Gå til innhold

Velge RAM, Hz vs Timings, fokus på ytelse.

Leo_

Anbefalte innlegg

Hei hei folkens, sitter her og snoker etter RAM. Pr dags dato ruger jeg på 4gig @ 1413 7-7-7-24-T2. Dette er opplagt for lite så her må det tas grep, men jeg ønsker ikke å gå ned i YTELSE. Problemet her er å velge RAM som gir anstendig ytelse, og faktisk utnytte den. Føler jeg er litt på gyngende grunn, så jeg får høre om noen her kan hjelpe meg litt. Jeg er fullstendig klar over at timings aldeles fint kan kan veie opp i negativ retning for høy frekvens, og det er her jeg trenger litt råd. Kan noen anbefale meg, gjerne av personlig erfaring, et 16gig (kan vurdere 8gig ved tungtveiende grunner) sett RAM som yter tålig greit over snittet?

HK er et Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev.3.0, CPU blir snart en AMD FX-8350 Black Edition (i dag en Phenom 970). Jeg forventer å kjøre CPU på ca. 220x20 (4,4GHz).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat nå heller jeg mot et sett Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB2400MHz 2x8GB KIT CL11 HyperX Beast.

Edit: Koster 1299 hos komplett.

Sikkert greit det, nå er ikke minnekontrolleren på FX-8350 noe å skryte av, så det blir nok definnitivt ikke minnebrikkene som er flaskehalsen i systemet ditt da. Husk også på at de fleste minnebrikkene blir ratet mot hva Intel-prosessorene klarer på dem, og Intel-prosessorene takler fort 20-30% høyere minnefrekvens enn FX-8350 :/

Kan være lurt å holde seg på 200MHz base clock, og heller overklokke med multiplier, men dette finner du nok ut av selv hva som er best.

Angående timings mot frekvens, så er frekvens viktigst.

Lenke til kommentar

Kan være lurt å holde seg på 200MHz base clock, og heller overklokke med multiplier, men dette finner du nok ut av selv hva som er best.

Angående timings mot frekvens, så er frekvens viktigst.

Nja, nå har ikke HK støtte for mer enn 1866MHz native, så tanken var å hente litt mer via fsb. Deretter dra ned timingene til high-end brikkene med ca. den hastigheten jeg ender opp på. Ser du noen ulemper med å dra opp fsb?

Lenke til kommentar

FX-8350 har ikke "støtte" for mer enn 1600MHz native heller, alt over blir ansett som overklokking, grunnen til at hovedkortet ditt er merket 1866MHz er fordi FX-9590 "støtter" denne hastigheten offisielt. Det betyr derimot ikke at FX-8350 ikke har multipliere som går forbi 1866MHz.

Ulempen med å øke "FSB" er at du må jobbe mer med å få Northbridge, CPU-frekvens, RAM-frekvens, og hovedkortet stabilt enn om du bare bruker multipliere ;)

Lenke til kommentar

Joda, det kjenner jeg til, ville bare høre om du visste noe jeg ikke vet. Overklokking av NB kan gi betydelig forbedringer i ytelse, så fsb skal opp. Ideellt sett klokker jeg fsb opp med ram på slakke timings og lar alt gå synkront. Når jeg finner en stabil fsb backer jeg den av litt for stabilitet over tid og strammer opp på rammen, det er i alle fall planen. Visste ikke om at 8350 gikk på grunn på 1600 da, det var nyttig info, takker :)

Lenke til kommentar

Joda, det kjenner jeg til, ville bare høre om du visste noe jeg ikke vet. Overklokking av NB kan gi betydelig forbedringer i ytelse, så fsb skal opp. Ideellt sett klokker jeg fsb opp med ram på slakke timings og lar alt gå synkront. Når jeg finner en stabil fsb backer jeg den av litt for stabilitet over tid og strammer opp på rammen, det er i alle fall planen. Visste ikke om at 8350 gikk på grunn på 1600 da, det var nyttig info, takker :)

CPU/Northbridge (eller L3 Cache og minnekontroller) er ikke en flaskehals på FX-8350 som det var på Phenom, du skaper bare ustabilitet ved å overklokke dette.

FX-8350 stopper ikke på 1600MHz RAM-hastighet, men det er høyeste hastighet som er offisielt støttet. Den har fortsatt multipliere som klarer 2400 MHz.

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg trodde Lav latency var viktigere enn høy frekvens?

Men det kan vel ikke stemmer om man ser på hva som koster, for jo høyere frekvens man har på RAM til dyrere blir de.

Jeg har planer å kjøpe ny PC

Intel Core i7-4770S Processor

ASUS Z87-DELUXE, Socket-1150

Og hva er de "beste" RAM brikkene uten at de koster skjorta og en arm? - Ca 2500kr for 32Gg størrelse
Støttet RAM Maks størrelse 32 GB Teknologi DDR3 Bussklokke 2400 MHz, 2200 MHz, 2000 MHz, 1800 MHz, 1600 MHz, 1333 MHz, 1866 MHz, 2133 MHz, 2800 MHz, 3000 MHz, 2600 MHz, 2666 MHz, 2500 MHz, 2933 MHz Støttet RAM-integritetskontroll Ikke-ECC Registrert eller bufret Ikke-bufret Egenskaper Dobbeltkanalsminnearkitektur, Intel Extreme Memory Profiles (XMP)
Lenke til kommentar

Med in i7-4770S er det ikke noe poeng i å kjøpe raskere RAM enn 1600 MHz fordi det er maksimal frekvens den prosessoren støtter, skal du kjøre høyere frekvenser må du velge en i7-4770k eller i5-4670k. 1866MHz DDR3 og høyere er ansett som overklokking på Intel-prosessorer.

Høyere frekvens med samme timings gir lavere effektiv latency også, 9 sykluser går 50% fortere på 2400 MHz sammenlignet med 1600 MHz.

Hovedkort har heller ingenting å si på RAM-støtten lengre, minnekontrolleren ligger nå på CPU, så det eneste hovedkortet gjør med RAM er å ha kretsene mellom CPU og RAM og si i fra hvilken frekvens prosessoren skal kjøre RAMet på. Eneste grunn til å velge dyrere hovedkort i dag er flere/spesielle I/O-porter, utseende, og overklokkingsfunksjonalitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Aaaaa, fin info :-)

Men den "k" versjon er en 84w iforhold til "s" versjonen som er 65w, da vil den lage mer varme og bråke(vifte må jobbe mer) mer...

Så hva vil man ha? Eller har det ikke så mye å si? 84watt vs 54watt?

Edit

Jeg har verken kjøpt CPU, H/K eller minne, så hva ville du ha valgt?

Er dette et bra valg da?

Kingston DDR3 HyperX Beast 32GB

https://www.komplett.no/kingston-ddr3-hyperx-beast-32gb/769112

Endret av ray001
Lenke til kommentar

Aaaaa, fin info :-)

Men den "k" versjon er en 84w iforhold til "s" versjonen som er 65w, da vil den lage mer varme og bråke(vifte må jobbe mer) mer...

Så hva vil man ha? Eller har det ikke så mye å si? 84watt vs 54watt?

Edit

Jeg har verken kjøpt CPU, H/K eller minne, så hva ville du ha valgt?

Er dette et bra valg da?

Kingston DDR3 HyperX Beast 32GB

https://www.komplett.no/kingston-ddr3-hyperx-beast-32gb/769112

4770S har kanskje lavere TDP, men den kjører også lavere klokkefrekvens enn 4770k ;)

Forskjellen i støy vil ikke være spesielt merkbar, stock-kjøleren fra Intel bråker mer enn nok uansett viftehastighet.

Minnet du har funnet der er veldig dyrt i min mening, med mindre du ønsker å presse mest mulig ytelse ut av maskinen (inkludert da overklokking av prosessor) er det liten grunn til å gå for annet enn 1600MHz: http://www.anandtech.com/show/7364/memory-scaling-on-haswell/3

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...