med trekk for som regel dårligere effektivitet) kontra nytt av dagens utstyr. Deretter tar jeg et par titals prosent i bruktverdi. Alt etter hvor gammelt utstyret er, hvor populært det er, og generelt hvor lang levetid jeg forventer at det skal være.

Visse produkter faller mindre i pris enn andre.

Er det populært (ikke blitt skikkelig erstattet enda) og typiske produkter av god kvalitet, så vil jeg naturligvis ikke sette på en kraftig bruktpris.

Å bruke en fast verdi for hvert år er i beste gir i beste drømmeverdi. Men har sett at noen bruker 30 % for hvert år, og så 30% fordi det er brukt. Men det er mange ting som gjør at det ikke stemmer godt. Bla. Så hopper bruktverdien nedover som trappetrinn når det kommer nye produkter, og kommer det få/ikke noe komponenter så faller verdien vesentlig mindre. Det faktum at utviklingen ser ut til å gå litt sakere/stoppe litt mer opp vil føre med seg at bruktverdien heller ikke faller like raskt.

Tre grupper jeg deler delene opp i denne gangen:

-> HK, CPU, GPU - Ren ytelsesverdi -> ca 2700kr

Fortsatt aktuelle, men CPU og GPU er dog 2-3 ganger mer effektiv pr watt i dag, og erstattet flere ganger, og for det trekker jeg i hvert fall 700kr. Altså ca 2000kr verdi.

-> PSU, SSD, HDD - Ren ytelsesverdi -> ca 1100 + 400 + 500 = 2000kr.

Men PSUer eldres mye (elektronikken vil forfalle vesentlig og bli dårligere), mens trege 60GB SSDer ikke er spesielt populære i dag, og brukt-harddisker er alltids litt risiko. For det vil jeg trekke omtrent halvparten.

Altså ca 1000kr verdi.

-> Skjerm og kabinett - Ren ytelsesverdi -> ca 2300kr

Skjermen er nok lite populær, men rimelig ny og billig i det minste. Kabinettet er motsatt, populært, men gammelt og har sikkert litt "wear and tear". For det trekker jeg ca 30 %, vanlig bruktpris. Altså ca 1600kr

Totalt: 2000kr + 1000kr + 1600kr = 4600

Dette er da dele-prisen. Og for det hele ville jeg slengt på en rabatt for å kjøpe alt samtidig for ca 3500-4000kr.

fikk solgt min for 11500 jeg da, så føler at når dere sier pcn min er verdt 6-9k max at det ikke stemmer helt.

Lenke til kommentar

fikk solgt min for 11500 jeg da, så føler at når dere sier pcn min er verdt 6-9k max at det ikke stemmer helt.

Det innlegget var referert til Hatland87, bare så det ikke var noen tvil.

Men om du fikk solgt PCen for 11500 så er det jo fantastisk for deg. :)

Og surt for den stakkaren som kjøpte den. :rofl:

Sjekket mer detaljert ut hva de delene koster nytt i dag, og prisen havnet på ca 7740kr (uten ekstra vifter). Vet ikke helt hvor mange vifter du hadde, eller nøyaktig hovedkortmodell. Men ikke noe mer enn 8500kr. Og så kommer de andre delene i tillegg.

Resten blir på totalt: 3500

Totalt: 11000-12000kr for en helt lik/bedre PC, ny med frisk garanti og uten slitasje. (samt flere funksjoner og nyere standarder)

Et absolutt minumum for såpass gamle deler vil være å slå av 30 %. Altså rundt 7700-8400kr.

Men for å være konkurransedyktig en del andre tilbud der ute, så må man nok forvente lavere.

Vi kan selvsagt ikke spå nøyaktig hva noen får for da. Kun hva den er verdt i henhold til resten av markedet.

Det er jo markedet som bestemmer hva ting er verdt. Ikke diverse forumdeltakere. Fikk du solgt den til 11500 så er den jo verdt det...

Ja, men markedet bestemmes dog ikke av enkelttilfeller. Og et så stort avvik som 11 500kr er altså over nypris i dag. (med en bedre/nyere modell hvor annet ikke er mulig)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo trist å vite at noen ble lurt, men vi oppgir priser her inne hva vi anser verdien som, basert på vår kunnskap osv. Man kan alltids lure noen til å betale overpris, men det er ikke dermed sagt den er verdt det.

Er veldig sant dette. Man må også tenke på at nye grafikkort kommer om ikke lenge og vil være langt bedre, samme med ny intel prosessorer og ddr4. Vil påstå at så mye som 95% av pc-ene på finn er overpriset, med tanke på hvor utrolig billig du kan få gode grafikkort for tiden.

Et grafikkort til 2000+ prosessor til 1500 og en ssd til 600 så har du de viktigste komponentene for ytelse. Er lite kosteffektivt akkurat nå å bruke mye mer enn 7-8k på en PC for gamere flest.

Når du selger en gammel PC med et grafikkort fra 2010 som hd5000 serien er, må jo grafikkortet byttes i noe bedre. 3000 var nok litt lavt mtp. at det var skjerm også, 4-4500 var nok mer riktig.

Men det er stor fordel å ha garanti og reklamasjon på komponentene man kjøper. Så generellt sett vil jeg aldri kjøpt en PC brukt, med mindre den var helt ekstremt billig.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...